HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

A nagy amerikai szocializmus

2008-nov-19 | 323. nap |  Énvezettem?

Meglepve olvastam a New Yorker egyik cikkjét, amiben arról írnak, hogy mitől is ilyen csodálatosak az amerikai gazdaság főszereplői, és hogy honnan is merítik az erejüket. A lényeg nagyon is meglepő, két dolog miatt is. Egyrészt, mert szembeszáll a szabad a kapitalizmussal, másrészet pedig azért, mert ugyanezen érvelést használják most is az autógyártók megmentésére.

A cikk szerint az összes nagy amerikai cég azért állta meg a helyét a világpiacon, mert...

Meglepve olvastam a New Yorker egyik cikkjét, amiben arról írnak, hogy mitől is ilyen csodálatosak az amerikai gazdaság főszereplői, és hogy honnan is merítik az erejüket. A lényeg nagyon is meglepő, két dolog miatt is. Egyrészt, mert szembeszáll a szabad a kapitalizmussal, másrészet pedig azért, mert ugyanezen érvelést használják most is az autógyártók megmentésére.

A cikk szerint az összes nagy amerikai cég azért állta meg a helyét a világpiacon, mert folyamatosan segítséget kapott állami vagy katonai szerződések segítségével. Ebbe a csoportba sorolja a cikk a Boeinget, az elektronikai vállalatok nagy részét. Az autó vállalatok nagyságrendekkel kisebb összegeket tudtak csak a nagy kalapból leakasztani, a cikk írója szerint ezért is vannak most a pácban.

Hogy miért is támogatja az USA költségvetése ezeket a vállalatokat? Nos, a legegyszerűbb ezt nemzetbiztonsági alapon magyarázni. Vagyis, hogy stratégiai jelentősége van annak, hogy mind a repülőipart (amelybe természetesen nem csak a Boeing, hanema  Lockheed-Martin és a Northrup-Grumman is beletartozik) és az elektronikai cégeket is támogassák milliárdos nagyságrendben minden évben.

Az autóipar a második világháború befejezése után kicsit kiesett a kalapból, igaz ugyan, hogy pl. a GM-nek voltak szerződései, de csak százmilliós nagyságrendben a milliárdok helyett. És persze most mondják, hogy ez itt a gond, ezért vannak bajban.

Ezt olvasva elgondolkozik az ember azon, hogy mennyire szabad is a kapitalizmus, ami Amerikában folyik (és persze a Európában sem jobb a helyzet, szóval nincs kire igazán mutagatni). Mert azt, ahol állami támogatással biztosítják a legfontosabb vállalatok versenyképességét, azt máshogyan hívják. Mifelénk szocializmusnak.

Címkék: gazdaság usa külföld

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr851926062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása