HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

TED: mire megy ki a játék?

2010-dec-04 | 337. nap |  Énvezettem?

A világon rengetegen játszanak számítógépes, konzolos játékokat. Csak a World of Warcraft játékosai közel hatmillió évet töltöttek el közösen online. Egy átlagos nyugati játékosok nagyjából tízezer órát töltenek el számítógépek vagy konzolok előtt 21 éves korukig. Ez a mennyiség nagyjából megfelel a hagyományos oktatásban eltöltött időnek.

Vagyis a most felnövő fiatalság az iskola mellett egy teljesen más, időben egyenértékű, oktatásban is részesül. A nagy különbség a kétfajta 'tanulás' között, hogy míg a hagyományos iskolába sokszor hatos fogattal kell őket elvonszolni, annyira nem szeretik, addig a számítógépes játékokból gyakran hatosfogattal lehet őket kirángatni, annyira leköti őket.

S a tízezer óra nem kevés. Ha valaki ennyi időt eltölt egy bizonyos tevékenységgel, Malcolm Gladwell szerint, aki az Outliers című könyvében írt erről részletesen, akkor abból nagy valószínűséggel ezen a téren szakértő lesz. S ha belegondolunk, egy egész generáció nő-nőtt most fel, akik nagyon jók valamiben, amit a játékok tanítanak, amire a játékok készítik elő őket.

A kérdés csak az, hogy miben?

Jane McGonigal játéktervező szerint, aki a TED-en tartott egy előadást erről a témáról, négy fontos különbség van a játékokat játszók virtuális és a valós világban kialakuló személyisége között. 

Az első különbség a visszajelzések gyakorisága és pozitív tartalmában kereshető, amit McGonigal az örömteli produktivitás cimkével fémjelez. Ez azt a, játékosok által jól ismert, állapotot írja le, hogy a játék közben folyamatos visszajelzések bombázzák az embert, amelynek nagy része pozitív. A játékos ezt vagy azt tudja építeni, kialakítani, elérni. S ez jó érzés, amit a való világban sokkal ritkábban, és sokkal nagyobb erőfeszítés árán ér csak el az ember.

A második a szociális háló kiterjedésében mérhető. Míg a való világban csak nagyon kevesek kiváltsága, hogy más földrészekről tartsanak fenn tartós kapcsolatokat, addig a játékosok ezt könnyes megteszik. Arról nem is beszélve, hogy az együtt játszás már eleve elég komoly bizalmat feltételez, s a játék során sok közös élményt is szerez az ember.

A harmadik különleges eleme a játékvilágnak a hajtós optimizmus. Vagyis annak az érzése, hogy várni, halogatni nem szabad, hiszen minden időre megy, viszont azzal az érzéssel társulva, hogy a végén a dolog sikerülni fog. Akármennyire is nehéz, akármekkora is a kihívás, a végén a sok munka gyümölcse kompenzálni fogja a belefektetett időt és energiát. S az az érzés, amikor egy szint, egy küldetés századszorra sem sikerül, mégsem adjuk fel, hanem százegyedszer is megpróbáljuk.

A negyedik pedig a gradiózus fontosság. Az, amikor a játékban a Földet, az emberiséget kell megmenteni, amikor a küldetésnek van értelme és fontossága. Amikor megéri időt és energiát belefektetni, hiszen az ügy fontossága ezt szinte megköveteli. Amikor pont emiatt nem is lehet abbahagyni a játékot.

Ez a négy elem valamiért hiányzik a valóságban. Vagyis, pontosabban fogalmazva, ezen négy elemet még nem tudtuk tömegesen átemelni a virtuális világokból a valós világba. Amikor valaki napi problémákkal küzd, ez a játékosi állapot nem, vagy csak nagyon ritkán jelentkezik. Sokszor mind a négy elem hiányzik, vagy csak néhány elem a négyből van jelen.

Szerencsére Jane McGonigal szerint a változás nemsokára bekövetkezik. Hiszen pont a most felnövő generációban van meg a lehetőség, hogy ezeket a viselkedésformákat áthozzák a valós világba. A virtuális világban már mesterei ennek.

Megoldásra váró fontos probléma van elég.

El kellene velük kezdeni játszani a valós világban is, akármennyire is hihetetlenül hangzik ez elsőre.

Címkék: játék internet társadalom technika

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr472487295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2010.12.04. 22:47:32

Örülök, hogy valaki ír erről, szerintem ez a téma mindenképpen feldolgozandó.
Ami számomra még érdekes volt, az a WoW és más online szerepjátékok gazdasági elemzése. Anno az indexen volt is róla valahol cikk.

akocsis · http://akocsis.blog.hu 2010.12.07. 15:12:44

Nagyon szép téma, és jó cikk.

Igaznak érzem, hogy aki sokat játszik wow-val, az elsajátít bizonyos fajta új képességeket, és ez előnyére válik.
Csakhogy ez nem a teljes kép: az előnyös képességek mellett hiányosságok is vannak. Amit a játékos a Wow-on tölt, azt nem a valós világban, és nem tud kifejlődni pár olyan képesség, ami normális esetben kifejlődne.
Szóval ez nem egyoldalúan pozitív vagy negatív kép, hanem csak más.

Jó lenne látni a negatívumokat is.

SlafRock · http://holdontul.wordpress.com/ 2010.12.11. 07:56:33

Talán az oktatásba is be lehetne emelni a pozitívumokat.
A mire készít kérdésről Orson Scott Card Végjáték c. könyve ugrott be...
süti beállítások módosítása