Első ránézésre milyen csodálatos, hogy az Obama adminisztráció úgy döntött, hogy mégiscsak ideje az amerikai új autók átlagfogyasztásával valamit kezdeni, és a majd húsz éves, 1985-ben bevezetett 27.5 mérföld per gallon-os, (mpg) flotta átlagot egy kicsit lejjebb zavarni. A mostanra kiírt 39 mpg-os átlagfogyasztás a gyártók teljes palettájára nézve talán még előremutatónak is tűnhet.
Pedig nem az.
Ha valaki átszámolja a mérföld per gallonos fogyasztási adatokat liter per 100 km-re, akkor látszódik ez csak igazán. A 25 mpg 9.4 l/100 km-nek felel meg. Ez nagyjából a szovjet éra autóinak fogyasztását jelenti.
A mostani, ennél sokkal szigorúbb, 39 mpg-s flotta átlag 6.0 l/100 km-rel egyenlő. A könnyű teherautókra ez majd nem vonatkozik (mint mennyi más dolog sem), nekik csak 30 mpg-os átlagot (7.8 l/100 km) kell majd elérniük. S mindezt majd csak 2016-tól kezdődően kell az amerikai gyártóknak teljesíteniük.
És itt van a kutya elásva.
Egyrészt ezt az átlagot már most hozza majd minden európai autógyártó, a távol-keletiekkel nem is számolva. Vagyis, más szavakkal, a nagy amerikai előremutató haladás tulajdonképpen majd a múltba kacsint vissza majd 2016-ban.
Másrészt pedig a könnyű teherautóknak megint csak sokkal könnyebb dolga lesz, miközben nagyon jelentős részét teszik ki az észak-amerikai autópiacnak. Ehhez nem kell többre gondolni, mint arra, hogy a legtöbbet eladott autó nem a Toyota Corolla (mind a tíz sorozatával), nem is a VW bogár, hanem a Ford F150-s könnyű teherautó. Ebből szinte minden percben eladnak egyet minden évben.
Milyen kár, hogy csak ennyire futja most az új elnöknek. Persze, hogy az USA-beli autógyártók sírnak, ahogy a tüdejükön kifér, de hát maguk ásták be magukat abba a gödörbe, ahonnan most nehéz kikászálódni. De én azért ennél többet reméltem tőle.
Persze azt is meg kell adni, hogy ezzel az új törvénnyel Obama többet tett a széndioxid kibocsátás csökkentéséért, mint a Toyota a Priusszal a kezdetektől egészen 2016-ig fog tenni összesen (beleszámolva a mostanáig vett átlagos piacnyerést is).