HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Új vasúti kocsi kellene már

2012-feb-02 | 32. nap |  Énvezettem?

Az index írta tegnap, hogy hamarosan új IC-kocsik gyártása kezdődik meg Szolnokon. Aminek nagyon örülök, hiszen egy kis bátorsággal új forradalmat indíthatunk el ebben az iparágban.

Miről is van szó?

Arról a sajnálatos tényről (nekem legalábbis nagyon úgy tűnik), hogy a vasúti kocsik tervezése és a vasúti kocsikban használt anyagok választása beragadt valahol a 70-80's évek táján. Akárhogyan is nézem, a mostani kocsik pontosan úgyanúgy néznek ki, úgyanúgy működnek, és ugyanolyan anyagokból épülnek, mint azok, amelyeken szüleink, nagyszüleink utaztak annak idején. S mindez annak ellenére, hogy közben az utazási elvárások és az utazási szokások gyökeresen megváltoztak.

S mielőtt bárki is felhördülne, hogy miket is beszélek, gondoljuk csak végig, hogy milyen funkciót töltött be a vasút, amikor 100 lakosra csak pár autó jutott, és most miként használjuk a vasúti közlekedést, amikor mind a busszal, mind a személyautóval való alternatíva majd mindenki számára elérhetővé vált.

Míg régen a vasút a nagyobb távolságok leküzdésére a majdhogynem egyedüli megoldás volt, addigra ma már inkább városok közötti forgalmat bonyolít le. Emiatta aztán azok a funkciók, amelyekre akkor van szükség, ha valaki bőröndökkel, csomagokkal megpakolva hosszabb időt tölt el a vasúti kocsikban nem, vagy csak ritkán vannak igénybe véve. Ehelyett a gyors ki és beszállás, a rövid (átlagoan egy óra vagy kevesebb) utazás került előtérbe, kevesebb csomaggal.

Emellett a vasút maga is megváltozott, s bár itthon ennek még nem mindig látszik a nyoma, rengeteg alapfunkció automatikusan és/vagy távvezérléssel történik. Összehasonlításképpen, egy autó tervezésénél az ütközések kivédése miatt rengeteg elemet úgy kell megtervezni, hogy az aktívan, vagy passzívan védje az utasokat. Egy vasúti kocsinál ez nem szükséges, vagy nem annyira, hiszen a vonatok ütközésének valószínűsége sokkal kisebb (zárt pálya), s ha mégis megtörténik, akkor az átlagos sebességek esetén nincs az a passzív vagy aktív védelem, amely ténylegesen segítené a túlélést (ugye se biztonsági öv, se légzsák nincs a vasúton).

Mindezek ellenére, a vasúti kocsik még mindig nagyon hasonlóan néznek mi, hasonló anyagokból épülnek, mint régen. Míg az autógyártásban nagyjából tízévente jelentős változások történnek az utazási komfort és a felhasznált anyagok szempontjából, addig ez nem, vagy csak sokkal kisebb mértékben történt meg a vasúti kocsik esetében.

Ha valaki most körbenéz egy vasúti kocsiban, ugyanazok az anyagokat (vastag ablak, méretek fémkeretek, túlméretezett elemek) és tervezési alapelveket (ülések elrendezése, gyenge hőszigetelés, anyagvastagság, stb.) találja, mint régen.

Miért van szükség centiméteres ablakvastagságra, ha az se nem hőszigetel, se nem hangszigetel? Miért készül minden több centiméter vastag fémdarabokból? Miért nincs személyre szabható levegő- és hőmérsékletszabályozás? Miért nehéz minden és miért működik minden nehezen vagy csak nagy erőfeszítések hatására?

S a legfontosabb: miért kerül egy vasúti kocsi mindezek hiánya mellett többe, mint a megfelelő utaskapacitással rendelkező középkategóriás autóflotta összesen együtt?

Egy kis gondolkodással tényleg forradalmi változásokat lehetne végrehajtani, hogy olyan IC kocsikat gyártsunk, amelyeket külföldön is megnéznek és megvásárolnak. Remélem, hogy lesz hosszá mersszük Szolnokon.

Címkék: vallás technika

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr303966206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása