HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Vasúti féligazságok

2009-feb-28 | 58. nap |  Énvezettem?

Mennyire nincs igaza Pongrácz Gergely-nek, amikor a Takács László által írt index-es cikket (és a Reformszövetség javaslatát a vasútnak kiszabott állami támogatás drasztikus csökkentésére) kritizálja azért, mert szerinte nincs sok közgazdasági alapja. Pongrácz úrhoz csatlakozott a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezetője, Berényi János, is. Őrá még visszatérek.

Hol hibázik Pongrácz úr, és mit lát Takács László pontosan?

Takács szerint...

Mennyire nincs igaza Pongrácz Gergely-nek, amikor a Takács László által írt index-es cikket (és a Reformszövetség javaslatát a vasútnak kiszabott állami támogatás drasztikus csökkentésére) kritizálja azért, mert szerinte nincs sok közgazdasági alapja. Pongrácz úrhoz csatlakozott a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezetője, Berényi János, is. Őrá még visszatérek.

Hol hibázik Pongrácz úr, és mit lát Takács László pontosan?

Takács szerint a vasút aránytalanul drága a közúti személyszállításhoz képes, mégpedig aránytalanul drága:

Csak közpénzeket (menetdíjat nem) vizsgálva, egy vasúti utaskilométert 22,6=23 forintért, egy helyközi buszos utaskilométert 6,9=7 forintért veszünk meg. 

Pongrácz erre azt írja, hogy az ilyesfajta számítás semmit nem ér, hiszen a vasúti költségekben a pályafenntartás is benne van, a közútiban pedig nincs, és szerinte ez így nem ér. 

Pedig ér. Mégpedig azért, mert a közúti személyszállításhoz használt utat nem csak a buszok, hanem minden közlekedő igénybeveszi, míg a vasúti pályát csak a vasút. Átlagos személyek nem kerülnek csak úgy fel a vasúti pályákra, és mennek rajta mondjuk a szomszéd városba. Pontosan ezért kell a vasúti pályafenntartás költségeit a vasúti kilométerdíjba beleszámítani, és pont ezért nem lehet az utak fenntartási költségét a buszok kilométer díjába nem beletenni. De ha még a részarányos kilométerenkénti összeget bele is számítanánk, sokkal alacsonyabb díj jönne ki a buszokra, mint a vonatokra.

Ezt találta meg a Reformszövetség, és ezt írta le nagyon találóan Takács László. Pongrácz Gergely csak a régi rendszert akarja fenntartani. Ugyanezt próbálja meg Berényi János is, aki szemrebbenés nélkül meri állítani, hogy a vasútnak nincs köze az utasokért való versenyhez, és ha pl. a busz és vonat menetrendet kell egymáshoz igazítani, akkor a buszokét kell majd a vonatokhoz igazítani, és nem fordítva. Csak azt nem tudom, hogy egy túlságosan is sokba kerülő, pontos és kényelmes szolgáltatás nyújtani nem bíró vállalat hogyan is mer ilyesfajta kijelentésekkel takarózni.

A magyar vasúti vezetés, az ilyesfajta hozzáállás felett, eljárt az idő. Nincs más hátra, váltani kell.

Takács László segítségével a költségek "szelleme" már kiszabadult a palackból, és nehéz lesz visszavarázsolni. Még ha féligazságokkal próbálkoznak a vasutasok, akkor se.

Címkék: gazdaság belföld vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr551926140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása