HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Körbetartozási VÉSZhelyzet

2008-dec-22 | 356. nap |  Énvezettem?

Pelle János új interjúja a Vállalkozások Érdekvédelmi Szövetsége (VÉSZ) elnökével, Éliás Ádámmal arról, hogy mennyire javult vagy romlott a helyzet a legutóbbi beszélgetésük óta Magyarországon. 

A helyzet változatlan.

Már az, hogy ezt a beszélgetést meg kellett ejteni mutatja, hogy nem javult semmi. Még mindig az egymásnak körbetartozó vállalkozások országa vagyunk, ahol a leggyakoribb mozdulat a másikra való mutogatás.

Pelle János új interjúja a Vállalkozások Érdekvédelmi Szövetsége (VÉSZ) elnökével, Éliás Ádámmal arról, hogy mennyire javult vagy romlott a helyzet a legutóbbi beszélgetésük óta Magyarországon. 

A helyzet változatlan.

Már az, hogy ezt a beszélgetést meg kellett ejteni mutatja, hogy nem javult semmi. Még mindig az egymásnak körbetartozó vállalkozások országa vagyunk, ahol a leggyakoribb mozdulat a másikra való mutogatás.

Az agyamban az atmoszférát a pirosba nyomja az az egyszerű tény, hogy egy minimális rendelettel a helyzet nagymértékben orvosolható lenne. Vagyis, hogy egy vállalkozás ne tudjon egy ingatlant úgy értékesíteni anélkül, hogy igazolná, vagy büntetőjogi felelőssége tudatában kijelentené, hogy nincsenek rejtett, ki nem fizetett, adósságai. De úgy tűnik, hogy azoknak, akik ezt a rendeletet meg tudnák hozni, ez sajnos nem érdeke.

Miért is lenne ez fontos? Mert ha mégis előfordulna ilyen eset, akkor az csalásnak minősülne, amire egy egyszerű karszéttárás már nem elég. Vagyis nem lehetne mismásolni, kiskapuzni, egymást ütemre rutinból átverni, adócsalással, véget nem érő, de soha le nem záródó jogi vitákkal.

A végeredmény pedig egy az ország határain kivül már megszokott helyzet lenne, hogy az építők és építtetők megbíznak egymásban, mindkettő jogi viszonya tisztázott, és könnyen követhető ki mikor és miért felel. És a játszma nem arra megy ki, hogy ki tudja a másikat minél gyorsabban és jobban átejteni, hanem, hogy értéket teremtsenek, nyereséget termeljenek rövid és hosszútávon.

Címkék: politika gazdaság gondolat jegyzet belföld

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr81926088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_102125 2008.12.29. 11:29:50

A megoldás egyszerű, de nem ez. Azt elég nehéz egy külső szemlélő számára megállapítani, hogy a vállalkozásnak van-e addósága vagy sem. Ki és hogyan fogja ezt eldönteni, ellenőrizni? Ha okleveles auditorok, akkor sokkal többe kerülne a leves, mint a hús. És ha mondjuk kiderül utólag, hogy a vállalkozás hazudott, mégis volt adóssága, akkor mit csinálsz? Kin vered el a port? A vállalkozáson, amelyik már túladott az ingatlanon és ezért nem tudod megfogni, vagy az új tulajon aki jóhiszemű volt? A megoldás ennél sokkal prózaibb és egyszerűbb: ne legyünk következmények nélküli ország! Ha valaki kárt okoz, akkor azt be lehessen perelni, meg lehessen nyerni a pert, és az áldozat be tudja hajtani az adósságot. Ja és az elmaradt kamatokat, a nem vagyoni kárt, a perköltséget, az ügyvéd díját, stb. stb. Csak annyi kell hogy ezek az ügyek 1 év alatt lefussanak, ne lehessen évekig húzni, és ne lehessen kibújni alóla. A csődbe vitel ellen is nagyszerűen lehet védekezni: a) Ha a tulajdonos, illetve vezérigazgató személyesen felelős a cégért. Nem feltétlenül vagyonával, hanem mondjuk az ilyen embert többet nem engedik céget alapítani, céget vezetni. (a magyar jog ismer olyat, hogy valakit eltíltanak bizonyos tevékenységtől) b) A bankok vagy az állam bácsi létrehozhatna egy "céges adóslistát", amire tulajdonosok/cégvezetők kerülnének. Amikor egy új cég hitelért folyamodna, akkor a hitel elbírálásában szerepet játszani a tulajdonosi, vezetői kör háttere. c) Fel kellene építeni a "hiteltörténet" intézményét, ami gyakorlatilag a jogkövető magatartás iskolája. Mindenkinek van hitele, nem sok de van. Ha rendben visszafizeted a pénzt, akkor növekszik a hiteled, és új hiteleket vehetsz fel. Ha késel, nem fizeted vissza, stb. akkor növekszik a kockázatod és nem növekszik a hitelkereted. Mivel a "rossz cégek" alapvetően jogkerülésre épülnek, ezért ők sosem fognak tudni felépíteni egy olyan hiteltörténetet amivel annyi hitelt kapnának amivel nagy kárt okoznának. Meggyőződésem, hogy a körbetartozás problémája könnyen megoldható (ha mással nem, hát lombard hitelekkel). Azért nem oldódik meg, mert nem is akarjuk megoldani. Mindenkinek érdeke hogy legyen kiskapu. Senki sem szeretné, ha a nemfizetésnek következményei lennének, mert senki nem akar fizetni. Szóval a bajt mi magunk csináltuk és mi nem akarunk kimászni belőle.

Ismeretlen_87799 2008.12.29. 18:53:15

Szerintem a tartozásmentesség kinyilvánításának előír sa is pont ezt célozza meg, hogy peresíthető legyen a dolog, vagyis hogy csalásnak minősüljön az a helyzet, amikor a vállalkozó tartozást visszahagyva menekül a helyzetből. Korábban már írtam arról, hogy én is szeretnék valamiféle rendszert, amelyben az ilyen vállalatokat, és vezetőiket nyilvántartják, és vétség esetén időlegesen vagy véglegesen eltiltják a tevékenységtől (a szakmai kamara feladata lenne). A legjobb persze az lenne, ha a vezető-tulajdonos (mindkettő, ha nem ugyanazon személy) személyesen is felelne ezért a kijelentésért. Akár személyes vagyonával. Ha ez nincs, akkor ez mindig átváltható börtönbüntetésre. Egy-két millió forintot már sokáig kell leülni, és remélhetőleg emiatt ez elég visszarettentő erő lenne sokak számára. A hitelezés lépcsősítése is nagyon jó ötlet, nyugaton bevett szokás, hogy a hitelkereted nagysága a hitel történeted függvénye. Csak ehhez az kell, hogy az adóhivatal, vagy a bankok között szabad információáramlás legyen, ami a kis magyar valóságunkban még túl sok embernek nem érdeke. A nemfizetés megoldása pedig fogyasztói érdek, nem is a vállalkozók fogják ezt dalolva megoldani. Az állam (igazságszolgáltatás, ha még van ilyen) dolga lenne, hogy a gazdasági "játszóteret" tisztán és rendben tartsa. Nem?

Ismeretlen_102125 2008.12.30. 11:34:07

Buta dolgot kérdezek de... Miért kell a tartozásmentességről nyilatkozat? A tartozás nem fizetése önmagában nem perelhető? Mert ha valaki eleve csalni akar, akkor +1 valótlan nyilatkozat aláírása nem fog neki gondot okozni. Ha pedig a tartozás (és az így okozott kár) nem perelhető vissza az aktuális jogrendünk szerint, akkor a jogrendünkkel van a hiba, egy papírdarab nem fog segíteni. Az egész sajnos mindig oda vezet vissza, hogy az állam szabályozó szerepe hiányzik, és kis hazánkban erre sok esély nincs. (Arról most nem is beszélve hogy a bankoknak nem érdeke semmilyen változás... nekik pont jó ez a langymeleg pocsolya, és egyébként is ők diktálnak az államnak)

Ismeretlen_87799 2008.12.30. 13:56:49

Amennyire én megértettem, a nyilatkozat után majd perelhető lesz a jogi személy (vállalkozás, vagy az azt reprezentáló személy). Amíg nincs nyilatkozat, addig a tartozás kérdése csak egy számlakönyvekbeni eltérés, semmi más. Vagyis nem perelhető, és büntetőtörvényileg sem számít csalásnak. Pont ennek bevezetését akarja a VÉSZ elérni, hogy az ilyen állapot csalásnak minősüljön, és innentől aztán beindulhat az igazságszolgátatási gépezet (aminek malmai lassan őrőlnek, de legalább őrőlnek). Nekem még mindig az az álláspontom, hogy a tulajdonos, ügyvezető, és a legtöbbet kereső személy (ha nem azonos az első kettővel) személyesen feleljen a csalás összegéért, amit börtönbüntetéssel lehet csak kiváltani (vagy persze az összeg előteremtésével). Ennek az lenne a legkívánatosabb eredménye, hogy egy börtönösdi után az illető nem vállalkozhatna, vagy legalábbis igencsak megnyirbálná a rendszer az ilyesfajta szabadságjogát (amelyfajta rendelkezések, ha jól tudom, pl. a cégbíróságon már most is érvényben vannak). Gondolom az első kör után, miután a delikvensek pár hónap vagy év múltán előkerülnek, és rádöbbennek a dolog lényegére, elkezdenének gondolkozni az emberek, hogy megéri-e így üzletelni.
süti beállítások módosítása