HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

A jövő menedzsmentje 2.

2009-dec-06 | 339. nap |  Énvezettem?

Nos, végig olvastam a könyvet (The future of management Gary Hameltől), és tényleg mindenkinek melegen tudom ajánlani, aki egy kicsit is szeret innovációról olvasni.

A könyv nagyon kézzelfogható módon emeli ki a 21. századi menedzsment legfontosabb diszparitását, belső ellentétét. Ez pedig abból a 19. századi ideálban gyökeredzik, ami egyébként minden alapvető menedzsment "törvény" alapmeggyőződése, hogy bármilyen cselekvés felbontható olyan elemi cselekvés vagy tevékenység morzsákra, amelyek egyenként optimalizálhatók és tökélyre fejleszthetők. Innentől kezdve a menedzser egyetlen dolga ezen részfolyamatok megtalálása, optimalizálása, és a rendszer újbóli, mostmár optimális részfolyamatokból való felépítése.

És látá a Menedzser, hogy ez így nagyon jól működik a 20. században.

Ennek köszönhetjük annak idején a Ford által kitalált futószalagot és gyártósort, és tulajdonképpen mindennek, ami elemekből épül fel, és ebbe a mezőgazdaság is beletartozik, akármennyire is ellenzik ezt a hozzáállást itthon, az elképesztő fejlődését. Ami nem más, mint az ipari termelékenység többszörös és ugrásszerű fejlődése. Ezt fejlesztette tökélyre pl. a Toyota.

És látá az a néhány kevés, akinek van szeme hozzá, hogy ez így nem lesz elég a 21. században.

Itt megint csak a Toyotát lehet példának hozni, ahol nem a menedzser, hanem a szalagon dolgozó munkás az, aki a szalagot megállíthatja. Ez a 20. század végén forradalmian új gondolatnak számított, hiszen nem pont azért fizetjük a menedzserek nagy részét, hogy a szalagot, a termelés szabályozzák? Hogyan is lehetséges az, hogy a magas fizetések ellenére a menedzserek nem nyúlhattak a szalaghoz, nem szabályozhatták közvetlenül a termelést?

De van egy ennél sokkal nagyobb gond ezzel a 19. századi ideálokra épülő 20. századi hozzáállással.

Az, hogy nem tud mit kezdeni a kreatív gondolkodással, a kreatív megoldásokon alapuló üzleti modellel, a fejlesztéssel, mint céllal. S nem csak hogy nem tud mit kezdeni vele, de nagyon sok esetben gyökeresen ellentétes értékeket képvisel, ami a legegyszerűbben abból szűrhető le, hogy ha elhagyjuk a tradicionális menedzsment praktikákat, a szabályozást mint végcélt, akkor a kreatív fejlesztés szinte magától megindul.

Nem véletlen, hogy az elmúlt néhány év (és évtized) hosszútávon is sikeresen fejlesztő vállalatainál nem lehet a tradicionális menedzsmentet, mint intézményt megtalálni. A Google, Gore, Whirpool, Apple, IBM mind sajátságos, a hagyományos, konvencionális menedzsment praktikákat nagyüzemben felrúgó belső rendszerrel éri el azt, hogy folyamatosan, évekre, évtizedekre kiterjedő fejlesztésen alapuló "kultúrát" tudjon létrehozni.

S akkor még nem is beszéltünk az "open source" fejlesztésekről, ahol hagyományos menedzsmentről nem is lehet beszélni, mert nincs. Koordináció (vagy annak látszata) van, de menedzsment nincs.

Hiszen az innováció nem más, mint új ötletek, új gondolatok valóra váltása. És pont ebben, az ötletek és gondolatok közvetítésében zajlottak le forradalmi változások az elmúlt három évtizedben. Az információ, az ötletek szabadon áramolnak egy vállalaton belül, hiszen nincs szabály, sem szabályozás arra vonatkozólag, hogy kinek és mikor küldjön el valaki egy emailt. Vagyis a "fel a hierarchián és le a hierarchián" soklépéses információáramlás helyett egy email elintéz mindent.

Akkor pedig mire kell a menedzser, a menedzsment? Hiszen pont az ilyen információ aggregáció, terjesztés és szabályozás szerepét vette át az email, a háló, és a termelés irányító és optimalizáló rendszerek sokasága.

Nem arról van szó, hogy nem kell menedzsment egyáltalán (ami persze nem akadályoz meg egyeseket abban, hogy ezt teljesen eltöröljék), hanem inkább arról, hogy mi is a dolga az új körülmények között, és hogy miért is van az, hogy mindenki arról beszél, hogy így és úgy kell innoválni, fejleszteni, de közben pont a vezetés az, amely teljesen begyepesedett, korrodeálódott hozzáállással, a gyökeres változtatás teljes hiányának ünneplésével próbálja meg túlélni a napot-hetet-hónapokat-éveket?

Gondolom nem kell ahhoz Einsteinnek lenni, hogy valaki tisztán lássa, hosszútávon ez nem fog menni. Azok a vállalatok fognak hosszútávon is fennállni, sikeresen fejleszteni, amelyek magát a fejlesztést, mint folyamatot tudják sikeresen fenntartani, éltetni, elősegíteni.

De ehhez az kell, hogy végre 21. századi ideálokon és technológiai alapokon nyugodjon a menedzsment is.

Az első rész itt található.

Címkék: könyv innováció management

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr741926254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_102125 2009.12.06. 16:51:47

Úgy érzem, hogy a felhozott példák pont az ellenkezőjét bizonyitják. Pont az open source rendszerek a példája annak, hogy a felülről vezetett, megfelelő menedzsmenttel rendelkező cég (Microsoft) megeszi a közösségi alapon működú fejlesztéseket reggelire. Az IBM mint tradiciókat felrúgó vállalat??? Mert mi az innováció? 5% ötlet, 95% megvalósitás. És ahhoz a 95%-hoz nagyon is szükség van menedzsmentre! Egyébként javaslom CMMI könyveket olvasgatni. Ott pontosan leirják, hogy egy kötötten vezetett cég is lehet nagyon sikeres, azaz nem életcél elérni az öntevékeny folyamatfejlesztés nirvanaját. (Ami a CMMI legfelsőbb szintje)

Ismeretlen_87799 2009.12.06. 23:39:10

Hát, hát, hogyismondjam. Rákerestem a CMMI-re, és a Google (nem a Bing, Altavista, vagy akármi más) is Wikipedia-t hozta fel első találatra. Nem lenne ez rossz, ha nem pont egy oper sourcing alapokon álló enciklopédia lenne az, ahonnan kellett megtudnom, hogy a CMMI-ben az egyik M a Maturity-nek felel meg. Amikor valaki innovál (vagy innovál a lábán Besenyő Pista Bácsi után szabadon), pont nem a Maturity vagy valami hasonlóság érdekli az új technológiában, hanem az, ami nem az. Az IBM pedig igenis tradíciókat felrugó vállalat, hiszen az elmúlt néhány évtizedben először átállt a mainframe-ekről a PC-kre (igaz ugyan, hogy kicsit későn, és pont ennek köszönhetjük pl. az Apple létezését), utána pedig egyszerűen felhagyott a PC gyártással. Mi ez, hanem nem gyökeres váltás és innováció? Ehhez képest a Microsoft még mindig "csak" szoftvert gyárt, és azt sem teljesen zökkenőmentesen, hiszen minden oprendszerük késik, a meghirdetett ficsőrök nagyrésze hiányzik, és hibával teli (hiszen az első Service Pack-ig nagyjából egy komolyabb cég sem használja az új verziókat újabban). Mi ez, ha nem a menedzsment csúcsa? Egyébként az írás pont arra volt kihegyezve, hogy lehet kötött menedzsmenttel is céget vezetni, ha az pl. gyártásról szól. Ha nem fejlesztésről, hanem valami előre megálmodott dolog legyártásáról van szó. Csakhogy ezt nagyon sokan nagyon jól, és nagyon olcsón csinálják. Szóval ha valaki igazán versenyben akar maradni, akkor rendszerint ez nem elég...

Ismeretlen_102125 2009.12.07. 16:07:59

Igazából nem értem, mi itt a lényeg, mit akar Gary Hamel mondani. Egyenlőre csak csúsztatásnak tűnik az egész, ami kihasználja azt, hogy az átlagos munkásember nem követi a management szakma fejlődését, ezért szenzációként el lehet adni. Vesd össze: 50 éve nem volt management innováció vs rosszabbul élünk, mint 4 éve Néhány tény: - Innováció volt, van és lesz. Ma sem vagyunk kevésbé innovatívak, mint 50, 100 vagy 150 éve. - A management módszerei folyamatosan fejlődnek, különösen az utóbbi évtizedekben (köszönhetően a globalizációnak és az internetnek) - A hosszú távú siker kulcsa az innováció. Nem kell management innovációnak lennie. - Az innováció 95%-a kemény és unalmas munka, amihez nem kreativitásra, hanem centralizált, hatékony és jól kézben tartott vezetésre van szükség Akkor mit is akarunk megváltoztatni és miért?

Ismeretlen_87799 2009.12.10. 00:28:07

Posztoltam egy új bejegyzést, nézz majd rá, ha van időd...
süti beállítások módosítása