Egy fantasztikus ötletről írt az Economist tegnap. Egy német egyetemi dolgozó, Dr. Dietrich Stein a Bochum-i egyetemről, ötlete szerint a német Ruhr vidéken a felszín helyett a föld alatt kellene szállítani az áruk nagy részét. Így az autópályák felszabadulnának, nem volnának tele teherautókkal, kamionokkal.
A föld alatti szállítást elektromosan hajtott, automatizált kocsik segítségével oldanák meg. Az útvonal vezetés a felszíini utakat követné. Föld alatti fúrással, és kisméretű közbenső állomások lehelyezésével nagymértékben csökkenthető lenne az építkezésből adódó felfordulás is. A kocsik 35 km/h sebességgel mennének, ami nagyjából majdnem több is, mint a mostani átlagsebesség a nap nagy részében.
A Ruhr-vidéki városokat egy 60-80 km hosszú alagútrendszerrel már össze is lehetne kötni. A fővezetékről mellékágak segítségével lehetne a nagyobb üzleteket, központokat elérni.
Az Economist szerzője szerint az ötlet hasonlít a háború előtti postai csőrendszerekhez. Ilyenre még én is emlékszem gyerekkoromból a postáról, igaz ugyan, hogy ekkor már csak az épületen belül használták. Prágában még most is működik egy ilyen rendszer a városban.
Szerintem fantasztikus ötlet, Budapesten biztosan segítene. Nyugat-Európa több nagyvárosa, sűrűn lakott térsége is jól tudná hasznosítani a felszabaduló földfeletti kapacitást. Arról nem is beszélve, hogy a föld alatt elektromos hajtást kellene használni, amit aztán megújuló energiaforrásból lehetne biztosítani.