Mennyire nincs igaza Pongrácz Gergely-nek, amikor a Takács László által írt index-es cikket (és a Reformszövetség javaslatát a vasútnak kiszabott állami támogatás drasztikus csökkentésére) kritizálja azért, mert szerinte nincs sok közgazdasági alapja. Pongrácz úrhoz csatlakozott a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezetője, Berényi János, is. Őrá még visszatérek.
Hol hibázik Pongrácz úr, és mit lát Takács László pontosan?
Takács szerint...Mennyire nincs igaza Pongrácz Gergely-nek, amikor a Takács László által írt index-es cikket (és a Reformszövetség javaslatát a vasútnak kiszabott állami támogatás drasztikus csökkentésére) kritizálja azért, mert szerinte nincs sok közgazdasági alapja. Pongrácz úrhoz csatlakozott a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezetője, Berényi János, is. Őrá még visszatérek.
Hol hibázik Pongrácz úr, és mit lát Takács László pontosan?
Takács szerint a vasút aránytalanul drága a közúti személyszállításhoz képes, mégpedig aránytalanul drága:
Csak közpénzeket (menetdíjat nem) vizsgálva, egy vasúti utaskilométert 22,6=23 forintért, egy helyközi buszos utaskilométert 6,9=7 forintért veszünk meg.
Pongrácz erre azt írja, hogy az ilyesfajta számítás semmit nem ér, hiszen a vasúti költségekben a pályafenntartás is benne van, a közútiban pedig nincs, és szerinte ez így nem ér.
Pedig ér. Mégpedig azért, mert a közúti személyszállításhoz használt utat nem csak a buszok, hanem minden közlekedő igénybeveszi, míg a vasúti pályát csak a vasút. Átlagos személyek nem kerülnek csak úgy fel a vasúti pályákra, és mennek rajta mondjuk a szomszéd városba. Pontosan ezért kell a vasúti pályafenntartás költségeit a vasúti kilométerdíjba beleszámítani, és pont ezért nem lehet az utak fenntartási költségét a buszok kilométer díjába nem beletenni. De ha még a részarányos kilométerenkénti összeget bele is számítanánk, sokkal alacsonyabb díj jönne ki a buszokra, mint a vonatokra.
Ezt találta meg a Reformszövetség, és ezt írta le nagyon találóan Takács László. Pongrácz Gergely csak a régi rendszert akarja fenntartani. Ugyanezt próbálja meg Berényi János is, aki szemrebbenés nélkül meri állítani, hogy a vasútnak nincs köze az utasokért való versenyhez, és ha pl. a busz és vonat menetrendet kell egymáshoz igazítani, akkor a buszokét kell majd a vonatokhoz igazítani, és nem fordítva. Csak azt nem tudom, hogy egy túlságosan is sokba kerülő, pontos és kényelmes szolgáltatás nyújtani nem bíró vállalat hogyan is mer ilyesfajta kijelentésekkel takarózni.
A magyar vasúti vezetés, az ilyesfajta hozzáállás felett, eljárt az idő. Nincs más hátra, váltani kell.
Takács László segítségével a költségek "szelleme" már kiszabadult a palackból, és nehéz lesz visszavarázsolni. Még ha féligazságokkal próbálkoznak a vasutasok, akkor se.