HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Milyen energiahiány?

2011-feb-01 | 31. nap |  Énvezettem?

Hetesi Zsolttal készített egy interjút a Totalcar az olajárról, a benzinárról, az olajkészletek fogyásáról, arról, hogy mihez is fogjunk akkor, ha már nem lesz olaj, az alternatív energiahordozókról, a bioüzemanyagokról ésatöbbi, ésatöbbi.

Lassan kezdek telítődni a sok sztereotípiával ami a médiákban bolyong fel és alá. Itt az ideje egy-két dolgot tisztázni.

1. Az azonosított olajmezők nagysága és a bennük található abszolút mannyiségű olaj nem csökkent az elmúlt néhány évtizedben, sőt jelentősen nőtt. Rengeteg olaj van a földkéregben, csak nagyrésze ennek a jelenlegi technológiával vagy nem elérhető, vagy egyszerűen túl drága lenne kitermelni. Ami évről évre változik az annak az olajkészletnek a mennyisége, amely az éppen aktuális technológiával kitermelhető és egy nemzetközi szervezet által akreditáltan elszámolható. Ezek azok a mennyiségek, amelyeket az olajvállalatok a sajátjuknak írhatnak, és ezen mennyiségek akár napról napra változhatnak. De ettől az olaj a földben ugyanúgy érzi magát. Se nem csökken, se nem nő a mennyisége.

Ha valami elfogy az elkövetkezendő néhány évtizedben, az az olcsó olaj. De az olajkorszak ettől még nem fog véget érni. A 'drága olaj' itt marad, és a gazdasági helyzettől függően vagy 'olcsó' olajjá változik, vagy drága marad. De a földben ott van, volt, és ha ki nem termeljük, lesz is.

2. Már csak azért is, mert semmilyen "korszak" nem ért azért véget, mert kifogytunk valamiből. A kőkorszak nem akkor ért véget, amikor már nem volt több kő, a rézkorszak, a bronzkorszak sem, amikor nem volt több réz vagy bronz. A szénen alapuló technológiákat sem azért váltotta fel az olajon alapuló energiafelhasználás, mert nem volt több kőszén a világon. Sőt, pont az olajkorszak fellendülésekor találták meg a nagy kőszénlelőhelyeket.

3. Az a fajta károgás, hogy ha egy energiahordozóról a másikra kell áttérnünk az rengeteg áldozattal jár, az teljesen alaptalan. Amikor a fatüzelésről a széntüzelésre állt át Európa, akkor pont a szénben rejlő energiasűrűség miatt lehetett az emberek munkaidejének nagy részét termelésre fordítani ahelyett, hogy fát kellett volna vágniuk, gyűjtögetniük, stb. Az az energiahordozótól teljesen független kérdés, hogy az akkor munkaviszonyok a frissen alakult gyárakban, mai szemmel nézve, sok kívánnivalót hagytak maguk után.

Minden egyes alkalommal, amikor az emberiség energiahordozót váltott, jelentős termelékenységi és jóléti ugrás volt megfigyelhető. Ez történt a fáról szénre, és a szénről olajra váltáskor is. Aki ezt tagadja, az az ipari forradalom és az azzal járó életszínvonal emelkedés tényét próbálja meg a szőnyeg alá söpörni.

Egy dolog történt szisztematikusan az elmúlt kétszáz évben, amit az öko-károgók szívesen elfelejtetnének. Ez pedig az energia fajlagos árának drasztikus csökkenése. Elég itt csak a fakitermelésre vagy szénbányászatba befektetett humán erőforrásokat összehasonlítani az kitermelt energia mennyiséggel. Ez a fajlagos energiaár folyamatosan csökkent az elmúlt évszázadokban.

Egy mai autó legalább nyolcvan lóerős, s abba már belegondolni is rossz, hogy mekkora erőfeszítésbe kerülne egy átlagos családnak egy nyolcvan lovas ménes fenntartani, a kocsi elé befogni, és a lovakat betanítani ahhoz, hogy ugyanazt a vezetési élményt és utazási kényelmet (a kezdettől a végéig) megkapja.

3. Aki egy kicsit is figyelmesebben figyeli az energiaszektort, az jól tudja, hogy a nagy olajvállalatok egymás után kezdenek el földgázba invesztálni. Teszik ezt azért, mert új technológiáknak köszönhetően a kevésbé tiszta földgázmezők is nyereségesen kitermelhetők, mert kialakult egy cseppfolyósított földgázt felvevő nemzetközi piac, és mert a földgázból üzemanyagot előállító technológiák is hétmérdföldes csizmával haladnak előre.

Azt már gondolom említeni sem kell, hogy földgázból sokkal nagyobb készletek elérhetőek a jelenlegi technolókiai szinten, mint olajból már most is. Ezért is nagyon valószínű, hogy ha egyszer vége lesz az olajkorszaknak, a földgázkorszak fogja azt felváltani.

De attól félni, hogy itt energiahiány lesz, szerintem teljesen felesleges.

Címkék: társadalom technika innováció olaj

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr572629990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.02.01. 13:55:02

Az a cikk valóban elég szánalmasra sikerült. Ámde az "ökokárogóknak" annyiban igazuk van, hogy a jelenleg felhasznált erőforrások helyett jó lenne kevésbé szennyezőt találni. Az olajtársaságok ezt a lehetőséget a földgázban látják, bár a BP-nek elég komoly megújulós (PR?..) ágazata is van. Az erőműves cégek mostanság cuppantak rá az elektromos/elemes/akkumulátoros autók tervére, mert milyen jó poén, hogy így több áramot adhatnak el. Az autóipar meg nyomja a hibridet, meg szeretné a hidrogénest/metánosat. Ami meg inputot tekintve már majdnem földgáz, csak máshogy működik. A civil szféra értelmesebbik vége meg csupán az megfelelő eszközhasználatot szeretné erősíteni (kanállal levest és nem láncfűrésszel). Én a magam részéről jobban örülnék, ha végre lenne egy bazi nagy MŰKÖDŐ fúziós erőművünk - ez itt: www.iter.org/

nightrain · http://skypesuli.hu 2011.02.01. 15:55:46

40 éve is azt mondták, hogy 2000-re elfogy a fekete arany..

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.02.01. 16:18:42

@nightrain: Hát, a hetvenes olajválság során azért ették a kefét rendesen: az addig mesterségesen erős dollár mesterségesen alacsonyan tartotta az olaj árát (is). Aztán egy szép napon ez megszűnt, és az olaj ára mellett elszálltak a kamatok is. Igaz, addigra az infláció egyébként is a 10%-os verdeste az USA-ban.

A poszthoz meg gyönyörűen passzol Grafitember eheti alkotása:
parkocka.hu/wp-content/uploads/2011/01/kornyezettudatos_grafit-640x244.jpg

nabazzmeg 2011.02.01. 20:51:15

Azért ez a poszt lényegesen elnagyolt a hivatkozott interjúhoz képest, nem túl meggyőző, inkább tűnik számomra egy önmegnyugtató "kézmegszaladásnak"
Fel kéne fogni, hogy az össz. üvegházhatású gáztermelésből maguk a gépjárművek kb. 1-2 %-al veszik ki a részüket. Az ipar, mint olyan viszont 70-80 %-al...
Itt mindenki a CO2-t szajkózza, holott a legjelentősebb üvegházhatású GÁZHALMAZÁLLAPOTÚ vegyület a vízgőz (H2O)
Ami a mezőgazdaságot illeti, a legnagyobb emissziót a rizsföldek üvegházhatást növelő gázainak kibocsátása jelenti, ha már itt tartunk, nem a szarvasmarhák.
Márpedig mit eszik főként kb. az emberiség fele? hát nem krumplit és húst az biztos..
Az igény egyre nagyobb az olaj után és ha mi már nem tudjuk megfizetni, hát majd nem kapunk belőle - kap az, aki meg tudja fizetni, akik most fejlődik, mint a rakéta.
Több olaj nem lesz, mint ami van, és meglehet, hogy semmilyen áron nem fogja megérni kitermelni azt, ami még maradt.
De ha mégis, olcsóbb biztosan nem lesz.
Én személy szerint nem hiszek a hirtelen színre lépő csoda-technológiákban, mint ahogy abban sem, hogy az olajlobbi gátolná ezek színrelépését; hiszen ha valakinek, hát nekik pont lenne pénzük arra, hogy ezeket az újdonságokat megszerezzék és még nagyobbat kaszáljanak, mint az olajjal. Gondoljunk csak bele, nem a házrenoválás az igazi üzlet, hanem az új ház építése....
Arról nem beszélve, hogy ők sem buta emberek (sőt!) ők is fel tudják mérni, és már fel is mérték, hogy a jelenlegi trend hová fog vezetni - ez pedig egy spirál végén lévő zsákutca, ez törvényszerű.
Változások lesznek - az átállás, legyen bármi is, be fog következni, de éppúgy mint bármi másnak, lesznek vesztesei és nyertesei is.
Bízom benne, hogy az előbbiből lesz több.

OkoskaTo:rp 2011.02.02. 07:40:48

A Totalcaron épp egy másik cikk foglalkozott azzal, hogy mi a francnak is kell 80-100 ló (és 1,5 tonna) egy sima családi autóba. Régebben a felső-középkategóriás autók is fele ennyiből megoldották.

Környezetvédelmi szempontból a földgáz sem sokkal fényesebb, mint az olaj. Szinte ugyanazok a hátrányai megvannak; sőt még nehezebb is biztonságosan tárolni.

Tóth Ágas 2011.02.07. 16:37:06

engem meg is győztél: az olaj és a földgáz sosem fogy el, sőt, minél többet használunk, annál több lesz, hisz ha egy állandóból növekvő számokat vonok le, akkor a végösszeg is nő... a lényeg a pozitív gondolkodás.

és ki vitatná, hogy a Föld összes családjába legalább 2 autó kell, hisz a nyugati fogyasztói létforma a csúcs, a megoldás mindenkinek, szóval ha 3 milliárd autó lesz a Földön, ami mind az el nem fogyó fosszilis üzemanyaggal jár, akkor aztán nagyon jó lesz a levegő és lelassul az üvegházhatás is.

ez az írás piaci igényre építve, vagy tényleg belülről jött? haladónak is érzed magad eközben?

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2011.02.07. 20:36:28

@Tóth Ágas: Az olaj vagy földgáz mennyisége nem attól nő, mert fogyasztjuk. Viszont nem is csökken a jelenlegi felhasználás mellett. Vagyis a szokásos _peak oil_ mentalitás, miszerint az olajkitermelést meghaladja a felhasználás mértéke és jajj, itt jön az energiaválság mumusa, egyenlőre még nem kell, hogy ijesztgesse az aludni készülő kiskorúakat.

Azt a poszt sehol sem deklarálja, hogy a két autós családforma az igazi. Azt sem, hogy ha 3 milliárd autó lesz a bolygón, az majd jót tesz a levegő minőségének.

Sőt, az üvegházhatásról sem szólt a poszt.

Hanem inkább arról, hogy ha egyszer vége lesz az olajkorszaknak (és úgy legyen, ámen), akkor az nagyon valószínűleg nem azért lesz, mert kifogyunk majd belőle.

A margóra: attól tényleg az átlagosnál haladóbbnak érzem magam, hogy az olyanfajta badarságokat, mint amivel a poszt okát adó cikk is foglalkozik, nem nyelem be szó nélkül. Gondolom te se. Hanem gondolkodom, utánaolvasok, stb. Gondolom te is.

Keltafan 2011.02.08. 13:09:17

@Énvezettem?: Pech-jed van.
Ezek nem intuíciók, hanem (olajipari szakemberek által is megerősített) adatokon alapuló következtetések, amelyeket eddig hitelt érdemlően senki nem tudott cáfolni. És nem hungarikum, mert hatalmas az irodalma világszerte... Az ilyen "őrülteket" idáig nem meg sem kísérelték vitában érvekkel legyűrni, inkább nem is kapnak helyet a médiában. Úgyhogy az, hogy Hetesi nem mondott sok számot ne zavarjon meg, tud és ismer majdnem minden ezzel kapcsolatos információt...

De akkor röviden a pontjaidról:
1. Az azonosított mezők nagysága nem csökkent, de nem is tud: Uruguay se lett kettőnél "kevesebbszeres" világbajnok, bár azóta nem is nyert egyet se. Értsd: a felfedezett mezők száma évről évre csökken. Ehhez egy ábra: upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b0/GrowingGap.jpg

"Rengeteg olaj van a földkéregben, csak nagyrésze ennek a jelenlegi technológiával vagy nem elérhető, vagy egyszerűen túl drága lenne kitermelni."

A helyzet még ennél is bonyolultabb. Egy szempont a pénztényező, de ennél van egy még szerintem fontosabb: en.wikipedia.org/wiki/EROEI
Azaz, hogy egy egységnyi befektetett energiából mennyit lehet kinyerni. (Mert ugye a fúrások lebonyolításához is kell valamilyen energia) Amennyiben 1 befektetett egység után több mint 1 nyerhető meg, akkor megéri a dolog. (Ezért nem az a lényeg, hogy hány hordónyi van a föld alatt, hanem, hogy mennyit gazdaságos még onnan felhozni.) De... nyilván nem mindegy, hogy ez az arányszám 2:1, vagy 5:1, vagy esetleg 80:1. Az olajnak messze a legmagasabb (bár már ez is sokat veszített értékéből 7:1-nél tart kb.), és a civilizáció ennek is köszönheti a "virágzását". EROEI 2:1-re már nem lehet ekkora társadalmat, GDP növekedést, etc. alapozni.

Ha az olcsó olaj elfogy, akkor annak beláthatatlan következményei lesznek. Megdrágul (mint pl. 2008-ban) először csak inflációt, aztán később bedőlő vállalkozásokat, háztartásokat eredményezhet. (újabb gazdasági válság)

2. Valóban nem azért értek véget a korszakok. Hanem, mert a szén nagyobb EROEI-vel bírt a fánál, az olaj meg mint a szén. Ennyire egyszerű... És a magfúzió valóban megoldást jelentene, de egyelőre 30-40 éven belül nem várható, hogy használni tudjuk. És a megújuló források is alacsony EROEI mutatóval rendelkeznek, előállításukhoz pedig fosszíliákra van szükség.

3. A földgáz - a hasonló jellemvonásaik miatt - egy-két évvel később érheti el a kitermelési csúcsot, mint az olaj. Megoldást nem fog jelenteni.

Egy ismert közgazdász szerint a fogyasztói társadalomnak csak azért nincs még vége, mert azt nem mondták be az RTL Klubon. Azaz a fogyasztói kultúra halhatatlansága és mindenek felettisége megdőlt, épp csak realizálódni nem tudott, mert a körülöttünk lévő díszletek egyelőre még el tudják takarni a baljóslatú jövőt.
Félő, már nem sokáig...

laci0011 2011.09.18. 09:33:42

Az olajosok a legnagyobb hatalom ma a földön,és ezt kezdik pénzre váltani a gyakorlatban az utóbbi években,ami igazi ámokfutássá fajult napjainkra,más reális oka nincs a kőolaj áremelkedésének.Ezt az ámokfutást súlyosbítja a pénzügyi szektor túlnövekedése és szabályozatlansága,és a politikusok korumpáltsága,és az ebből fakadó tehetetlenkedése.Lehetne még hozzátenni az okokhoz a túlnépesedést is,miközben a fejlett országokban stagnál a népesség,máshol már a 3-4 szerese az 50 évvel ezelőttinek,ezt az embertömeget nem lehet ellátni a fejlett világ szintjén a jelenlegi erőforrásokkal.