HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Az olajkatasztrófa technikai háttere

2010-jún-18 | 168. nap |  Énvezettem?

Az egyik előző posztban arról írtam, hogy miért is más a BP mint a Shell. Nos, a BP tényleg más, mint bármelyik másik olajvállalat, sőt, egyesek szerint majd minden olajfúrással foglalkozó vállalat, amelyeket a BP is felfogadott a Deepwell Horizon fúrásakor. 

A következőt a Wall Street Journalban, Terry Barr, a Samson Oil and Gas vállalat elnökének egy a szerkesztőhöz írt leveléből óllózom.

Mr. Haywood, a BP vezérigazgatója kérdezte, "Hogyan történhetett ez meg?" A válasz a BP a saját, és az olajfúrással foglalkozó iparágban is széles körben elfogadott, szabályainak felrúgásában keresendő.

A következők ismertek, többek között a május 25-ei kongresszusi meghallgatás nyomán:

1) A betonozó brigád (cementing crew) munkáját a BP felügyelte. A brigád nagy küzdelem árán tudta a felső nyomástartó zárótömést a formába (casting shoe) illeszteni a kitermelési burkolat betonozása során. Ez volt az első hibajelzés, hiszen a megfelelő betonozási minőség elengedhetetlen feltétele a további munkaműveleteknek, és végsősoron a biztonságos üzemeltetésnek. Az a tény, hogy a betonozási munkák nem zökkenőmentesen folytak, fokozott odafigyelésre kellett volna, hogy ösztönözze a felügyelőket.

2) A munka normális menetrendje szerint a nyomástartó zárótömítés működését egy nyomáspróbával ellenőrizték, amikor is a szerkezetben egy meghatározott nyomás elérése után azt vizsgálják, hogyan változik az. Ha a nyomás csökken, akkor nyilvánvalóan hiba van a szigetelés nyomásállóságával. De, az ipari gyakorlat szerint a pozitív teszteredmény, miszerint a nyomás nem csökken, azzal is magyarázható, hogy a kút alatti olajmezőben levő olaj/gáznyomás egyszerűen ellensúlyozza a nyomáscsökkenést. Ezért egy úgynevezett negatív tesztet is el szoktak végezni, amivel pont a betonozási munka minőségét lehet ellenőrizni.

3) A negatív tesztet, ahogyan az elvárt, is elvégezték, amikor is a kútfej körüli burkolatban levő nyomást lecsökkentik, és mérik a nyomásváltozást. A későbbi vizsgálóbizottság elé került bizonyítékok alapján ekkor a felügyelők egy 96.5 bar-os nyomásnövekedést láttak. Ez a nyomásnövekedés a lehető legkézenfekvőbb bizonyíték arra, hogy a betonozási munkával nem tudták a fúrócső biztonságosan rögzíteni és a kút nincs lezárva (az úgynevezett "wet shoe"). Ez volt a második fontos hibajelzés.

4) Ekkor normális esetben újracsinálták volna a betonozási munkát. Ez ugyan igencsak drága, de egy közet 100 bar-os negatív tesztnél mért nyomásnál egyszerűen nincs más alternatíva.

5) A BP mérnökei ehelyett tovább folytatták a kútfej felszabadítását. E művelet során a fúrócsőben levő 1.68 t/m3 sűrűségű fúróiszapot 1.0 t/m3 sűrűségű tengervízre kezdék el kicserélni. A sűrűbb fúróiszap végezte ezidáig a nyomásvisszatartó szerepet a kútban, még annak ellenére is, hogy a betonozás nem volt sikeres a kútfejnél a tengerfenéken. A két vészjelzés után elvárható lett volna, legalábbis az ipari gyakorlat alapján, hogy a kútfej felett egy betondugóval elzárják a fúrócsövet, mielőtt a nehéz fúróiszapot kiszivattyúznák. Legalább annyit meg kellett volna a BP mérnökeinek tenni, hogy a fúróiszap eltávolítását sokkal nagyobb figyelemmel kísérik és gyakori (nyomás)ellenőrzésekkel szakítják meg. Ezt nem tették meg.

6) A kongresszusi meghallgatáskor kiderült, hogy a kútfejből származó nyomásadatok két órán keresztül árulkodó jeleket mutattak. 8 óra 20 perckor még 3.5 köbméter vizet nyomtak a kútba, és 3.5 köbméter iszapot emeltek ki, míg 8:34-kor már 3.5 köbméter víz bepumpálása után 4.5 köbméter iszap jött fel. Ezen 14 perces időtartam alatt nyilvánvalóvá vált, hogy a kútból olaj és gáz nyomja fel a fúróiszapot, nem a bepumpált tengervíz. Ekkor a BP fúrómestereinek le kellett volna állítaniuk a fúrást, és meg kellett volna kezdeniük a fúróiszap visszapumpálását. Ehelyett tovább folytatták a fúróiszap kiemelését.

7) 9:08-kor egy további fontos adatok mértek a fúrótorony vezérlőtermében. A tengervíz keringetését leállították, hogy a kút nyomás-stabilitását meg tudják mérni. A kompresszor leállása ellenére a kútban a nyomás tovább növekedett. Ez egyértelmű jele annak, hogy a fúrócsőben a kútból felfelé áramlik az olaj vagy gáz, és ez okozza a nyomásnövekedést. Ilyenkor, normális esetben, főleg a korábbi hibajeleket figyelembevéve azonnal "megölik" a kutat, vagyis fúróiszappal lefojtják a kútfejet. 

8) 9:08 és 9:30 között a tengervíz kompresszora vagy állt, vagy állandó értéken üzemelt, ennek ellenére a kútban a nyomást fokozatosan növekedett. Ismételten, ez teljesen világos következménye annak, hogy a kút olajat vagy gázt produkál. Normális esetben ilyenkor haladéktalanul lefojtják a kútfejet.

9) 9:30-kor megint leállították a tengervizet a kútba pumpáló kompresszort, valószínűleg azért, hogy megvizsgálják, milyen állapotban van a kút. A kút nyomása láthatóan tovább növekedett.

10) 9:49-kor a kútnyomásban ugrásszerű növekedés észleltek, de már túl későn, a robbanást nem lehetett megakadályozni. Nyilvánvalóan ez volt az a pillanat, amikor az olaj és gáz elérte a fúrótorony magasságát, és szinte rögtön lángra is lobban.

A BP vezetősége szerint a tragédiát a fojtószelep meghibásodása okozta, az, hogy ez a szelep nem állította meg a kitörést. A valóságban azonban ez a szelep nem arra van kitalálva, hogy az előírások sorozatos áthágását jóvátegye.

Az olajfúrással foglalkozó iparág évtizedek óta a megfelelő nehéziszapokat használja arra, hogy a fúrás elején a kőolajat a tározóban tartsa addig, amíg a kútfej biztonságosan elkészül, s megfelelő eljárásokat dolgozott ki arra, hogy a kútfej és a fúrócső állapotát ellenőrizze.

Terry Barr szerint a Deepwater Horizon kútja nem felelt meg a kútfej és fúrócső betonozási munkáját ellenőrző teszten, de senki nem tett semmit. A kitermelés megindítása előtti iszapeltávolításnál mért adatokat, és az azok alapján nyilvánvaló kőolaj feltörés tényét is figyelmen kívül hagyták a mérnökök.

Szerinte a katasztrófa nem technológiai, hanem igenis emberi hiba, az előírások be nem tartása, és a biztonságos eljárások nem követésének vagy tudatos figyelmen kívül hagyásának következménye.

---

Just in: ugyanilyen irányból közelít a The Economist is ebben a cikkében.

Címkék: usa külföld technika

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr452090250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása