Az index-en megjelent Nincs pénz az üzleti mobilokban írás egy fontos dolgot felejtett ki azon okok közül, amik szerint a BlackBerry-szerű okostelefonok leszálló ágban vannak. A leszállóág vitathatatlan, olyannyira, hogy a RIM pénzügyi helyzete és jövőbeli kilátásai nem igazán rózsásak, a befektetők menekülnek.
A lista hosszú, a fejlesztők hiányától és az unalmas formatervekig (készülék és felhasználói felület) terjed, de nem teljes. Ami nem is lenne baj, ha nem az az ok lenne a legfontosabb, amit kihagytak.
Aki egy kicsit is benne van a vállalati IT fejlesztésekben, az tudja, hogy a kilencvenes évektől kialakult e-mail rendszerek mára az egyik legnagyobb belső ellenséggé váltak. Nem azért, mert az elektronikus levelezés nem hatékony, vagy mert megfelelő szabályok betartása mellett nem célravezető e-mailen keresztül a kommunikáció, hanem azért, mert pont a levél sajátosságait hordozza még mindig magában.
Annak ellenére, hogy egy email egy vagy több ember számára készül, és egy vagy több személynek lesz ezután elküldve, a belőle kibontakozó párbeszéd mégiscsak két (vagy több) személy közötti párbeszéd marad. A levelézben (vita, párbeszéd, kérdés-válasz, stb.) kialakuló érték, ami lehet egy új megoldás, egy konkrét és használható válasz egy kérdésre vagy problémára a levelezésben marad, és onnan igencsak nehéz "kibányászni".
De miért is akarná valaki ezt tenni?
Azért, mert pont az ilyen "beszélgetések", e-mail-eket keresztül kialakuló párbeszédek azok, amelyekből nem csak az abban részvevő személyek, hanem még nagyon sokan mások is tanulhatnak, amely megoldásokat (vagy pont azok elvetését) mások is használni tudnák. Amely beszélgetéseket egy modern vállalat nem akar még többször és várhatóan hasonló kimenettel lefolytatni, hanem a már feltárt tudást, a már egyszer kitalált megoldást akarja ismét felhasználni.
Pontosan ezért az igazán fontos beszélgetések egyre növekvő részét nem e-mail-eken keresztül, hanem webes, fórum-szerű platformokon folytatják egyre több helyen. Az ilyen fórumok követése szinte lehetetlen BlackBerry-n.
Ennek legfontosabb oka az, hogy a BlackBerry ökoszisztéma pont az e-mail rendszerekre lett optimalizálva. A mostani BlackBerry-szerű okostelefonok és a mögöttük álló IT rendszerek (BB szerverek és az egész konvertálási eljárás, amelyen keresztül tud csak valaki Microsoft Exchange vagy Lotus Domino e-mail szerverekkel kommunikálni) az e-mail társalgást, és annak követését teszik lehetővé. Arra igazán jó megoldást, hogy pl. egy SharePoint rendszerű fórumot hogyan tudjon valaki egy BlackBerry-n követni, még nincs jó megoldás.
Ehhez webes oldalnézegetés kell, ami — tegye a szívére minden BlackBerry felhasználó a kezét — igazán jól soha nem működött ezeket a készülékeken. Az Android és Apple iOS alapú gépek, ezzel szemben, ezt az akadályt simán veszik.
Ez az igazi oka annak, hogy ezek a web-optimalizált okostelefonok lassan, de biztosan átveszik a piacot a BlackBerry-ktől.
Már vállalati szemszögből nézve is övék a jövő.