Olvasom a Totalcar-on egy olvasó kérdését, hogy gyerek születés után új helyzet állt elő, s mivel Piliscsabáról Budapestre ingázik, egy autót otthonhagyná a feleségének, s a másikkal pedig ő tenné meg a napi 70 km-t. A két autójuk közül, a Focust meghagyva, a Mondeót szeretné leváltani, lehetőleg dízelre, lehetőleg elég nagyra. S egyből 3-as BMW dízelben gondolkozik, a pénzügyek miatt használtan.
S jöttek a tanácsok arról, hogy egy régi, sokat futott dízel helyett inkább alakítsa át a Mondeót gázüzemre, vagy utazzon együtt ingázó sorstársaival, vagy vegyen robogót.
Egy dolog azonban csak nem fér a fejembe.
Az, hogy miért is akarja a Mondeót cserélni, és a Focust meghagyni? Miért nem fordítva? S miért kell neki egy középkategóriás autó ingázáshoz? Hiszen ingázni fog vele, nem több országot átívelő autóstúrát lebonyolítani.
Nézzük az igazi alternatívát. Azt, amelyiket fél Európa használja akkor, ha a család egyik tagjának napi rendszerességgel kell az egyik millió lakost számláló, dugókkal agyontömött nagyvárosba ingáznia.
Hagyja meg a Mondeót, ha már nagy autót akar a család miatt, és inkább cserélje le a Focust valami tényleg spórolós megoldásra, egy kisautóra. S itt tényleg csak az egója van az útban, hiszen most kisautóról beszélünk, tényleg kicsikról, C1-es, Charade-os, i10-es, Picanto-s, Pixo-s/Micra-s, 107-es, Twingo-s, Ibiza-s, Fabia-s, Fortwo-s, Swift-es, iQ-s, Fox-os/Polo-s, A1-es kicsikről. Az újabb kisautók (főleg nyugat-európai nagyvárosi nyomásra) keveset is esznek, és annyira nem drágák, hogy a Focus áráért ne kapjon valamit (vagy újan vagy néhány évesen), ami 5 liter körül vagy az alatt fogyasszon. S akkor már teljesen mindegy, hogy dízel-e vagy benzines a motor. S mivel nem tízéves töbszázezer kilómétert futott autót vesz majd, valószínűleg a költségei is viszonylag tűrhetőek lesznek majd.
A családnak megmarad a nagy autó, s neki is van egy tömegközlekedés mentesítő alternatívája, ami nem vágja haza a családi kasszát a heti üzemanyag költséggel.
De ezzel nem csak saját magának tenne jót. Hanem az utakon járók, a dugóban ülők, a Budapestiek is örülnek majd, hogy egy kisfogyasztású, kisméretű autóban növeli a kényelmetlenséget, ahelyett, hogy egy majd kétszer akkor családi limuzinban pöffeszkedik teljesen feleslegesen.
Nem is értem, hogy Budapest miért is nem vet ki extra adókat a nagy autókra, hogy az ilyen kis autók elterjedését szorgalmazza. Teszik ezt rengeteg más nagyvárosban már évek óta.