Az Index-en nagyinterjút olvastam a magyar megújuló energiaforrás-befektetés élharcosával, ifj. Chikán Attilával. Rengeted érdekes információt kaptam ebből a cikkből, de az elektromos autókról szóló résznél sajnos megakadt a tű, pedig Chikán jól látja az autóipar előtt álló feladatot:
Szóval, ha elég sok pénzt ráköltenek az elektromos autókra, akkor minden más sikeres irány maximum majd ezeket válthatja le. De mindettől azért nagyon távol vagyunk még, sokkal több a duma, mint a valódi súlyú lépés, minden bejelentéssel együtt 2050-re szorulhatnak háttérbe a fosszilis üzemanyagú autók az utakon.
Sajnos nem fognak. Még 2050-ben sem szorulnak majd háttérbe a fosszílis üzemanyagú autók az utakon. Nem azért, mert az olajvállalatok ezt szeretnék (persze jól jön nekik, kétség nem férhet hozzá), és nem is mert akárki más erre esküdött vagy ellenesküdött fel. Teljesen más, és sokkal prózaibb oka van annak, hogy a mostani, benzinnel (és gázolajjal) működő autók még sokáig velünk lesznek.
Egyszerűen nincs elég anyag a bolygón ahhoz, hogy a mostani gépparkot lecseréljük a mostani akkumulátor technológián alapuló elektromos autókra.
Ez nem befektetés kérdése, ez nem politikai vagy törvényhozási akarat kérdése, hanem egyszerű anyagmérleg.
Jelenleg nagyjából 1200 millió (vagyis 1.2 milliárd) gépjármű van használatban a bolygón. Ehhez minden évben nagyjából 85-90 milliót adunk hozzá, de ebből nagyjából 35-40 millió a régiek lecserélésére fordítódik. Vagyis a géppark évent kb. 45-50 millió gépjárművel növekszik. Ennek legalább kétharmada személygépkocsi.
Ebben az évben az elektromos autók végre elérték a 2 milliós szintet a jelenleg üzemben lévő összes autó szintjén (a nagyjából több mint egy milliárd fosszílis üzemanyaggal hajtott személyautóval szemben). Az éves gyártási kapacitás még mindig 0.5 millió alatt van, és ha a Teslának sikerül a gyártó kapacitását felpörgetnie, nagyjából 0.8-0.85 milliós éves globális kapacitással kell majd számolni.
Ez arra sem elég, hogy a jelenleg a régi gépjárműparkot lecserélő autók számát jelentősen befolyásolja, nemhogy az újonnan a teljes mennyiséghez hozzáadódóak számát csökkentse.
Miért ilyen alacsony az elektromos autók gyártási kapacitása? Azért, mert nincs elég akkumulátor. A jelenlegi legoptimistább becslések szerint ahhoz, hogy a most legyártott autók mind elektromos hajtásláncot kapjanak, a globális lítium termelést 30-szorosára, a globális kobalt termelést 20-szorosára, a ritkaföldfém termelést 6-szorosára kellene megnövelni. Tehát nem 30%-kal többet, hanem 3000%-kal többet kellene termelnünk pl. lítiumból minden évben.
Ekkora termelési kapacitáshoz nincs elég fizikai erőforrás. Nem tőke hiányzik ahhoz, hogy a bányákat létrehozzuk és üzemeljük, hanem egyszerűen lítiumból és a kobaltból nincs ennyi, hogy 1200 millió autót elektromos változattal cseréljünk le.
Lehetne megújuló erőforráson alapuló hajtásláncot alkalmazni, de ahhoz, hogy ez globális szinten érzékelhető hatrású legyen, ahhoz olyan megoldás kell, amely esetében a technológia fizikális erőforrás igénye (fémes és nem-fémes elemek) nagyjából két nagyságrenddel kisebb, mint a jelenlegi akkumulátor technológián alapulóaké.
De erről majd egy másik posztban...