HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

A jövő menedzsmentje 4. Kitörési pontok

2009-dec-13 | 346. nap |  Énvezettem?

Nos, megint odáig jutottam, hogy egyszerű válasz helyett posztolok. Közben rádöbbentem, hogy tudat alatt félrefordítottam a könyv eredeti címét, ami ugye Future of Management, vagyis a menedzsment jövője szó szerint, a jövő menedzsmentjére. Vagyis tudat alatt én is hiszek abban, hogy menedzsment van, volt és lesz. Csakúgy, mint akocsis az egyik legutóbbi kommentjében.

Pedig gyűlnek az ellenpéldák, hogy ez nem igaz.

A Gore nevű vállalatnál pl. nincs klasszikus menedzsment, hiszen nincsenek klasszikus értelemben vett vezetők sem. A vállalatot pont egy, a menedzsment praktikákban megfáradt, vegyészmérnök alapította. A honlapjukon, a karrier szekcióban ki is fejtik, hogy sem jelentkezéskor, sem munka közben nincs közvetlen vezetés, ehelyett csoportokba, team-ekbe kell beilleszkednie az új jelentkezőnek, amiben a végső szót a team mondja ki. Teszik ezt azért, mert laterális értékelés van minden évben, és a saját reputációjuk függ ettől.

A munka kiosztása sem a hagyományos úton történik: ehelyett személyes kötelezettségek vannak, amiket mindenki vállal, ha akar. De ha vállalta, akkor azt "kötelező" tiszteletben tartani, mind a vállalónak, mind azoknak, aki valami mást szeretnének az illetővel végeztetni.

De menjünk tovább.

A menedzsment nélküli működés csúcspéldája Ricardo Semler, és a családja által alapított Semco. Amikor a vezetői posztot "megörökölte" apjától, a még hagyományos elveken alapuló vállalatnál az első dolga az volt, hogy a vezetői réteg kétharmadát eltávolítsa. Tette ezt az első napon.

Azóta nem került senki sem újonnan kreált vezetői pozícióba vezetők által megválasztva.

Ezt ugyanis alulról szerveződve teszik. Vagyis az alkalmazottak választanak vezetőt, ha akarnak. Minden fél évben minősítik a vezetőt (ez kötelező), s ha nem tetszik, leváltják, vagy újat választanak, vagy nem választanak.

A Semco egyébként jó néhány MBA és menedzsment alapszabályt megszeg. Kezdődik ez ott, hogy nincsenek titulusok. Nincs Headquaters sem, magát az épületet is lebontották. Sőt, ha pl. egy sales person olyan ügyféllel van kapcsolatban, aki inkább a területi vezetővel szeretne beszélni, akkor ugyanez a személy kiadhatja magát ennek, teljesen nyíltan. Hiszen a vevő kiszolgálása a lényeg, nem az adminisztráció.

Az összes meetingjük szabad létszámú, vagyis, ha valaki úgy érzi, hogy köze van a dologhoz, akkor megjelenik, ha nem, akkor távol marad. Úgyanígy történik az új emberek felvétele is: a nagyszámú jelentkezőből (átlagosan 800-szoros túljelentkezés van állásonként) tízre csökkentett körből választják ki azok, akik úgy gondolják a vállalaton belül, hogy nekik fontos erről dönteni, hogy ki kapja az új állást. Vagyis, ha pl. egy könyvelőt vesznek fel, akkor amellett, hogy megnézik, hogy az illető a szakmájában megfelelő tudással rendelkezik-e (vagyis nem végzettség, hanem tudás alapú szelekció van), a végső szót azok mondják ki, akik az illetővel, vagy az általa végzett funkcióval állnak majd szoros kapcsolatban. Vagy ha valaki úgy érzi, a vállalaton belül, hogy igenis bele szeretne szólni abba, hogy kit vesznek fel ebbe a pozicióba.

Mindenki maga szabja meg, hogy mennyit dolgozik, és hogy mikor. Vagyis, hogy nincsen fixált munkaidő, sem "nyitvatartási idő". Az alkalmazottak nagy százaléka maga szabja meg a fizetését egy központilag karbantartott számítási metódus alapján, ami nem az életkort, vagy végzettséget, hanem az egység pénzügyi helyzetét veszi alapul.

Nincs belső audit sem, nem ellenőrzik a költségeket sem. Ehelyett mindenki átláthatja a bevételi és kiadási oldalát a saját egységének, akármikor (ezt alapján számítják a fizetéseket is). Vagyis mindenki abban érdekelt, hogy egy bizonyos mérték alatt tartsa a személyes költekezést, mert a többiek a lábára lépnek. Emiatt nincsenek szabályok az utazási költségekre sem.

Nincs terv. Sem éves, sem ötéves, sem semmilyen. Semler szerint nem csak az a baj a mostani üzleti tervekkel, hogy hamis alapokra épülnek (mint például, hogy előreláthatólag ennyi és ennyi százalékkal fog az üzlet nőni), hanem amint ezt valaki leírja, a többiek hajlamosak elhinni. És nincs rosszabb, mint hamis alapokra épített fellegvárakat kergetni éveken át.

Stratégia helyett egyszerűen elfogadják azt, hogyha egy projektben egy dolgozó sem hisz, akkor azt nem is érdemes csinálni. És fordítva.

S hogy mit értek el ezzel a menedzsment nélküli működési "rendszerrel"?

Semler szerint az elmúlt két és fél évtizedben éves átlagos 27%-os növekedést. A Brazil valuta válság, költségvetési mizéria, dotcom bubble és mindenek ellenére.

Semler MIT Sloan előadása itt található. Nagyon érdekes, érdemes végignézni.

Az első rész itt található.
Az második rész itt.
A harmadik pedig itt.

Címkék: könyv innováció management

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr951926258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_102125 2009.12.14. 16:41:16

Kezd a téma akadémiai székfoglaló jelleget ölteni :) Továbbra sem győztél meg, de nem akarom szétflame-elni ezt a blogot. Talán jobb lenne valahol valamikor 3 órát rászánni, és személyesen egy kóla mellett átbeszélni az egészet. Számomra a fő kérdés ott van, hogy mi a különbség a papíron jól kinéző elmélet és a működő gyakorlat között. Két élő példa elég kevés...

Ismeretlen_87799 2009.12.15. 10:18:25

Szétflame-elésről még szó sincs... de a kólás eszmecserében természetesen benne lennék. Számomra az a tény már elég, hogy vannak olyan vállalatok (és ebbe a körbe pl. a Google-t is beszámítom, mert nem szokványos módom hagyják a dolgozókat innoválni), ahol ez működik. És nem csak hogy működik egy vagy két évre, hanem évtizedek alatt kifejlődött egy teljesen önálló, új "rendszerré". Ha mást nem is tudok elérni, csak annyit, hogy többen-kevesen tudják, hogy így is lehet, akkor az már elég. A nagy változások is mindig kicsiben indultak el, remélhetőleg ezzel is így lesz.

Ismeretlen_115131 2009.12.17. 11:04:51

Ez rémesen hasonlít arra, amit én is gondolok: vagy azonos motiváltságú emberek dolgoznak együtt valami cél eléréséhez (sikerrel), vagy egymás ellen használják fel energiáikat a garantálható kudarcért. Lehet választani... ill. Mo.-n nem lehet választani: csak kerülgetni a garantálható kudarcot - szomorú!

Viktor Vektor 2011.06.20. 13:30:24

Nekem tetszik ez a dolog. Nyilván csak bizonyos cégek, emberek, feladatok alkalmasak erre és nem is biztos, hogy mindenhol kell ezt alkalmazni.

Mert mondjuk egy OTP, MOL, egy Telenor nagyságú cégnél kétségeim lennének vagy ott is, ahol ezt a kultúra nem teszi lehetővé.
süti beállítások módosítása