HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Zöldhullám a haladásért

2009-máj-31 | 150. nap |  Énvezettem?

Mindig elgondolkozom akkor, amikor arról hallok, hogy forgalom korlátozással akar valaki környezetvédeni. A legutóbbi ilyen akció a budapesti "műdugó", amelyről itt is, és itt is írnak a mostani pengeváltásban az ötlet védelmezői. A fővárosi forgalomkorlátozástól azt remélik, legalábbis a hivatalos verzió szerint, hogy bizonyítani fogja, hogy csökkentett forgalom mellett a levegőminőség majd nagymértékben javul, és mindenki örülni fog, a nemlétező fák zöldebbek lesznek, az emberek kijárnak majd az utcára, és hirtelen a kialakult betondzsungel is kizöldül. 

Noooooormális?

Ha valaki egy kicsit is utánagondol, egyből rájön, hogy nem az autókkal van baj akkor, amikor valaki azt vizsgálja, hogy miért is rossz a levegő minőség, miért vannak dugók. Hanem azzal van baj, hogy haladás helyett állnak. Feleslegesen, és sokat, és teszik mindezt járó motorral. A legnagyobb baj pedig azzal van, hogy haladás közben megállásra kényszerülnek, sokszor teljesen indokolatlanul.

Minden egyes alkalommal, amikor...

Mindig elgondolkozom akkor, amikor arról hallok, hogy forgalom korlátozással akar valaki környezetvédeni. A legutóbbi ilyen akció a budapesti "műdugó", amelyről itt is, és itt is írnak a mostani pengeváltásban az ötlet védelmezői. A fővárosi forgalomkorlátozástól azt remélik, legalábbis a hivatalos verzió szerint, hogy bizonyítani fogja, hogy csökkentett forgalom mellett a levegőminőség majd nagymértékben javul, és mindenki örülni fog, a nemlétező fák zöldebbek lesznek, az emberek kijárnak majd az utcára, és hirtelen a kialakult betondzsungel is kizöldül. 

Noooooormális?

Ha valaki egy kicsit is utánagondol, egyből rájön, hogy nem az autókkal van baj akkor, amikor valaki azt vizsgálja, hogy miért is rossz a levegő minőség, miért vannak dugók. Hanem azzal van baj, hogy haladás helyett állnak. Feleslegesen, és sokat, és teszik mindezt járó motorral. A legnagyobb baj pedig azzal van, hogy haladás közben megállásra kényszerülnek, sokszor teljesen indokolatlanul.

Minden egyes alkalommal, amikor egy autó mozgásba lendül, a fosszilis energiahordozókból kinyert energiát alakítja át (kisebb vagy nagyobb hatásfokkal) kinetikus, vagyis mozgási, energiává. S minden egyes alkalommal, amikor az autó fékez, ezen fosszilis energiahordozóból kinyer energiát alakítja át hővé. Hiszen fékezéskor a mozgási energiát alakítjuk át meleggé a féket surlódásával. Ez pedig nem más, mint a már felhasznált energia, és az ezzel járó széndioxid kibocsátás, kidobása a nyílt ablakon.

Nagyon régóta várok már arra a pillanatra, amikor valakinek lesz mersze azt mondani, hogy nem azzal tudjuk a környezetet védeni, hogy megpróbáljuk bármiféle eszközökkel az autósok haladását lassítani, vagy akadályozni, hanem azzal, hogy a lehető leghatékonyabban, vagyis zökkenőmentesen próbáljuk meg a már mozgásban lévő autókat eljuttatni a célpontjukhoz. Vagyis azzal, hogy nem kényszerítjük az autósokat indokolatlan fékezésre.

Ha valaki így kezd el gondolkozni, akkor egyből világos, hogy forgalomkorlátozással nem sokat ér el, sőt, pont a teljes széndioxid kibocsátást növeli meg, teljesen indokolatlanul és feleslegesen. Hiszen az autósok nem fognak az út áteresztőképességének viszonlag kismértékű kapacitáscsökkentése miatt kiszállni az autóikból, főleg akkor nem, ha nincs igazi alternatívájuk erre.

Ehelyett azon kellene gondolkoznia minden fővárosi közlekedéssel foglalkozó szakembernek, hogy hogyan is lehetne a forgalmat zökkenőmentesebbé tenni, pl. automatikus forgalomirányító rendszerek bevezetésével a kritikus csomópontokban, és az azokhoz vezető utakon. Az ilyen rendszerek figyelik a forgalom sűrűségét, és ehhez igazítják a zöldreváltás menetrendjét, a zöld jelzések hosszát, és ezt jelzik a következő ebben az irányban fekvő kereszteződésnek. Ennek az egyik legáldásosabb hatása az, hogy a már mozgásba lendült autóknak nem kell fékezniük, hanem egy lendülettel utazhatnak tovább.

Az ilyen helyeken sokkal kevesebbet állnak az autók az utazás teljes ideje alatt, és az elégetett fosszilis energiahordozók nagy részét a mozgás fenntartására, és nem a mozgási energia újragenerálására fordítják. Vagyis sokkal kevesebb üzemanyag elégetésével jut el az átlagos autós A-ból B-be.

Ez az igazi környezetvédelem, és ez az igazi módja a széndioxid kibocsátás csökkentésének. 

Ettől csökkent a levegő szennyezettsége, ettől zöldülnek ki a fák, lesznek az emberek kevésbé neurotikusak a napi dugóban állástól, és így tovább.

Ez lenne igazi haladás. Amikor halad, aminek haladnia kell.

Címkék: autó környezet

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr551926193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása