Érdeklődve olvastam Lakatos Péter írását Okos protekcionizmus címmel a nol.hu oldalán. Először még úgy is látszott, hogy lesz belőle valami, de aztán még sem lett. Hiszen megint csak arról szólt a dolog, hogy ugyan miért is nem erőltetjük, hogy a magyar vállalatok magyar beszállítóktól vegyenek, hiszen akkor a magyar termék tényleg magyar lenne, nem úgy, mint például az Audi esetében, ahol nem az.
Nooooooormális?
Megint csak az van, hogy valakinek nem esik jól az az állapot...Érdeklődve olvastam Lakatos Péter írását Okos protekcionizmus címmel a nol.hu oldalán. Először még úgy is látszott, hogy lesz belőle valami, de aztán még sem lett. Hiszen megint csak arról szólt a dolog, hogy ugyan miért is nem erőltetjük, hogy a magyar vállalatok magyar beszállítóktól vegyenek, hiszen akkor a magyar termék tényleg magyar lenne, nem úgy, mint például az Audi esetében, ahol nem az.
Nooooooormális?
Megint csak az van, hogy valakinek nem esik jól az az állapot, hogy vannak mások máshol (értsd nem Magyarországon), akik kevesebb pénzzért jobbat tudnak szolgáltatni, és sikeresen kiversenyezték a magyar beszállítókat a piacról. Nen is maradt más hátra, mint a nyávogás, hogy miért is nem vesznek a magyar nagybeszerzők a magyar vállalkozóktól magyar árut.
Hogyan is lehetne rákényszeríteni egy vállalatot, amely a nemzetközi piacon akarja a helyét megállni, hogy ne azoktól a beszállítóktól vegye meg a nyersanyagait, akik a lehető legmagasabb értéket kínálják az adott vételárért? Sehogy. Hacsak nem akarjuk őket kevésbé versenyképes helyzetbe juttatni, és ezzel magát a főválallkozást kigolyózni a piacról.
Miért nem vesznek akkor magyar árut, miért nem választanak magyar beszállítót? Mert nem éri meg nekik. Mert az ár-érték arány nem megfelelő, mert nem tudnak időben szállítani, mert nem látattják a helyi áru értékét (ha mással nem, a szállítási paritással, vagyis, hogy a hazai áru a szállítási költséggel kerül kevesebbe ugyanolyan minőségnél), és egyszerűen azért, mert ezzel hátrányos helyzetbe kerülnének a piacon.
Vagyis mert nem piacképes a beszállítók terméke nemzetközi szinten. Hát ezért nem választ az Audi magyar beszállítót. Mert őket viszont nemzetközi piaci mértékkel fogják mérni. Magyar termék, hazai áru ide vagy oda.
Lehet ezen persze nyavalyogni, de az nem segít. Erőltetni egy "magyar termék" akciót meg csak annyit fog elérni, mint annak idején a naranccsal már egyszer sikerült: kicsi is volt, savanyú is, de legalább magyar.
Ha már protekcionizmust akarunk, akkor gondosan ki kellene választani, hogy melyik iparágba is akarunk úgy állami pénzt fektetni, hogy hosszú távon (vagyis 5-10 éven belül) ebből az iparágból több adó folyjon majd be, mint a befektetett pénz mennyisége. Ha ez az autógyártás, alma termesztés, kolbász, vagy akármi is, akkor legyen az. Ne csak úgy általánosan minden és akármi.
Magyar termék igazán csak úgy lesz valamiből, ha nemzetközileg is elismerik.