Kijött a Deepwater Horizon balesetét kivizsgáló bizottság végső jegyzőkönyve. A pdf (angol nyelvű) itt található. A végeredmény keményen elveri a port a BP vezetésén, olajfúrási gyakorlatán, tréningjén és operációs szokásain.
Csak számszerűen nézve: az összefoglalás legalább 25-ször említi a BP-t (direkt vagy indirekt módon, vagyis a Deepwater személyzetére hivatkozva), miszerint vagy valamit elmulasztott, vagy hibásan működtetett vagy rosszul döntött vagy egy rossz döntést nem bírált felül, amikor lehetősége lett volna rá. Emellett a Halliburton és a Transocean is megkapja a magáét, de sokkal kisebb mértékben vagy súlyossággal.
A jegyzőkönyv szerint nem lehet 100%-os pontossággal egyetlen tényezőre leszűkíteni a katasztrófa okát. Az biztos, hogy a BP, Transocean és Halliburton személyzetének lehetősége volt arra, hogy a katasztrófát elhárítsák.
Vannak viszont tényezők, ahol pontosan meg lehet mondani, hogy kinek hibájából történtek dolgok, amiknek nem szabadott volna megtörténnie. A BP többszörös hibát követett el a kút elhelyezése, annak védelmi berendezéseinek kialakítása, üzembehelyezése és működtetése közben. A BP a Transocean-nal együtt aztán hibák sorozatát követte el a fúrás és cementálás és annak ellenőrzése közben. Ennek következtében a katasztrófa elháríthatatlanná vált, és mire észbekaptak, a fúrótoronyban akkora kár keletkezett, hogy a megfelelő védő és elhárító lépések lehetetlenné váltak.
A kitörés ereje aztán meghajlította a fúrócsövet is, aminek következtében az utolsó védőbástyaként emlegetett eljárás, a cső elszorítása (blind shear ram with blades) sem volt végrehajtható.
87 napig ömlött az olaj a kútból, majdnem ötmillió hordónyi kőolajjal szennyezve a Mexikói öböl vizét.
Kíváncsi vagyok, mi lesz ennek a jegyzőkönyvnek az anyagi következménye a BP-re, és a többi vállalatra nézve.