HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Autót áramért tartani

2008-dec-24 | 358. nap |  Énvezettem?

Lement a TopGear legújabb kiadása, amiben mind a Tesla Roadster-t, mind a Honda FCX Clarity-t is tesztelték. A Tesláról viszonylag jó véleménnyel volt Jeremy Clarkson, bár azt mondták, hogy 55 mérföld után kifogyott belőle az energia, amiről később kiderült, hogy csak költői túlzás volt.

honda clarity

 

Teljesen egyetértek velük, hogy az elemes/akkus energiatárolásnak az elmúlt öt évtizedes feljesztés után sincs megnyugtató jövője, és ez az autó képviseli a jövőt. Az elemes/akkus megoldásokkal az a legnagyobb baj, hogy...

Lement a TopGear legújabb kiadása, amiben mind a Tesla Roadster-t, mind a Honda FCX Clarity-t is tesztelték. A Tesláról viszonylag jó véleménnyel volt Jeremy Clarkson, bár azt mondták, hogy 55 mérföld után kifogyott belőle az energia, amiről később kiderült, hogy csak költői túlzás volt.

honda clarity

 

Teljesen egyetértek velük, hogy az elemes/akkus energiatárolásnak az elmúlt öt évtizedes feljesztés után sincs megnyugtató jövője, és ez az autó képviseli a jövőt. Az elemes/akkus megoldásokkal az a legnagyobb baj, hogy a fejlesztők egyszerűen nem képesek a megkívánt energiasűrűség növekedéssel lépést tartani. Így az autóknak kicsi a hatótávolsága, és túl sokáig tart, amíg az akkukat újratölti az ember. Ezen a helyzeten nem segít az, hogy a mostani hybrid autók nagy része nikkel alapú elemeket használ, ami nem éppen környezetbarát gyártási technológián alapul. Vagyis, ahogyan azt a testnevelés tanárunk mondotta mindig: "Jó ez azért, hogy azért nem olyan jó ez azért."

Igazuk volt abban is, hogy a hidrogén alapú üzemanyagcellás energianyerés a jövő zenéje az autók számára: mind hatótávolság, mind tankolás szempontjából ez a technológia kínál a mostanihoz leginkább hasonlítható rendszert. A következő kérdés persze mindig az, hogyan is állítsuk elő hidrogént, de most ettől a ponttól eltekintek, hiszen annyi szépet és jót már leírtak erről. A Clarity-ban levő rendszer nagyjából 130 lőerőnek felel meg, nagyon kevés mozgó alkatrészből áll, hiszen az üzemanyagcellában nincs mozgó alkatrész, az elektromotorokban pedig csak a forgó tengely mozog, a többi rész áll, így nagyon valószínű, hogy szervizelni is csak nagyon ritkán kell majd, és az élettartamát inkább az üzemanyagcella fogja meghatározni.

Ha a hatótávolságon sikerül még egy kicsit javítani, akkor minden nagyon szép és nagyon jó. Érdekes volt még látni, hogy hidrogént egy Shell-es kúton tankolt, ami persze nem újdonság, hiszen a Shell bizonyos helyeken ezt már régóta csinálja.

Az üzemanyagcellás autók bevezetésének legfontosabb következményéről azonban keveset beszélünk: ez pedig az egész energia-ellátási rendszer drasztikus átalakulása.

Miről is van szó? Arról, hogy ha minden háztartásban van egy üzemanyagcellás autó, akkor a háztartás áramellátásnak nagy részét egyszerűen az autóval lehet fedezni. Elég utánaszámolni, egy 130 lőerős elektromos autó nem más, mint egy 100 kW-os erőmű. A mostani autók este, éjszaka, napközben ott állnak kihasználatlanul a parkolóban, a garázsban.

Az üzemanyagcellás áramtermelésnek pont az az óriási előnye, hogy nagy hatásfokkal állít elő villamos energiát, és nem mechanikusat, mint a mostani motorok. Ha minden háztartásban van egy ilyen autó, akkor minden háztartásban lesz egy legalább 100 kW-ot erőmű. Ezt pedig ki lehet, sőt ki kell használni.

Ha valaki ezt az erőművet a saját házára kapcsolja, akkor nemhogy nem kell áramot vennie a hálózatból, de még vissza is szolgáltathat (ha persze megéri a hidrogént így elhasználnia). Egy átlagháztartás átlagenergiafogyasztása nem több 10-15 kW-nál, és ehhez már elég sok mindent be kell kapcsolni egyidőben. A háztartás a legtöbb elektromosságot pont akkor használja, amikor az autó és vezetője "otthon" van. Vagyis, ha a vezető hazaért, akkor elég az autót rákötni az otthoni hálózatra, és már működik is minden.

Persze szükség van a hálózatra is, hiszen napközben a hűtő, az (apró) elektromos berendezések mind áramot használnak akkor is, ha éppen nincs otthon senki, de a fogyasztás ilyenkor sokkal kisebb (feltéve, hogy pl. nem felejti valaki bekapcsolva a vasalót).

Vagyis a jövőben nagy esély van arra, hogy az autó nem csak a mobilitás eszköze lesz, de a háztartás motorja is, éspedig a szó szoros értelmében. Most már csak azt kell kitalálni, hogyan is termeljünk rentábilisen (értsd nagyüzemileg) hidrogént...

Címkék: gazdaság külföld autó társadalom

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr681926092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása