Nézegettem autós tervtanulmányokat, és elfogott a kétség arra nézve, hogy mikor is fogok valami igazán újat látni a közeljövőben.
Hiszen minden eleme a mostani formaterveknek ugyanazon technológiai alapokon nyugszik, mint annak idején, még a múlt évszázad elején. És pont emiatt, pontosan ugyanolyan formai kötöttségeket kell beépítenie egy mostani tervezőnek, mint annak idején ük- és nagyapáinknak.
Nem értem például, hogy 2009-ben miért kell...Nézegettem autós tervtanulmányokat, és elfogott a kétség arra nézve, hogy mikor is fogok valami igazán újat látni a közeljövőben.
Hiszen minden eleme a mostani formaterveknek ugyanazon technológiai alapokon nyugszik, mint annak idején, még a múlt évszázad elején. És pont emiatt, pontosan ugyanolyan formai kötöttségeket kell beépítenie egy mostani tervezőnek, mint annak idején ük- és nagyapáinknak.
Nem értem például, hogy 2009-ben miért kell az autó elejére tenni a hűtőt. Miért nem lehet a motor mögé, alá, fölé helyezni. Hiszen mostanság már nincs passzív hűtésű motor, és ha a ventillátor leáll, akkor a passzív hűtés csak néhány perccel tovább tud károsodásmentes üzemmódot biztosítani. Vagyis teljesen mindegy, hogy hol van most. Száz évvel ezelőtt még fontos volt a helyzete, de most már nem az.
Hiszen, ha a hűtő nem lenne elöl, akkor teljesen új formákat lehetne kialakítani.
A motort sem kell teljesen függőleges helyzetben tartani, sőt, amióta a Subaru boxermotorjaihoz kifejlesztették a kenőrendszert, amely horizontális hengerek mellett is működik, lehetne akár vízszintesen is elhelyezni. Akkor pedig miért tartjuk őket függőlegesen? Miért nem pl. 45 fokos szögben megdöntve?
Hűtő nélkül, döntött motorral sokkal aerodinamikusabb formákat lehetne kialakítani.
Miért nincs így?
És most ne jöjjön senki azzal, hogy vannak EU szabályok, hogy hol legyen a rendszámtábla, a világítótestek, stb. Ezeket a szabályokat meg lehet változtani. Sőt, a szabályok vannak értünk, és nem fordítva.
Hol van a kreativitás, amely a régi, hagyományokon alapuló, technológialag limitált kiindulóhelyzetet újragondolja, és modern technológiai alapokra helyezi?
Mert amíg ez hiányzik, addig formaterv helyett csak formahagyományról lehet beszélni.