HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

A jövő menedzsmentje 3.

2009-dec-10 | 343. nap |  Énvezettem?

Gondoltam, legegyszerűbben egy posztban tudok válaszolni akocsis kommentjére. Az első, és legfontosabb az, hogy nagyon örülök a kommenteknek, reakcióknak, és a kialakult párbeszédnek. Szerencsére Gary Hamel-t sem nem kell védeni, a cv-je alapján nem gondolom, hogy csúsztat(na).

De van egy-két dolog, ami nem hagy nyugodni a könyvben olvasottak alapján.

Innováció volt, van és lesz. Ma sem vagyunk kevésbé innovatívak, mint 50, 100 vagy 150 éve.

Pontosan erről van szó. Sőt, merem hozzátenni, hogy szerintem ma sokkal innovatívabbak vagyunk, mint mondjuk 25 vagy 50 éve, pont azért, mert rengeteg sokak számára elérhető aggregált információt adó szolgáltatás áll a rendelkezésünkre 24/7. Még 25 évvel ezelőtt is be kellett volna menni a könyvtárba azért, hogy valami kézzel fogható információ morzsát összehalásszon az ember, most egy Google keresés, és indul a mandula.

De ettől még nem változik meg a helyzet, hogy a munkahelyén, ahol elvileg a legproduktívabb az ember, ezt az instant innovációs készséget nagyon kevés helyen használják ki. Nem tudom, hogy vannak-e mások is ezzel, de nagyvállalatoknál dolgozóktól gyakran hallom, hogy pl. ha az Amazon-tól meg tudok valamit rendelni, és max. két napon belül leszállítják, akkor miért is kell a mi beszállítónkra heteket, időnként hónapokat várni? S miért van az, hogy az ilyen szintű innovációt egyszerűen nem akarja a "rendszer" befogadni?

A hosszú távú siker kulcsa az innováció. Nem kell management innovációnak lennie.

Nos, ezzel nem tudok egyetérteni. Pont az a kijelentés, hogy a hosszútávú innováció kulcskérdés teszi a menedzsment innovációt ugyanilyen kulcskérdéssé. Hiszen a menedzsment feladata pont egy cégnél folyó-zajló folyamatok átlátása, koordinálása, rendszerbe szervezése (hosszú távon is). Sajnos úgy tűnik, hogy nagyon sok helyen még mindig úgy gondolkoznak felső vezetői pozícióban levő emberek, mintha még mindig a 80-as években élnénk.

Nemhiába mondja azt Hamel, hogy a menedzsment egyik legnagyobb kihívása az a tény, hogy naprakészsége gyorsabban avul el, mint a hierarchiából fakadó döntési privilégiuma.

Vagyis, hogy - és ezzel nem akarok senkit sem megbántani - nagy átlagban a menedzsment gyorsabbal hülyül, mint váltódik le. S ez nagy gond, hiszen ha a felső vezetés már nem tartja a kapcsolatot a napi fejlődéssel, akkor milyen alapon tartja fenn a jövőre vonatkozó döntések meghozásának privilégiumát?

Az innováció 95%-a kemény és unalmas munka, amihez nem kreativitásra, hanem centralizált, hatékony és jól kézben tartott vezetésre van szükség.

Nos, ez igaz. Csak azzal a fránya 5%-kal van a gond. Ugyanis az nem arányos függvénye a betáplált erőforrásoknak, legalábbis nem olyan mértékben, mint a maradék 95%.

S ezt nagyon fontos látni.

Az innovációnak pont ez a 5%-a az, ami nélkül a maradék 95% semmit sem ér. S pont ez az 5% az, ami bináris. Vagyis vagy van, vagy nincs. S ha nincs, akkor ezt nagyon nehéz odahazudni, és azt remélni, hogy majd senki nem veszi észre a különbséget.

A nagy kérdés az, hogyan tudja a menedzsmet elérni azt, hogy egy vállalaton belül ezt a 5%-ot, ami jön, megy, időnként a felszínre bukkan, máskor meg eltűnik, szisztematikusan megtalálják, megértsék, és ha lehetőség adja, kihasználják?

És pont ez a kérdés áll Gary Hamel könyve középpontjában.

Az első rész itt található.
Az második rész pedig itt.

Címkék: könyv tudomány innováció management

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr441926256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_102125 2009.12.10. 12:01:33

Ha van innováció, sőt ma sokkal innovatívabbak vagyunk mint eddig, akkor ezek szerint minden rendben van a modellel és nem kell változtatni rajta. Szerintem :) Még mindig nem látom, miért kellene megváltoztatni a management szerepét, feladatit és eszközeit. Lehetnek szervezeti átalakítások, de a vállalat felépítése szükségszerűen olyan, amilyen. Szükség van elnökre, felsővezetésre, középvezetőkre, alsóvezetőkre, döntési jogkörökre, felelősségi körökre, szolgálati útra, stb. Azzal végképp nem értek egyet, hogy a management hülyül. Lehet hogy egyes emberek hülyülnek, de azért mert valaki manager lesz, még nem fog szükségszerűen leépülni. Az 5% kreatívitással az a helyzet, hogy az meg szokott lenni még a legvaskalaposabb cégnél is. A szűk keresztmetszet sosem a kreativitás, hanem a kivitelezés. A trendvezető-trendkövető modellről nem is beszélve... valójában elég ha egy másik cég (mondjuk egy kkv) kreatívkodik, aztán majd jól felvásároljuk/lemásoljuk. Hamel rosszul látja a management naprakészségét. A felsővezetés dolga az, hogy stratégiát alkosson, nem az hogy napi ügyekkel foglalkozzon. Továbbmegyek: az sem fontos, hogy a felsővezetés jól döntsön. Csak az a lényeg, hogy döntsön valahogy, legyen valaki a szervezetben aki dönt a fontos dolgokról. A hibákat ki lehet javítani, de executive döntéshozó nélkül egyszerűen anarchiába fulladna a vállalat. Hamel egy idealizált, nemlétező cég nemlétező problémáiról ír.

Ismeretlen_102125 2009.12.10. 12:04:37

Az Amazon-on Hamel könyveihez kapcsolódó megjegyzések alapján úgy tűnik, az olvasók két szélsőséges táborra oszlanak: - az egyik fele szerint istencsászár zseni - a másik fele szerint köze nincs a valósághoz Ezt az arányt hoztuk itt is :)

Ismeretlen_87799 2009.12.13. 14:17:29

Nem is arról van szó, hogy a menedzsment hülyül, hanen pont arról, hogy gyorsabban veszti el naprakészségét, mint döntési privilégiumát. A kettő közötti különbség (a naprakészség elvesztésének előnyével) az, ami veszélyes, sőt, ártalmas. Azzal, hogy a szűk keresztmetszet nem a kreativitás, hanem a kivitelezés, tényleg nem tudok egyetérteni, Ha így lenne, akkor a kínai cégek lennének a világ dizájn vezetői, hiszen náluk pont megvan a kivitelezési kapacitás. Ehelyett inkább néhány nagyon specifikus cégre kell várni minden egyes forradalmian új termékre pl. az elektronikai piacon. Hogy is van ez??? Azt azért tényleg nem értem, hogy ha már az sem fontos, hogy a menedzsment jól döntsön, csak döntsön, akkor miért is fizetünk nekik annyit, amennyit? Nem lenne egyszerűbb egy random generátorral megoldani a dolgot? Sokkal kevesebbe kerülne... Ja, és van új poszt is.
süti beállítások módosítása