Az The Economist oldalán jelent meg egy érdekes cikk a magyar autógyártásról és lélektanáról, de mivel sehol sem láttam viszont a magyar oldalakon, íme egy rövid kivonat, saját szemszögből szemelgetve.
A cikk hűen megemlíti Szabadi Kálmán, Pentelényi János, Rubik Ernő, Schadek János, Surányi Endre munkáit, képekkel ilusztrálva a történteket.
Az ötlet egyszerű és egyben zseniális is volt. Minthogy a háború után a nemzetközi egyezmények, az orosz megszállás és politikai helyzetet nem is említve, megtiltották a magyar autóipar újraélesztését, más megoldás után kellett nézni akkor, amikor valaki autót szeretett volna készíteni.
Ahogy a cikk írója fogalmaz:
The way around ... was via the Magyar speciality known as the kiskapu, or “little gate”. When one door closes, the kiskapu usually opens, often lubricated by an envelope of bank-notes. So under Communism, if, for example, X was forbidden, something rather like X—but not actually identical to it and arguably something else—was surely permitted, because only X was forbidden.
Vagyis, a megoldás egy magyar specialitás, a kiskapu volt. Amikor egy ajtó becsukódik, rendszerint egy kiskapu kinyílik, gyakran egy pénzzel teli borítékkal megolajozva. A kommunizmus alatt, például, ha X tiltott volt, akkor valaki X-hez hasonló —vagyis nem pontosan X hanem valami kicsit más —biztos, hogy engedélyezett volt, pont azért, mert X tiltva volt.
Erre alapult a kiskocsi—the microcar—ötlete is. Olyan gépjármű volt, ami nem volt autó (hiszen azt tiltotta a törvény). Csak két felnőtt, két gyerek szállítására volt alkalmas, plusz egy kevés poggyásznak is volt benne hely. Igaz ugyan, hogy fedett volt, rendes autókhoz gyártott kerekek helyett gyakran repülőgépekhez való kerekeket raktak alá, de abból négyet és egy motorkerékpárokba való motort szereltek bele (kevesebb, mint 500 cm3 lökettérfogattal).
S akármennyire is a múltba vesztek a fejlesztések, a modern urbanizáció hatására megint előkerültek a magyar kiskocsik. A tervek és tervezők, hiszen nagyvárosi körülmények között most se lenne többre igény vagy szükség. Persze a mostani biztonsági előírásoknak az akkori autók nem tennének eleget, de a laterális gondolkodásra, ami az cikk szerzője szerint a magyar nyelvben gyökerezik, amik ezen kiskocsikat is kiötölte, most is szükség van.
Merthogy a nagy ötletek Magyarországon rendszerint egy kiskapuval kezdődnek.