HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

A lopakodó üzemanyag

2010-nov-23 | 326. nap |  Énvezettem?

Érdekes cikket közölt az Energy&Fuels című szaklap a mesterséges üzemanyagok szennyezőanyag kibocsátásáról (http://dx.doi.org/10.1021/ef100727t), amelyet a NASA és az amerikai légierő (Air Force) közösen tanulmányozott. A cikkben a hangsúly a Fischer-Tropsch (F-T) szintézisből származó kerozinon volt, hiszen meglepő tulajdonságokkal rendelkezik. S hogy ennek mi köze van a lopakodó gépekhez, az kiderül a végén...

A Fischer-Tropsch szintézis lényege, hogy földgázből vagy szénből először szintézis gázt állítanak elő. A szintézis gáz hidrogén és szénmonoxid keveréke, amely emberi szemszögből igencsak veszélyes keverék, viszont megfelelő technológiával rengeteg értékes és érdekes anyagot lehet belőle előállítani.

Annak ellenére, hogy a technológia papiron egyszerű, valóságban eléggé bonyolult, olyannyira, hogy jelenleg csak két cég, a Sasol és Shell, foglalkozik a F-T szintézissel üzemi méreketben. A Sasol inkább szén, a Shell tisztán földgázból állítja elő a szintézisgázt, és mindkét cég üzemanyag termelésre használja azt fel. Ilyenkor a szintézis gázból benzint, kerozint, dízel olajat és, a Shell esetében, kenőolajakat gyártanak.

A legyártott termékek nagyon tiszták, szinte semmilyen, a szokványos, kőolajból készült olajpárlatoknál megszokott szennyeződéseket nem tartalmaz. Emiatt kénmentes, nitrogén-mentes, minimális mennyiségű aromás szénhidrogéneket tartalmazó víztiszta folyadékokra kell gondolni, ha valaki F-T üzemanyagról beszél.

A F-T alapú üzemanyagok, a szennyeződések hiánya miatt, rendszerint nagyon tisztán égnek. Pontosan ez az a fontos megkülönböztető tulajdonság, ami a NASA és az Air Force érdeklődését felkeltette.

A mérések szerint a F-T alapú kerozin, a hagyományossal szemben, sokkal kevesebb kén-dioxidot, nitrogén oxidokat termel, és magasabb fajlagos hidrogéntartalma miatt egy kicsivel kevesebb széndioxidot is. Ami szép a bolygó jövőjét figyelembe véve, de ha háborúról van szó, gondolom azért annyira nem fontos.

Az F-T alapú kerozin legérdekesebb tulajdonsága az, hogy egy nagyságrenddel kisebb mennyiségű közvetlen részecskekibocsátási rátával rendelkezik. Ennek két következménye van. Egyrészt a hajtóművet elhagyó gázokban kevesebb mint fele annyi részecske található (az üzemi teljesítmény függvényében). Másrészt, az 1 és 50 méternyi csóvában sokkal kevesebb kondenzált részecske található: itt a F-T üzemanyag akár két van három nagyságrendileg kisebb értékeket produkál. Ennek bonyolult kémiai is fizikiai háttere van, amiben a kén, nitrogén és el nem égett üzemanyag részecskék magas hőmérsékleten történő reakciója és agglomerációja játszik fő szerepet.

A lényeg, a F-T kerozin elégése után nagyon kevés, mondhatni semennyi részecskét nem hagy maga után.

Ami nagy előny akkor, ha valaki pl. egy lopakodó repülővel akar egy ellenséges területre behatolni. Hiszen mit ér egy repülő, ha a radaron nem látható, de szabad szemmel könnyen észrevehető kondenzcsíkot húz maga után?

Ugye-ugye, ezt nem mondták el bevetés előtt...

Hagyományos üzemanyagok esetén a kondenzcsík képződés, amennyiben a légköri körülmények megfelelőek, szinte elkerülhetetlen. Az F-T üzemanyaggal viszont nem csak a repülő lesz láthatatlan, de a kondenzcsík sem jelenik meg a lopakodó repülő mögött, még akkor sem, ha ez normális esetben megtörténne.

Így lesz a repülő is, az üzemanyag is lopakodó.

Címkék: technika innováció űr olaj fizika kémia co2

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr902465285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.24. 09:22:48

Nem vagyok szakértő, de szerintem hülyeséget írtál ezzel a lopakodó repülős dologgal... és akkor még nagyon finom voltam.

ostván 2010.11.24. 09:23:25

És ez mennyibe kerül? Mennyibe kerülne polgári hasznosítás esetén?

Démonmac1 2010.11.24. 09:40:00

Alighanem irtózatosdrága, úgyhogy polgári hasznosítás kilőve..:)

Finarfin 2010.11.24. 09:48:11

Kezdhetik a hangtalanul égő üzemanyag fejlesztését, azzal fog igazán kiforrni a lopakodó technika ;)

Almaspite 2010.11.24. 09:54:06

@Finarfin: Egyél meg egy nagy tányér babfőzeléket, akkor aztán lopakodhatsz hangtalanul!

:-)

Fehérszakál 2010.11.24. 10:03:56

@Almaspite: Érdekes, de ha én eszek egy tányér babfőzeléket akkor a hangrobbanásoktól remeg a fenekem :-)

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2010.11.24. 10:08:03

@Atomot az indexre!: Nos, a cikk egy tudományos folyóiratban jelent meg, kételkedni mindig lehet benne. Szerintem nem mókából tanulmányozták halálra a dolgot... :)

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2010.11.24. 10:11:28

@Démonmac1: Nos, nem olcsó, az tény, de pl. a Shell V-Power dízelben is van ilyen F-T alapú dízelolaj, hiszen az oktánszámot ugratja, a tökéletlen égésből származó károsanyagkibocsátást csökkenti, merthogy sokkat tisztábban ég. Ha nagyon drága lenne, akkor nem építenének ekkora anyagi befektetéssel ilyen nagy üzemeket. De lehet, hogy rosszul látom.

Mondjuk a haderőnek szerintem annyira nem számít, hogy mennyire drága, ha ilyen átlagosnál fontosabb (vagy annak tűnő) célra akarják felhasználni.

Ja és polgári repülésben is próbálták már, a qatar-i flotta ezzel akar majd repülni, ha jól emlékszem a hírekre.

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.24. 10:14:12

@Énvezettem?: a kondenzcsík+lopakodó kapcsolata is? Mert én kizárólag erről beszélek.

gigabursch 2010.11.24. 10:16:36

Erről jut eszembe az a vicc, amikor lelőtték Vajdaság felett a szerb hadsereg 8egyébként magyar) katonái az F-117-es lopakodót:

Bemegy az USA külügyi attasé hőbörögni Milosevicshez:
- Mi képzelnek maguk, hogy merik lelőni az USA 100 m dollár értékű gépét
- Ja bocs, nem láttuk...

hungarisztan 2010.11.24. 10:16:59

Hagyd el, a „Nem vagyok szakértő, de szerintem hülyeséget írtál” eléggé vicces.

A bejegyzés ellenben érdekes volt.

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.24. 10:21:34

@hungarisztan: akkor olvasd el még1x zsenikém! Hátha megérted, mire írtam. :D

tépegető szexkavátor 2010.11.24. 10:27:24

@Énvezettem?: a cikk érdekes, de pontosítok: a dízel üzemanyagnak nincs oktánszáma -cetán száma/értéke van neki.Kételkedőknek meg: azért erőltetik ezt a nagy nyugati katonai hatalmak, hogy minél kevésbé legyenek függésben petrolszármazékok terén a Közel-Kelet államaitól (vö: Nyugat vs iszlám ellentéte).A kondenzcsík meg bizony számít katonáéknál, mert a jelenlegi üzemanyagok tökéletlen égésekor keletkező (nano)részecskékre kifagyó páratartalomból képződő jégkristályok adják a látványosságot. A jelenlegi lopakodó gépek komoly "keverést" alkalmaznak a fúvócső körül, hogy minél "hígabb" legyen a kilépő gáz, hőképben is, részecske kibocsátásban is. Szóval nem marhaság a dolog. Üdv egy volt repülőgépes szakitól (sárkány-hajtómű szakág, szakmabeleiknek).

Grigorij 2010.11.24. 10:35:20

A kondenzcsík rendben, de elég egyszerű ellen védekezni!
Megfelelő magasságban kell repülni!

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2010.11.24. 10:39:07

@tépegető szexkavátor: Ott az öt pont, én meg égek, mint a rongy, hát persze, hogy cetán száma van a dízel olajnak, nem pedig oktán száma...

Mondom is magamnak egyből: Énvezettem? Nooooormális??? :D :D

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2010.11.24. 10:39:47

@Grigorij: Hát ez az, ami nem mindig sikerül. Ilyenkor jön jól egy olyan üzemanyag, amivel nem kell annyira magasan repülni.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.11.24. 10:39:49

hát nem is tudom! a kondenzcsík kondenzált állapotban lévő vízből alakul ki megfelelő hőmérséklet, nyomás és páratartalom esetén a levegőben. akármilyen tiszta szénhidrogént is állítanak elő, az tudtommal vízzé és széndioxiddá ég el (egyéb dolgok mellett).. hogy lehet ebből a képletből kivenni a vizet?

szárny 2010.11.24. 10:40:51

@Atomot az indexre!: Ha az alpári stílusod báncsa is a szememet :-)) - igazad van. Énvezettem úr ugyanis vagy nem elég figyelmesen, vagy csak félig olvasta el azt a cikket. Én sehogyan sem olvastam el, viszont szakértő sem vagyok, de annyit azért tudok, hogy

1. A lopakodó nem húz csíkot, és ez nem az üzemanyagának köszönhető. Kondenzcsík csak meghatározott légköri feltételek között jön létre, így egyszerű meteorológiai számításokkal elkerülhető. Praktikusan: az adott hőmérsékletre és sebességre vonatkozó kondenzációs határmagasság alatt kell repülni (ez a kondenzációs határ természetesen nem azonos a felhőképződési kondenzációs szinttel). És itt jön a lopakodás lényege: a radar-láthatatlanság lehetővé teszi, hogy az alacsony-légvédelem hatósugarában is viszonylag veszélytelenül lehessen repülni...
2. ...még az ő szubszonikus sebességükkel is, mivel köztudomásúlag a lopakodók a mai mezőnyben a csiga kategóriát képviselik. Ami nem is csoda egyébként, mert például az F117-es aerodinamikailag - szó szerint - képtelen a repülésre. Mint a dongó, csak utóbbi ezt nem tudja :-)
3. a kondenzcsík létrejöttét befolyásolja a hajtómű hőkibocsátása is, amelyet egyébként infraérzékelőkkel lehetne fogni; na, ezért vannak a lopakodók kályhacsövei, az eddigitől merőben eltérően és aerodinamikailag kedvezőtlenül, a szárny FÖLÖTT és nem alatta.

Mint mondtam, nem értek hozzá, és a cikket sem olvastam; de gondolom, az F-T technológia a sebesség és a magasság növelésének szándéka esetén játszhat szerepet. Amivel viszont a precíziós célzás fokozódó nehézségeit is meg kéne oldani, hiszen a lopakodók alapvetően bombázásra alkalmasak csak. És nemcsak a B2, de a "vadásznak" csúfolt F117-es is, amelyet, a föntebb említett nehézkessége miatt, ha már lát valaki, egy Spitfire-ral vagy Bf-109-cel is megmajmolja...

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.11.24. 10:45:52

@Finarfin: egy sugárhajtóműben szerény meglátásom szerint nem az egés a leghangosabb folyamat, hanem nagyrészt az iszonyú sebességgel áramló gáz súrlódásából ered - szóval veszteség.. nem véletlen, hogy minél jobb egy hajtómű hatásfoka, annál halkabb

Grigorij 2010.11.24. 10:47:08

@Bukowszky: A víz a szennyezőanyagokon csapódik ki!

nabazzmeg 2010.11.24. 10:49:07

@Bukowszky: ez már majdnem Szalacsi elvtárs szakterülete :-D

Grigorij 2010.11.24. 10:51:00

@Énvezettem?: Vagy alacsonyan...
Szerintem a lopakodós dolog csak marketing, ugyanis a "bevetések" pont nem a kondenzcsík keletkezéséhez szükséges kb. 10 km-es magasságban történik (igaz nekünk meg ez a magasság a "látványos" az átrepülő utasszállítók miatt), hanem vagy lényegesen magasabban, vagy ellenkezőleg, alacsonyan.
Szóval valószínűleg sok más, egyenlőre titkos ok is áll(hat) a háttérben.
De persze a cikk tetszik!

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2010.11.24. 10:52:43

@szárny: Nos, én olvastam a cikket. Sőt, annál egy kicsit többet is, de hát ugye titoktartás, szerződés szegés, miegymás, szóval vigyázni kell.

Mindamellett, hogy "köztudottan" a lopakodó nem húz csíkot, ennek ellenére ez a kondenzcsík nem-húzás annyira azért bántja az AirForce szemét, hogy kemény pénzeket öljenek abba, hogy olyan hajtóanyagot találjanak, ami még ennél a kondenzcsík nem-húzásnál is kevesebbet nem-húz.

Ha valakinek van érkezése/lehetősége a cikket elolvasni, tényleg érdemes az időt beleölni, már csak azért is, mert nem csak az elsődleges részecske kibocsátást, de a csóvában 1-50 méterig történő másodlagos részecske képződést is halálra tanulmányozták.

Kondenzcsík ide vagy oda. :)

hungarisztan 2010.11.24. 10:58:01

@Atomot az indexre!: Amit írtál, abból nem derül ki, mire írtad, csak azt, hogy hogyan. Pilótaként, elég sok meteor tanulással a hátam mögött nem teljesen kívülről ugatnám a témát, de te tudod. Biztos a szakemberek is síkhülyék hozzád képest, azért foglalkoznak a témával. Szerintem hálásak lennének neked, ha megmondanád a frankót, egy csomó pénzt, időt, energiát megtakaríthatnál nekik.
Hidd el, amit beidéztem, az TÉNYLEG elég sokat elmond. Na csá, részemről ennyi időt értél meg.

szárny 2010.11.24. 10:59:47

@Énvezettem?:
"...annyira azért bántja az AirForce szemét, hogy kemény pénzeket öljenek abba, hogy olyan hajtóanyagot találjanak, ami még ennél a kondenzcsík nem-húzásnál is kevesebbet nem-húz..."

Nyilván. De akkor fogalmazzunk pontosan, és ne KONDENZCSÍKról beszéljünk, amely ugye a magamfajta okoskodó félművelt szakbarbárnak a vizualice, és nem az általam soha meg nem ismerhető technikákkal érzékelhető kibocsátást jelenti...

gjokkel 2010.11.24. 11:34:54

A lopakodó (és minden más amerikai katonai gép) azért nem húz kondenzcsíkot, mert klór-fluorokénsavat fecskendeznek a hajtóműbe az égéstér mögött.
Ez drága és piszokul környezetszennyező.

tobias2 2010.11.24. 12:01:45

@szárny: "az F117-es aerodinamikailag - szó szerint - képtelen a repülésre." Repülőgépes szakik szerint akár konyhakredenccel is lehet repülni, ha elég erős motort szerelnek rá.

Link Elek 2010.11.24. 12:03:51

@gjokkel: es meg odafigyelnek 1-2 dologra.
irtozatos uzemeltetesi koltsegei vannak az amerikai vadaszgepeknek
pl: Force says the F-22 cost $44259 per flying hour in 2008
hatch.senate.gov/public/_files/USAFResponse.pdf

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.11.24. 12:05:34

"A mérések szerint a F-T alapú kerozin, a hagyományossal szemben, sokkal kevesebb kén-dioxidot, nitrogén oxidokat termel, és magasabb fajlagos hidrogéntartalma miatt egy kicsivel kevesebb széndioxidot is. "

Mibűl vonnya ki a zokszigént akkor? Az NO(x) kibocsátás csökkentéséhez ui. az kellene, hogy ne menjen be a levegő a tűztérbe - vagy alacsonyabb legyen az égéshő.

Britttudósok-e?

Mikrobi 2010.11.24. 12:07:41

A cikk nem teljesen hülyeség, viszont nyelvtanilag gyalázatos. Ja, ha blogposzt, akkor tök jó nyelvileg is:-)
@szárny: ma már nemcsak az F-117 és a B-2 lopakodó, hadrendbe állt az F-22 és lassan az F-35 is. Ezek már szuperszonikosak, az F-22 ráadásul utánégető nélkül. Ezeknél a gépeknál már nagyon figyelnek a hajtóműből kiáramló gázokra. Elsősorban a gáz hőmérséklete számít, amit csökkentenek légkeveréssel, árnyékolással és egy speciális oldat befecskendezésével is. Ez nemcsak az infravörös irányítású rakéták miatt fontos, hanem azért is, mert az ezerfokos égéstermék ionizálja a levegő atomjait, ami pedig igencsak szereti visszaverni a radarhullámokat. Ugyanezért nincs utánégető pl. az F-22-esen (a szuperszonikus sebességet enélkül éri el, nem dokumentálták, hogy mennyit, olyan 1,5 M-ra tippelnek). Ez az ún. supercruise mód.
Rátérve a vizuális lopakodásra, ez elsősorban a felderítő feladatoknál számít, ha támadnak, a bombák becsapódása feltűnőbb, mint a kodenzcsík, amit a távozó gép mögött figyelhetnek:-)

Mikrobi 2010.11.24. 12:09:48

@tobias2: a B-2 is majdnem képtelen lenne a repülésre magától (l. B-49-kísérletek). De a repülés nem hajtómű kérdése, hanem vezérlésé, tehát megfelelő számítógép kell rá, ami a '80-as években még komoly kihívás volt, a B-2-esnél már teljesen jól megy. Az F-22 és az F-35 pedig teljesen normális repülőgép-kinézetű (és jó aerodinamikai tulajdonságú).

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2010.11.24. 12:18:08

@Mikrobi: adás véve, megyek, beiratkozom egy tanfolyamra... :D

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.24. 12:18:43

@hungarisztan: jól van okoska. Ezt még gyakorold egy kicsit. Hogy nem tudsz magyarul és el sem olvasod azt, amire böfögsz, arról nem én tehetek.

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.24. 12:21:36

@Mikrobi: "Ugyanezért nincs utánégető pl. az F-22-esen"??????????????????
Szerintem van neki utánégetője is... legalábbis eddig sehol sem találtam olyan utalást, hogy kivették volna az egyébként utánégetős hajtóműből. ;-)

Mikrobi 2010.11.24. 12:42:28

@Atomot az indexre!: évekkel ezelőtt így írták, most megnéztem itt: www.f22fighter.com/engines.htm
itt is hangsúlyozza, hogy képes 1,4 M-ra utánégető nélkül, de céloz rá, hogy a tolóerővektor-szabályzó "még utánégető viszonyok között is működik". Ha tudnál hozni valami egyértelműbb forrást, készséggel elfogadnám, hogy van neki.

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.24. 12:53:49

@Rhönadler: hogy mit törtem a fejem az utánégető angol megfelelőjén... pedig szinte naponta játszom a LoMaC régebbi változatával... :D

Mikrobi 2010.11.24. 13:02:22

@Atomot az indexre!: akkor nem olvastad el azt az oldalt, amit én linkeltem neked:-)

Mc69 2010.11.24. 13:06:36

Lopakodó pilótájaként csak akkor érdekelne a kondenzcsík ha a légvédelmi rakétának lenne szeme. Addig meg nyugodtan lövöldözzenek vállról, szemmel célozva 20 kilométer fölé.

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2010.11.24. 13:51:59

@Mc69: Nem csak a vállról kilőtt rakéták miatt nem kell kondenzcsíkot (vagy nem-kondenzcsíkot, ld. fentebb) húzni, hanem azért is, mert a kondenzált részecskéket lehet pl. Doppler-effektuson alapuló méréssel érzékelni, nagyságtól függően jobban vagy rosszabbul. S ha egyszer 'megláttak', akkor oda a meglepetés ereje...

fidesz = házmesterek pártja 2010.11.24. 14:33:49

@Mikrobi: de, csak később, mint Rhönadler hozzászólását... :-)
süti beállítások módosítása