HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Az izzó és a biztosíték

2009-aug-18 | 229. nap |  Énvezettem?

Még mindig megy a százaségő utáni siralom, most éppen a nol.hu oldalán vetette fel a fejét. A sírás alapját az az EU-s rendelkezés szabja, miszerint a hagyományos izzószálas égőket fokozatosan kivonják a forgalomból, ehelyett pedig vagy kompakt fénycsövet vagy LED-es lámpákat kell vásárolni. Teszi az EU mindezt nem azért, mert nem szeretik a hagyományos izzókat, hanem azért, mert meg vannak győződve arról, hogy egy átlagos lakás átlagos energiafelhasználását még lejjebb kell szorítani. S ebbe az izzók is beletartoznak.

Megy a bruhaha arról, hogy mennyire nem képes a kompakt fénycső ellátni a feladatát, hiszen nem kapcsolódik fel egyből, nem teljes fényerőn működik a bekapcsolás után, és hogy nagyobb, mint a hagyományos izzók.

Nooooooormális?

Még mindig megy a százaségő utáni siralom, most éppen a nol.hu oldalán vetette fel a fejét. A sírás alapját az az EU-s rendelkezés szabja, miszerint a hagyományos izzószálas égőket fokozatosan kivonják a forgalomból, ehelyett pedig vagy kompakt fénycsövet vagy LED-es lámpákat kell vásárolni. Teszi az EU mindezt nem azért, mert nem szeretik a hagyományos izzókat, hanem azért, mert meg vannak győződve arról, hogy egy átlagos lakás átlagos energiafelhasználását még lejjebb kell szorítani. S ebbe az izzók is beletartoznak.

Megy a bruhaha arról, hogy mennyire nem képes a kompakt fénycső ellátni a feladatát, hiszen nem kapcsolódik fel egyből, nem teljes fényerőn működik a bekapcsolás után, és hogy nagyobb, mint a hagyományos izzók.

Nooooooormális?

Ha igazán kiabálni akar valaki, akkor azért tegye, hogy miért a kompakt fénycsöveket erőltetik a LED-ek helyett, hiszen a kompakt fénycsövek nehézfémsókat tartalmaznak (többek között higanyt), s így használat után nem lehet őket csak úgy eldobni, bizony ki kell majd vinni a szeméttelepre vagy a kijelölt gyűjtőhelyekre, mint házi vegyihulladékot. Hiszen az energiafogyasztási kvóta megvan, és az EU ebből nem fog engedni.

Más megoldás kell ide, olyan, amely megfelel a energiafogyasztási kvótáknak, és amely nem pumpálja teli a környezetet higanysókkal.

A kompakt fénycsöveknél sokkal jobbak a LED-eket tartalmazó világító testek. Ugyanúgy bármilyen formára alakíthatók ezek is, hiszen csak a kis LED-eket kell sorbafűzni vagy egy felületen elhelyezni, mint a kompakt csövek. Mindemellett azonnal bekapcsolnak, fényerejük inkább csökken a bekapcsolás után (kismértékben, de csökken), mint növekedne, sokkal kevesebb mennyiségű nehézfémet tartalmaznak, a kis tömegük miatt nem is számítanak vegyihulladéknak, és ráadásul még kevesebbet fogyasztanak azonos fénymennyiség mellett, mint a kompakt fénycsövek. Ha egy hibájuk van, az az, hogy a kibocsátott fény irányított, vagyis sokkal kevésbe szórt, mint az izzók vagy a kompakt fénycsövek esetében. De ez egy jó diffúzorral egyből megoldható. 

Vagyis nem azért kellene kiabálni, mert lehet, hogy van olyan foglalatú, és kisméretű lámpája valakinek, amibe egy kompakt fénycső nem fér bele, vagy kilóg belőle, hanem azért, hogy az EU miért is nem segíti a LED gyártókat, miért nem segíti elő a LED-es világítótestek EU szintű bevezetését. Vagy nem azért, mert a kompakt fénycsövek többe kerülnek, hanem azért, hogy ha a LED-ek kevesebbe kerülnének megfelelő piaci térnyerés esetén, akkor miért is nem segítjük elő a piacnyerésüket és gyártjuk őket olcsón.

Mert ez a rövidlátó nyávogás a kompakt fénycsövek ellen nem fogja az EU szabályozást megváltoztatni. Csak a biztosítékot veri ki.

Címkék: eu technika környezet

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr691926226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lendva márta 2009.08.26. 19:17:09

Pedig igaza van a véleményíró Válas -nak, a hagyományos emberibb

Ismeretlen_87799 2009.09.02. 21:34:02

A kérdés soha nem az volt, hogy az izzó emberibb-e, hanem az, hogy a most bevezetendő kompakt fényforrások tényleg a lehető legjobb alternatívák-e. Viszont az emberibb érv még így sem ér. Hiszen annak idején a kőbalta is emberibb volt, mint a réz, bronz vagy vasszerszámok, és lám mégis, nem kőbaltával verjük be a szeget.

asebes 2009.09.05. 11:52:11

A LED-es izzó lehet megoldás a jövőben, hosszú távon. Csak még a használhatóságtól nagyon messze van, az hogy a fénye nem szórt, az mondjuk ejég nagy probléma. És itt is gond van a színekkel, a fényhőmérséklettel, stb. Az ára pedig többszöröse a hasonló, szintén drága kompakt izzónak. De alapvetően nekem nem az a problémám, hogy melyik a jobb. Hanem az, hogy ez diktátum, piac-ellenes, szabadságjogaimat sérti. Egyébként a százas égő csak a kezdet, az EU az összeset fel kívánja számolni. Ahogy ugye ma se szénszálas izzót használunk, úgy kiszoríthatja az igény, a "piac" az elavult terméket - ha az valóban elavul. AMint a blogobann olvasható, az öszes többi pedig sőder, ("energiamegtakarítás", stb. blabla) http://sebesandor.nolblog.hu/archives/2009/09/03/Koszonjuk_Mr_Edison/

Ismeretlen_87799 2009.09.05. 14:16:23

Igazad van abban, hogy nem az energiamegtakarítást kellene erőltetni. Hanem az energiafelhasználást. Vagyis nem izzókat kellett volna betiltani, hanem egy olyan törvényt hozni, hogy csak olyan világítótesteket lehet eladni, amelyek megütnek egy bizonyos lumen/W értéket. Innentől kezdve az izzók automatikusan kiszaladtak volna a képernyőről és senki nem érezné magát "kényszerítve". A LED-ek fényszórása pedig csak jó optika kérdése, amely nagyon könnyen megoldható. Az ár pedig előállítási technológia plusz a piac nagysága által szabott. Az első tökéletesedése és a második növekedése miatt az ár hosszútávon mindenképpen csökkeni fog.
süti beállítások módosítása