HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Mennyi is a tandíj?

2012-dec-18 | 352. nap |  Énvezettem?

Az egyik nagy kérdés a tandíj ügyben, hogy mennyinek is kellene lennie. A kérdést azért nehéz megválaszolni, mert intézményenként, karonként a költségek változnak, a hallgatószám is változik évente (s néha évközben is), s azért is, mert eddig nem volt közvetlenül elérhető, hogy mennyit is költ az állam ezen intézmények fenntartására.

Végre sikerült adatokat szerezni arról, hogy mennyibe is kerül az államnak a felsőoktatási képzés. A Ténytár blogon megjelent cikkben közölt adatok alapján már csak annyi dolga volt a poszt írójának, hogy a KiMitTud? oldalon közzétett állami támogatási adatok után a felsőoktatási képzésbe felvett hallgatók számát is felkutassa.

A felvett hallgatók száma 2012-es adat, s ebből kiindulva öt éves képzést figyelembe véve és a 2012-es adatokat használva könnyedén kiszámítható, hogy egy hallgató egy évben mennyibe is kerül az államnak. Ez az átlag alulbecsüli a tényleges átlagos intézményenkénti és fejenkénti képzési költségeket több okból is. Először is az intézmények nem csak az államtól kapnak támogatást, hanem pl., európai pénzalapokból is. Másodszor, a teljes, felsőoktatásban résztvevő hallgatók száma csökkent minden évben, az elmúlt öt évet nézve, így a hallgatószámot átlagban túlbecsüli ez a számítás.

2012_hallgato_tabla_1.png

A lista magáért beszél. Ahhoz, hogy egy felsőoktatási hallgató nullszaldósra jöjjön ki, a hallgatóknak az intézmény függvényében évente 215 ezer és 2,73 millió (!!) Ft közötti tandíjat kellene letenniük az asztalra. Meglepő módon (és erről kevesen beszélnek), a művészeti intézményekben kerül az oktatás a legtöbbe.

2012_hallgato_fig_1.png

A nagy egyetemek (5 ezer hallgató felett) 400-560 ezer forintos éves költséggel számolnak hallgatóként. Azt is érdekes látni, hogy nagyjából 1000-1200 hallgató felett nem nagyon csökken a hallgatónkénti fajlagos költség, vagyis a nagy egyetemek nem sokkal (ha egyáltalán) hatékonyabbak, mint a kisebbek.

2012_hallgato_correl.png

Szerintem fontos lenne, ha ezeket a számokat és adatokat ismernék a leendő tanulók. Ez segítene mind a hallgatók, mind a kormány szempontjából abban, hogy tényleges tárgyalásokat folytathasson mindkét fél a költségekről, arról, hogy azokat hogyan osszák meg rövid- és hosszútávon.

Címkék: politika egyetem közigazgatás tanítás · 7 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr64971283

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sztrájkfelhívás és fontos infók a szerdai tiltakozásokról - ADD TOVÁBB! 2012.12.18. 22:03:43

Az elmúlt másfél hét történelmi pillanatai nem értek véget: az országos diáktiltakozásoktól megrettent kormány kommunikációs trükkökkel próbálkozik, és egyik ötletet a másikra halmozva próbálja menteni a menthetetlent. A hétfői többezres budapesti és...

Trackback: Spiclikommandó is szolgálja Orbánt az egyetemisták ellen? 2012.12.18. 22:02:00

Hangulatjelentést kérhetett a Fidelitas-csemetéktől Viktor, ezt tálalta a közmédia úgy, mintha a tiltakozó diákok küldötteivel egyeztetett volna, TEK-hadsereg védelmében, egy felkapott és drága romkocsmában. Lépjük át azt, hogy Orbán a tiltakozó diákok...

Trackback: Spiclikommandó is szolgálja Orbánt az egyetemisták ellen? 2012.12.18. 22:01:59

Hangulatjelentést kérhetett a Fidelitas-csemetéktől Viktor, ezt tálalta a közmédia úgy, mintha a tiltakozó diákok küldötteivel egyeztetett volna, TEK-hadsereg védelmében, egy felkapott és drága romkocsmában. Lépjük át azt, hogy Orbán a tiltakozó diákok...

Trackback: Orbán spiclijei lehallgatnának egy egész várost? 2012.12.18. 21:42:22

Kormányunk titokzatos kütyükkel látná el egy meg nem nevezett megyei jogú város lakosságát. A technikát egy meg nem nevezett nemzetközi cég adná. A projektben részt vevő lakosságnak úgy tálalnák a tervet, hogy azért kapnák az Index cikkében meg nem nev...

Trackback: A diákok üzenete nekünk: ébresztő! 2012.12.18. 17:09:40

Tegnap este újra tizen- és huszonéves diákok vonultak a Fővárosban, tüntettek, kiabáltak, megmutatták az elégedetlenségüket és az erejüket.  Megmutatták, hogy van Magyarországon egy olyan generáció, amelyik nem része annak a kádári posványnak, ami...

Trackback: Felsőoktatási csodafegyver kis tervezési hibával 2012.12.18. 15:54:53

A drasztikus keretszámcsökkentéssel és a Diákhitel II egyidejű bevezetésével a kormány céljai teljesen világosak voltak. Természetesen egy percig nem volt szó a felsőoktatás reformjáról, különösképp nem volt szó a felsőoktatás átgondolt reformjáról, de...

Trackback: A király új ruhája 2012.12.18. 15:50:48

Amivel minden felsőoktatásban tanuló diák szembesül már az első vizsgaidőszakában (igen, még a sokak által oly gyakran emlegetett ruhatár-büfé szakon is) az az, hogy mire is elég három nap. Hát nem sok mindenre, tapasztalják is saját bőrükön. Balog Zol...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valaki2 2012.12.18. 15:54:33

A kérdés az, hogy az állam hajlandó-e az oktatásba invesztálni, mikor focistadionok, akadémiák, kutyafülék épülnek, miközben a mai fiataloknak az az üzenet, hogy öcsém, nyugdíjat már nem fogsz kapni, bölcsöde/iskola/egyetem fizetős, egészségügyet úgy lerontottuk, hogy lényegében fizetős, de úgy sem férsz hozzá, de álljad bizony a cehet, mert járni jár, csak nem jut, miközben világbajnok adót várnak el.

Aztán meglepődnek, ha el lesznek zavarva, és/vagy a fiatalok jó része külföldön képzeli el a jövőjét.

157 milliárd forintról beszélünk. Mennyi a költségvetés: 14 ezer milliárd forint? Mekkora része ez a teljes költségvetésnek? 1%?

Netuddki. 2012.12.18. 16:10:11

A probléma gyakorlatilag abból adódott, hogy a fidesznek semmilyen elképzelése nincsen mit kezdjen a felsőoktatással, azon kívül, hogy jól jönne neki más célra az a pénz amit meg szeretne rajta spórolni. Erre találták ki az "okosok", hogy akkor majd (ezt is) finanszírozzák a bankok a diákhitelen keresztül. Célzott támogatás meg egyéb kutyafüle "ezeknek" még csak eszébe se jutott. Ezért nem is egyeztettek az érintettekkel előre, amivel ezt a botrányt megelőzhették volna. De mint tudjuk egy fideszes előbb cselekszik aztán próbálja eltüntetni a balfaszsága nyomait...

lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló 2012.12.18. 16:27:20

ne a zemberekkel fizettessék meg!!!

vegyünk fel hitelt!!!

XD

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.12.18. 16:28:20

bakker ez a táblázat... ez most komoly???

táncművészeti... bakker...

trédoff · http://polgarda.blog.hu 2012.12.18. 16:30:32

Két dolog:
1: A posztoló által a második grafikonra illesztett görbe is mutatja - a posztban állítottakkal ellentétben - hogy a fajlagos költség igenis csökken a létszám növekedésével. Egyre kisebb ütemben, de csökken.
2: Nem értem, mi a meglepetés ebben az egészben? A felsőoktatás nagyon drága dolog jómagam is egész szép összeget csengettem ki érte (BME-GTK) - részben Diákhitelből! - amely összeg egyébként jó közelítéssel megfelelt a cikkben kiszámítottnak évente. Cserébe megvolt a hajtóerő, hogy jól fizető munkakörbe küzdjem fel magam - és ennek most élvezem a gyümölcseit! Jó üzlet volt!
3: Teljesen egyetértek, ismerniük kellene a hallgatóknak ezeket a számokat. Aki csak önfinanszírozó képzésre jut annak is, de aki központilag támogatottra annak sokkal inkább! Csak, hogy tudja hova tenni, mennyivel tartozik a hazájának...

Pretoryan 2012.12.18. 16:34:41

Szerintem a számok ismertek, és a diákok nem kérnek túl sokat az államtól, a 2011-es keretszámok visszaállítását. A kadesz (középkorú antidemokraták szövetsége) csak pénzt akar kipumpolni az oktatásból. Ezzel csak ott a bibi, hogy most az egyszer nem egy sziget jellegű csoportot sikerült hülyének nézniük, kisemmizniük, leépíteniük, hanem itt generációkat sikerült magukra haragítani a most (2013-14) egyetemre áhítozók családját, akár nyugdíjas szintig. Személy szerint nem bánom, mert ezek az emberek nem söpörhetők félre, nem lehet rajtuk keresztülgázolni. Ők értelmesek és felnőttek, tudják mit akarnak és a követeléseik egyáltalán nem légbőlkapottak, nem lehetetlenek, hanem kristály tiszták, és megvalósíthatóak. 10mrd forintot vontak el, és ezzel csökkentették a keretszámokat, hogy kijöjjenek belőle, namost ugye ott van a Szajol - Püspökladány közötti luxusvasút építés... izé felújítás, ami 120mrd HUF, meg a rengeteg stadion és haveroknak csúsztatott kisebb nagyobb tőkék. Nem lehetnek ezekből összecsipegetni az oktatásra? Az a baj, hogy a mindenkori hatalmon lévőknek (és ez a kadeszre nagyon igaz) hogy, odáig nem jut el a kis agyuk, hogy ha hagynak minket jól élni akkor több pénzt tudnak ellopni, kevesebb visszhanggal.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.18. 16:40:39

Az ingyenes felsőoktatásról meg annyit, hogy meg kéne nézni, mennyibe kerülnek a must have cuccok egy félévre... jegyzetek, ilyesmik...

doktor.dikhed 2012.12.18. 16:44:38

Mennyit keres az állam egy egyetemista fiatalon? Ide tartozna a kutatóktól kezdve a mekiben dolgozó szintén adófizető egyetemisták. És az általuk leadózott összeg hogyan kerül az állami rendszerben újraelosztásra?

"Szerintem fontos lenne, ha ezeket a számokat és adatokat ismernék a leendő tanulók. Ez segítene mind a hallgatók, mind a kormány szempontjából abban, hogy tényleges tárgyalásokat folytathasson mindkét fél a költségekről, arról, hogy azokat hogyan osszák meg rövid- és hosszútávon."

téridő 2012.12.18. 16:50:15

Orbán és (tettes)társai a jelét nem mutatják annak, hogy a közjóért tennének. Röghöz kötés idiótizmusa bizonyítja, hogy eszükben meg nem fordul, hogy Ma-on növelni kellene az életszínvonalat. Lenne magasabb a diplomások jövedelme, mint Ausztriában vagy Németországban, akkor onnan jönnének az osztrák (stb) adófizetők pénzén kitanított fiatalok ide, s nem innen akarnának menni oda.
Elfogadhatatlan mindenféle szerződés. El kell söpörni ezt a pióca-sereget. (nem lepődnék meg, ha egyszer egy tek-es több golyót engedne ovi rosszakaratú agyába - véletlenül, még a tek-esek között is megeshet egy ember)
Kisöpörni ezt a neo-mszmp-s söpredéket, trágyadombra velük!!!

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2012.12.18. 16:52:42

@endike: Igen, komoly. Csak senki nem beszél erről...

Mr. Teddy 2012.12.18. 16:56:30

Mindig is furcsállottam a számokat. Például ahova jártam, ott az első pár félévben csak nagy létszámú előadások voltak, 30-40 fős gyakorlatokkal. Semmi eszközigény, csupán előadó, kivetít, előad. Számonkérés feladatlap, megold, kész. A nagy létszámú előadások miatt így azt tudnám saccolni, hogy egy gimnáziumi félév egy diák számára többe kell, hogy kerüljön, mint az az egyetemi. Még akkor is, ha az előadó díja magasabb.
Szóval nem tudom mire megy egy főre ennyi pénz. Utolsó félévem csak diplomaírás, otthon csinálom, kéthetente konzulenssel egyeztetek, meg fizetett a suli 10-15k összegű eszközköltséget. Na mindegy.

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2012.12.18. 17:01:23

@doktor.dikhed: Ezt nagyon nehéz kiszámolni.

Gérard Depardieau épp most hagyta el Franciaországot, mert szerinte nem ér, hogy az életében befizetett vagy 145 millió eurónyi adót, és a francia állam most an 1 millió feletti jövedelmére 75% adót akar kiróni. Hm, lehet, hogy igaza van?

Szóval rajta jól "keresett" az állam. A "mekis" végzősökön lehet, hogy annyira nem (bár ők, multisnál alkalmazva fizetnek valamennyi adót biztosan). Nem egyszerű ez, az biztos... :)

tonypek 2012.12.18. 17:01:52

@kovi1970: Fidesz bevisz egy-két horgot, meg jobbcsapottat. Majd kérdezi hogy mi a baj?
Ezt történik most is.

A lényeg hogy milliárdokat elvonnak a felsőoktatásból mert már padlássöprés van.
Aranytartalék nyugdíjasok (2600MD/év) még hátravannak, most szédítik őket rezsi csökkentéssel. Ha ebből csak 2%ot lecsípnek –értsd nincs 4% nyugdíjemelés csak kb. 2%- az máris 54MDFt –al kevesebb kiadás és a felsőoktatást nem kell szétverni.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.12.18. 17:05:37

mondjuk az is érdekes, hogy én egy 8 bites számítógéppel meg junoszty tévén jobban megtanultam programozni (meg projektet tervezni, meg sok mást is) a középiskola végére, mint sok mai egyetemről frissen kikerült programozó :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.18. 17:10:55

Úgy látom, hogy Baján és Kaposváron az állami támogatást nem csökkentették a hallgatói létszám csökkenésével arányosan. A művészeti képzések eléggé el vannak szállva...

Én a képzés anyagköltségétől függően 400-500 ezer forint közötti támogatást tartok reálisnak.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2012.12.18. 17:11:58

"a hallgatóknak az intézmény függvényében évente 215 ezer és 2,73 millió (!!) Ft közötti tandíjat kellene letenniük az asztalra."

a 2.7 milla a szinmuveszeti az aki alig fog adozni utana meg a masodik a kornyikalo zenegyilkos szak

ugyan mar ez egy vicc, valojaban az orvosi 600e, a mernoki meg 500e es a kozgaz 400e, es ez a rendes egyetemen szamitva, ami olcsobb lehet ha nem a legnagyobb egyetemre megy

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.18. 17:13:54

@ColT: Jegyzetek? Letöltik FTP-ről, Google Docs-ról, saját honlapról, stb.

tonypek 2012.12.18. 17:17:05

@endike: A 80as-90es években megszerzett tudással akár 10évig is el lehetett dolgozni programozóként.
Most jó ha 4év alatt nem évül el a szakmai ismereted amit megszereztél. Állandóan új és újabb technológiát kell megtanulni. A főiskolákon sajnos nem tartanak/ nem tudnak lépést tartani. A szerencsés diák dolgozik iskola mellett, lépést tart a fejlődéssel és tapasztalatot szerez egy jó cégnél.
Kemény világ lett a „bitfaragás”.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.12.18. 17:24:51

A Fidesz ne akarjon tandíjról egyeztetni. A Fidesz megszavaztatta hogy ne legyen tandíj, úgyhogy viselje a következményeit.

Mr. Teddy 2012.12.18. 17:24:52

@tonypek: Az tény, hogy konkrét, gyakorlati tudást nem lehet szerezni egyetemen. Legfeljebb minimális alapok mellett egy szélesebb látókört. Aztán cégnél lehet specializálódott tudás birtokába jutni.

beyo 2012.12.18. 17:27:29

Gondolom elfér némi magyarázat arra, hogy miért kerülnek a művészeti képzések sokkal többe, mint a többi képzés...
1) Ha valaki megnézi egy művészeti egyetemen tanuló diák órarendjét, akkor láthatja, hogy az óraszáma általában magasabb, mint a többi kézpzésen tanulóké. Nem egy szakon éjszakába nyúlóan tartanak az órák.
2) A művészeti egyetemek induló, gyakorlatilag összes képzés (leszámítva mondjuk a művészetközvetítést) gyakorlati, így vagy úgy eszközigényes. Nem egy szakon nagyon drága eszközökről beszélünk, amelyek nélkül az oktatás nem megvalósítható.
csak hogy a minden bizonyal legdrágábbakat említsem: televíziós és filmes képzés, animációs képzés, fotós képzés.

továbbá, a számokat olvasva ez valóban túlzóan drasztikusak. Sajnos csak feltételezni tudom, hogy ha más országoknál nézzük meg ugyanezen adatokat, ott is ilyen összegeket és arányokat kapnánk. Lezárásul pedig két dolog: a művészeti egyetemeken tanulók száma elég alacsony. Aki ezen szakmákba el tud helyezkedni pont eszköz és energiabefektetés okán általában jól keres, ennek megfelelően sokat is adózik.

gigabursch 2012.12.18. 17:32:40

Vegyék már észre, hogy egy bölcsész képzés vagy épp mondjuk egy erdőmérnök képzés között óriási különbség van, és ez utóbbi alsó hangon húszszor annyiba kerül valójában, mint egy tök fölösleges bölcsész képzés (ráadásul az évi 35-40 erdőmérnökből 30-35 egy éven belül a szakmájában, a maradék meg jellemzően ahhoz közel helyezkedik el, szemben a bölcsészek 3-8%-os elhelyezkedési arányával.

Remélem ebből felfogható, hogy a kettő közül melyikre van szükség.

tede 2012.12.18. 17:56:47

@gigabursch: pontosan ezért kéne piaci alapokra helyezni a diplomaszerzést. Ha fizetni kéne a diplomáért, akkor mindenki azt tanulná, amivel el tud helyezkedni. Az államnak csak ott van szerepe, hogy mondjuk kell neki x darab rendőr évente, ergó azt fizesse meg. Meg x darab tanár, na az a diploma is legyen ingyenes de minden más diploma, ahova beleüti az állam az orrát csak az a vége, hogy valakinek nem tetszik, nem jók a számok, feleslegesek stb

A szocialiumusnak már 20 éve vége van. Ne az államtól várja el mindenki, hogy minent ingyen megkapjon.

béla a görög (törölt) 2012.12.18. 18:23:22

Emberke! Ha költségről beszél rakd mellé, hogy mi az a szolgáltatás amit ezért kapnak!!! (rezsi/munkabér/taneszköz/stb.)
Az nem csak úgy van ám, hogy kijelentjük, hogy ennyibe kerül hanem azt is megmondjuk MI! Ez csak egy szám ami nem mondd semmit.
Ja és mégegy.
Ha fizet az ember akkor az állam elhúzhat a halál ... oda! Mert ha fizetek akkor veszek valamit. Abba meg nem pofázik bele az állam. Továbbá csökkentsék az adómat mert az állam onnantól kezdve nem lát el közfeladatot.

cz80 2012.12.18. 18:23:41

Én ugyan már nagyon rég jártam egyetemre, akkoriban még mindenkinek fizetni kellett szinte, megjegyzem, megérte, a mostani viszonyokkal nem vagyok tisztában, de a környezetemben kettő olyan fiatalt is látok, aki 4 év alatt már a második szakkal próbálkozik, a vizsgák hol vannak, hol nem teljesítve, és mindezt ingyen. Tudom demagógia, meg ez egy sokkal messzebbre mutató kérdés, de az semmiképp sincs jól, hogy ezt gyakorlatilag ingyen lehet féléveken át művelni.

kela-bá 2012.12.18. 18:24:30

@Schindlеr Pistája: " Kép "
A kép nagyon jó, az állítás is hatásosnak tűnik. De nem csak az oktatás van tönkretéve, hanem az egész ország. Jó lenne már egy olyan tabló amelyiken az összes "arckép" rajta lenne akik miatt itt tart az ország, nem igaz ? Vagy mégsem olyan tragikus a "helyzet" ? Vagy, csak az oktatás ? Vagy mi egyáltalán az igazság ? No, de lazítsunk, ahogy Hofi énekelte.

Itt van december 21.! www.tudatraebresztess.blog.hu

Aztán KARÁCSONY: http://www.logoszvilág.hu

További szép estét !

Kristl 2012.12.18. 18:27:24

@tede:

De azért a szocializmust építő generáció viszont utazzon ingyen, járjon ilyen olyan fürdőkbe ingyen vagy féláron, meg járjon nkik ingyen gyógyszer meg rezsicsökkentés, ráadásul alanyi jogon jövedelemtől függetlenül ugye?

béla a görög (törölt) 2012.12.18. 18:28:11

Ja és továbbá mondjuk 5 évre előre határozzák meg a költségeket, ne hasraütésszerűen találják ki tanévkezdés/felvételi előtt 2 nappal, hanem előre tervezhető módon.
Ezek annyira triviális dolgoknak kellene, hogy legyen...

komplikato 2012.12.18. 18:30:47

@Énvezettem?: Ja, hogy franciáknál van már 75%-os kulcs, de nálunk nem lehet progresszív adó még 25% sem, mert besírnak az újgazdagok? Az szép.

Ludovikás Levente 2012.12.18. 18:44:28

Tegnap a színház- és filmművészetis csepűrágók tépték nagyon a szájukat az ingyenoktatásért. Nem lep meg, miután rájuk költi a legtöbbet az állam. Persze a mi pénzünkből, hogy önmegvalósíthassák magukat valami nézhetetlen film vagy okádék színdarab formájában

Közben ennek töredékéből lehet(ne) orvosokat, mérnököket, hasznos embereket képezni. Csak nekik kisebb a pofájuk, belőlük nem csinál celebet a média, nem akkora hír ha beszólnak

beyo 2012.12.18. 19:08:15

@Ludovikás Levente:
aha, akkor ne járj színházba, ne nézz tv-t (tele van a szakma az szfe-n végzett szakemberekkel), magyar filmet se nézz (régit se, hiszen már régi a képzés), ne járj kiállításra (a képző még régebbi), ne hallgass magyar zenét (a zenészek között diplomás művészek is lehetnek), a weben is óvatosan, mert simán lehet, hogy nem egy hírdetést vagy alkalmazást képzőn vagy iparművészetit végzett grafikus vagy dizájner tervezett, ne ülj le egy jól kinéző székre, mert lehet, hogy iparművész munkája, ne vegyél a családnak karácsonyra étkészletet, mert lehet lehet, hogy egy diplomás magyar dizájner munkája... tulajdonképpen ne csinálj semmit. Álljon meg ebben az országban minden, ami egy kicsit is több luxust nyújt a szürke hétköznapok robotjában.

De ha eddig olvastál volna híreket tudnád, hogy tegnap a színműt más egyetemekről érkező diákok, többek között mérnökök, orvosok és más hasznos területen tanuló diákok töltötték meg.

sanyix 2012.12.18. 19:25:51

@Kristl: nemtudom, de én nem látom hogy írta volna hogy a nyuggereknek minden járjon.

hackbard.celine 2012.12.18. 19:32:46

@Énvezettem?: a számítás eleve téves, az osztott, osztatlan, BSC, MSC, PhD képzéseket egy kalap alá veszi a képzési idő 5 évben meghatározásával. Ez nem igaz, a miskloci vagy debreceni egyetemen egy műszaki (informatikai) képzés ideje 3 és fél év, orvosin ezzel szemben 6+3 év.
Szóval előbb inkább tájékozódni kéne, aztán kamu statisztikázni.
A másik: mennyit fizet mostanság a kormány 90 ezer közmunkásnak? Bruttó 73e Ft/hó. Szorozzuk csak ki egy évre közterhekkel együtt...
Ezzel áll szemben a 2011-es keretszámok visszaállításának költsége (a hallgatók 45%-a költségtérítéses, tehát fizet jelenleg is!!!).
Na mégis melyik megoldás hoz hosszabb távon GDP növekedést?
A tudás alapú társadalom finanszírozása befektetés a jövőbe. Az ázsiai kistigrisek így épültek fel és lettek mára meghatározók a világgazdaságban.
A felsőoktatástól elvont minden forint többszörösen köszön vissza hátrányként a beruházásokban, a magas hozzáadott értéket termelő ágazatokban.

Ludovikás Levente 2012.12.18. 19:49:22

@beyo:
Régen a művészi mesterséghez mindenekelőtt alázat kellett. A művész is mesterember volt, aki hozzá tudott adni valamit az általa hosszú és fáradságos munkával elsajátított szakmai fortélyokhoz. És nagyon de nagyon örült ha erre lehetőségett kapott, és megbecsülte a szponzort (aki az esetek nagy részében sznob bunkó volt csak)

Egy modern művész szarik az egészre, és ha megvan hozzá a médiahátszél, akkor a szarját kinevezik műalkotássá, belőle meg celebet csinálnak. Neki jár a juttatás, ha nem kapja meg az államtól akkor végigugatja a világot hogy itt mennyire elnyomják a hozzá hasonló zseniális alkotókat

Ha már a filmet említetted és nekem nem hiszel, nézd meg mit mondott Andy Vajna a filmalap vezetőjeként a magyar filmvilág követelődző öntudatbuborékjairól. Vagy mondjál legalább 1 nézhető magyar filmet az utóbbi időkből (Tarr Bélával inkább ne próbálkozz)

Egy belterjes, társadalomtól elszakadt világ ez, amelyik kiköveteli magának az összkomfortos inkubátort

kisQtya 2012.12.18. 19:52:42

Miért fizetek adót - nem keveset!!!! - 25 éve, ha most úgy kell(ene) megvennem a gyerekeim diplomáját, mint egy pár cipőt a boltban?
Nem, nem tudok diplomát venni az ikreimnek évente 1 millió forintért, mert 25 éve lenyúlják a jövedelmem felét, a másik feléből pedig egyedül tartom fenn a lakást, magamat és a két gyerekemet, tehát nem volt miből megtakarítanom.

kisQtya 2012.12.18. 20:01:16

@Pretoryan: "...kadeszre nagyon igaz) hogy, odáig nem jut el a kis agyuk, hogy ha hagynak minket jól élni akkor több pénzt tudnak ellopni, kevesebb visszhanggal. ..."

:D

Azonnal akarnak kőgazdagok lenni, ezért olyan tenyérbemászóan pofátlanok a politikusaink, mint a balatoni vendéglátósok.

Ludovikás Levente 2012.12.18. 20:02:49

@beyo:
A tüntetők között meg ahogy láttam volt mindenféle

A követelések egy része szimpatikusan hangzik ugyan, mert az államnak lehetőséget kell adnia hogy bárki fejleszthesse magát. Ugyanakkor kialakult a lumpenegyetemista réteg, akik majd megmondják mire adjon neki az állam pénzt, nem pedig fordítva ahogy kéne. Ijesztően felhígult a felsőoktatás, óriási diáktömegekkel vannak tele gagyi szakok. Most főleg ezek tágítják a saját mozgásterüket, amiből rossz dolgok fognak kisülni

A nagyszájúak érdekérvényesítő képessége mindig nagyobb, mint a csendben szorgalmasan tanulóké, így majd az utóbbiaknak nem marad elég juttatás, míg az előbbiekre minden forint csak elpazarolt, mégse lesznek soha elégedettek

doktor.dikhed 2012.12.18. 20:10:48

@Énvezettem?: Pusztán arra akartam kilyukadni, hogy manapság úgy kezeljük a diákokat, hogy számukra befektetés a tanulás, az állam, az ország csak szívességet tesz vele, hogy lehetőséget ad a tanulásra.

Csak elfelejtjük, hogy egy tanuló az országnak befektetés. Az ország mi vagyunk. Egy képzett ember semmit sem ér, de a képzett emberek csoportja sokra viheti. Mindenkinek érdeke, hogy az oktatás nyitott maradjon az emberek számára, vagyoni helyzettől függetlenül.

Látjuk, hogy mi történik, ha egy bizonyos szférába - politika - nehéz új arcként bekerülni és a régi öregek, meg az ő baráti, ismerősi körül tölti fel az egészet. Kapunk egy posztjukra alkalmatlanokkal teli társaságot. Ez nem történhet meg a felsőoktatással.

Ez nem csak a leendő egyetemisták érdeke, hanem mindenkié. Nincs jövője egy olyan országnak, ami tönkreteszi az oktatását. Jelene sem nagyon...

hackbard.celine 2012.12.18. 20:15:19

@Ludovikás Levente: "Ijesztően felhígult a felsőoktatás, óriási diáktömegekkel vannak tele gagyi szakok."
Ezt mégis honnan veszed? Hallottad a hörrtévén vagy olvastad az mno-n?
Legalább megnézted a fenti számokat?
ELTE, BME, Corvinus, Debreceni egyetem, Szegedi egyetem... ez lenne a gagyi?
Tőlük porszívózzák ki a pénzt.
Az egyházi kamudiplomás képzésektől egyetlen forintot nem vettek el.
Jó az irány, csak a fidesz, mi?

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2012.12.18. 20:30:23

@hackbard.celine: Szeretnék én is jobb "statisztikát" készíteni, de nincs miből. Ehhez az egyetemeket egyenként kellett volna megkérdeznem, hogy akkor pontosan hány hallgató viszonyban álló személyt tartanak nyilván 2012-ben (ami szám változik a két különböző tanév miatt az év közepén), mert erről, tudomásom szerint, nincs központi nyilvántartás. Ehhez a nyomozómunkához sem energiám, sem pedig időm nincs munka mellett, gondolom ezt nem kell magyarázni.

De a készítés helyett talán egyszerűbb lett volna a dolog, ha ezen számítások készen és rendelkezésre állnak valamelyik minisztérium honlapján. De hiába kerestem, nem találtam semmi ilyesmit. De nagyon remélem, hogy minisztériumi szinten ezek az adatok elérhetők, hiszen az elvárható, hogy a mostani törvényalkotás, a felsőoktatás reformja (hatékonyság, ágazatok tudatos támogatása vagy lelépítése, etc.) tényekre van alapozva...

Ludovikás Levente 2012.12.18. 20:40:25

@hackbard.celine:

A legdrágább képzést - leszámítva a művészeti szakokat - a Kaposvári Egyetemen adják. Ez lehet Oxford magyar megfelelője

hackbard.celine 2012.12.18. 20:49:57

@Énvezettem?: teljesen téves a módszertan, mert pl. 2012-ben úgy változtak a keretszámok, hogy a jogi és közgazdász szakokon gyakorlatilag megszűnt az állami támogatás és nem lett helyette állami ösztöndíj. Tehát a Corvinus, az ELTE jog, a PTE eleve kikerült ebből a megközelítésből.
Félrevezető az egész blogposzt, ahogy írod, egyáltalán nem vetted a fáradságot, hogy utánajárj az aktuális adatoknak.

breezer 2012.12.18. 20:55:38

szerintem már az is siker volna, ha meg tudnák tanítani az embereknek, hogy ne szavazzanak olyan pártra, akik beígérnek mindent, mert az úgy sem fog teljesülni... ha mondjuk lehetőleg minél többen kapnának minőségi oktatást, talán lenne annyi eszük az embereknek, hogy arra szavaznak 4évente, ami reális.. nem sok a kamura...

mrZ (törölt) 2012.12.18. 21:05:10

@Énvezettem?:
depardieu az agyontámogatott francia filmipar terméke, többezer ember munkájának az eredménye. Valószínű hogy a 175mill euró adó befizetésénél többet költöttek rá.
A cikked elgondolkodtató, kösz.

Ludovikás Levente 2012.12.18. 21:08:28

@breezer:
Mindig Utópiának lesz a legjobb kormánya

Ezt nálunk már XX ideje egy álombeli, de soha meg nem valósuló Nyugat képviseli.
A nyugatot meg az IMF képviseli, aki a tandíj bevezetés irányába tolja a mindenkori magyar kormányt. Ergo minden kormányesélyes politikai erő letette már a voksát a tandíj mellett. Amelyik a legügyesebben be tudja majd adni a tandíjmentes tandíjat a népnek(mondjuk FEjlesztési Részjozzájárulásként), az nyeri a csörtét

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2012.12.18. 21:22:06

@hackbard.celine: Én pont azért írtam le, hogy miként számoltam, hogy egyrészt látható legyen, hogy nem voltak teljesen víz- és kritika-álló adatok a kezemben, másrészt pedig ha valakinek kedve van hozzá, utána tudjon járni, és ha tud, jobbat tudjon csinálni.

Úgy tűnik, te jobban értesz ehhez a témához. Lehet, hogy eljött az ideje, hogy írj egy posztot, hogy pontosabb képet kaphassunk arról, hogy az államnak most mennyibe is kerül egy hallgató. Hajrá! :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.18. 21:35:21

szerintem ezeket a számokat ismerik a leendő hallgatók.

hackbard.celine 2012.12.18. 21:41:18

@Ludovikás Levente: "A nyugatot meg az IMF képviseli, aki a tandíj bevezetés irányába tolja a mindenkori magyar kormányt."
Az ilyen faszságokat (tényleg nem találok jobb szót) honnan veszed? Legalább egy linket adj arra, hogy bármelyik IMF delegáció a kormányt a tandíj bevezetésére kényszerítené?!
Jelenleg a felsőoktatásban a hallgatók 45%-a fizet. Van aki költségtérítéses, van aki önköltséges és van aki részösztöndíjas.
Mégis miről beszélünk? Szó nincs a tandíjmentességről, ez a fidesz verbális vesszőparipája a meglévő nemtandíj párhuzamos univerzumára.
Az IMF a magyar gazdaságpolitikától a fenntarthatóságot várja el. Annak az alapja a növekedés. A növekedés alapja a magasabb hozzáadott érték termelése. A magasabb hozzáadott értékhez több magasabban képzett munkaerő kell. Akkor mégis mit akar (követel) az IMF?
Néha komolyan elcsodálkozok, honnan szalasztják az ilyen blogtrollokat?
GonoszIMFtandíjhörrr.
Agyadat mire használod?

hackbard.celine 2012.12.18. 21:46:43

@Énvezettem?: tök egyszerű, felmész a felvi.hu-ra és ott megnézed a 2012-es képzések forintosított vonzatát. Az a piaci valóság. De ugyanezt az infót megkapod a 2012-es felvételi tájékoztatóban, szép kék könyv, kb. 600 oldal.
A jelenlegi törvénytervezet szerint mindez felesleges, majd a minisztérium megmondja mennyi az annyi 3000 szakon, az államtitkár asszony személyesen további 3000 pontszámot határoz meg a részösztndíjasoknak.
Két és fél hónappal vagyunk a felvételi előtt, szombaton álmodta meg Orbán személyesen, három nap volt a részletes koncepció kidolgozására.
Jó mi? Cseppet sem kézivezérléses államkommunista.

mrZ (törölt) 2012.12.18. 22:05:24

@hackbard.celine:
www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2005/06/barr.htm
Van ott még több tucat is, mind a tandíjról szól.
Jó lenne ha az imf-ről azután írkálsz hogy elolvasod a jelenlegi gazdaságpolitikai célkitűzéseiket.
Keresés:
"tuition fee" site:imf.org

Agyadat mire használod?

hackbard.celine 2012.12.18. 22:08:49

@mrZ: fussunk csak neki ennek még egyszer: a magyar kormánynak hol és mikor ajánlott tandíjas felsőoktatás a meglévő 45%-ban fizetős (tandíjas) felsőoktatás helyett az IMF?
Agyadat mire használod?

mrZ (törölt) 2012.12.18. 22:37:20

@hackbard.celine:
A standard imf módszerek mindenkire kötelezőek.
És mindenki be is fogja vezetni a tandíjat, a helyi politikai/gazdasági helyzettől függően eltérő időben.
Remélem elolvasod az imf.org-on található ismertetőket, egyszerűen csak egy egységes gazdaságpolitikai célkitűzés, amit a magyar delegáció is elfogadott/megszavazott, utoljára
Varga Mihály, Simor András, Pleschinger Gyula tokióban, októberben.

Agyad az sajnos nincs.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.18. 22:52:24

A tandíjjal önmagában semmi gond. A probléma azzal van, ha nincs elegendő ösztöndíj azok számára, akik nem képesek a tandíjat fizetni.

hackbard.celine 2012.12.18. 23:22:20

@mrZ: az IMF ajánlásokat fogalmaz meg kreténke, nem kötelezettségeket. :)
Az EU-val szemben van kötelezettségünk, 2020-ra 30% felsőfokú végzettségű a magyar vállalás. Az EU elvárása 40% diplomás lenne az USA és Kína elleni versenyképességben, a tagok többsége vállalta, szóval ebben igencsak le vagyunk maradva.
Mellesleg Magyarország jelenleg IMF program kedvezményezett, tehát befizetési kötelezettsége nincs. Az országkvótát fideszék 2x-re emelték, tehát 8 Mrd SDR kedvező kamatozású hitelre (átlag 3,7%) lenne jogosult az ország - de csak az EU hozzájárulásával. Ugye mennyivel jobb a 7,62%-os 30 éves kötvényke? Dollárban. 30 évre. A fidesz hozta össze.

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2012.12.18. 23:31:14

@hackbard.celine: A felvi.hu-n rengeteg mindent találtam, csak a képzések forintosított vonzatáról tényleges tabulált adatokat nem. Van egy linked?

dr. Bértollnok 2012.12.18. 23:41:35

Nagyon sok érdekes adatot hozott össze a posztoló, de sajnos össze nem hasonlítható adatok.
Én az egyik nagy egyetemen dolgozom, tehát érintettként is megengedhetem magamnak, hogy rávilágítsak a cikk hibáira.

Először is a művészeti egyetemek hallgatóinak képzése valóban nagyon drága. Erre az a válaszom, hogy ez természetes, természetéből következik. Ugyanakkor tegyük hozzá, hogy ide kevés hallgatót vesznek fel és ezekre a helyekre a legnehezebb bejutni. Csak pontszámok itt nem érnek semmit, tehetség is kell. Én úgy gondolom, hogy ennyit meg kell, hogy engedjen magának az ország, ha azt akarjuk, hogy legyen nemzeti kultúránk, ne csak Fekete Györgyökből álljon az elit, aki még széklábat sem tudna faragni!

Az összehasonlítás nem tartalmaz egy nagyon fontos tényezőt. Azt, hogy mennyit ér a tudás, amit ezért a befektetésért a hallgatók elsajátítanak? Nekem senki ne magyarázza meg, hogy egy kis főiskola, vagy egyetem ugyanazon alapképzéssel, ugyanazt a versenyképes tudást adja, mint egy nagy egyetem! Szeretném azt is leszögezni, hogy a nagy egyetemeknél, legalábbis a műszaki képzéseknél arányosan többet költenek egy hallgatóra, mint a kisebb intézmények, tehát látszólag a statisztika a cikkben leírthoz képest még rosszabb. A forrása a fajlagosan magasabb külső forrásokból származó bevétel (kutatási megbízások, szakképzési hozzájárulás stb...). Kivétel persze, ahol egy kis intézményt egy multinacionális cég finanszíroz, kvázi nem önzetlenül: pl. Audi, Daimler. De a több ráfordítás többnyire magasabb színvonalú oktatást, versenyképesebb tudást is eredményez. Tehát almával körtét összehasonlítottuk.

Nálunk közkézen járt egy egész oldalas álláshirdetés, amiben egy neves cég frissen végzett informatikust keresett. A szokásos feltételek mellett volt még egy. Megjelölt néhány intézményt, ahonnan NEM SZERETNE pályázókat! Na ez a különbség! Sajnos ezt nem lehet számokkal mérni, Tehát nem ekézem a posztolót.
De jó lett volna megemlíteni, mint körülményt.

breezer 2012.12.18. 23:48:08

@dr. Bértollnok: nevesítenéd a konkrét intézményeket?

mrZ (törölt) 2012.12.18. 23:50:42

@hackbard.celine:

Abból a 8 milliárdból még kint van 6milliárd az előző hitelből, így már csak 2mrd lenne az igénybevehető kedvező kamatozású. Az új szerződést valószínűleg jan-feb aláírják.
Az imf nem ajánlgat hanem megkövetel. Ez része a tagsági szerződésnek. A határozatok/megállapodások megvannak és végre kell hajtani.

A diplomás százalék és a versenyképesség nincs összefüggésben, mert pontosan az ipartalanítás és az arra épülő gazdaság hiánya hozza hátrányba európát. A németek/hollandok sem diplomásokat hanem szakikat keresnek, százezer számra.

Az hogy mellébeszélsz és jössz a kedvenc dumáiddal(imf olcsósága, fidesz, kína) nem segít azon hogy egyszerűen nem érted hogyan működik az imf, eu, és nem érted merre haladunk.

Olvassá kis köcsög, az majd segít.

hackbard.celine 2012.12.18. 23:58:54

@Énvezettem?: használd az internetet arra amire való, az emlékezet pótlására. És adatgyűjtésre. :)
Wayback machine, archive.org. Remekül lehet követni rajta elfelejtett, letagadott hazugságokat is.
Hoppá, hogy a felviről is a kormányváltással tűntek el az adatok? Nahát, meg vagyok lepődve...
Link pl. a táncművészeti 2011-es költségtérítéses adataihoz:
http://web.archive.org/web/20110629222410/http://www.felvi.hu/felveteli/egyetemek_foiskolak/!IntezmenyiOldalak/szervezet.php?szer_id=24
505000 Ft per félév volt a költségtérítéses képzés.

mrZ (törölt) 2012.12.19. 00:05:39

@hackbard.celine:
>>...az IMF ajánlásokat fogalmaz meg
Nem.
Csak a magyarnak így lehetet eladni még a 80-as években, és megmaradt a terminológia.
Itt van a januári statement:
www.imf.org/external/np/sec/pr/2012/pr1207.htm
idézek:
it will need to see tangible steps that show the authorities’ strong commitment to engage on all the policy issues that are relevant to macroeconomic stability.

Figyelj nagyokos: sokat írsz, és szemét módon fogalmazol, ne csodálkozz hogy most megkaptad. Megérdemelted, remélem tanulsz belőle.

Béke.

hackbard.celine 2012.12.19. 00:07:49

@mrZ: na az imf hitelt pont nem itt fogjuk megbeszélni, de azért azon gondolkozz el, hogy ha a lehívott hitel ment a devizatartalékba és nem mellékesen az MNB továbbhitelezte a kerbankoknak, akik szépen kamatostól visszafizették és most a magyar állam is az MNB devizatartalékból törlesztett, akkor ez hogy is volt? CúnyarosszIMF, sokkal jobb a Templetonnak fizetett 7-9%. Még Matolcsy és Varga is elismerte, hogy éves szinten 100-150 Mrd a kamatfelár, akkor miről beszélünk?
Meg hogy az ország egyetlen spekuláns kénye-kedvének van kiszolgáltatva hála a fülkeforradalomnak.
A diplomás százalékot a sarki kocsmában majd megbeszéled a kannásboros haverokkal.
Remélem nem válaszolsz, mert én biztos nem fogok.

mrZ (törölt) 2012.12.19. 00:33:11

@hackbard.celine:
Én ugyanúgy ki vagyok akadva hogy a templetont tömjük pénzzel, londoniak szerint ez védelmi pénz.
Az mnb pénze a kormány pénze is, mert az mnb a nyereséget befizeti a kincstárba.
A valutatartalék kérdéses, nekem még mindig nem világos mekkora összeg kié is ténylegesen.
Ma már a kocsmában a diplomások iszogatják a kannás bort, a szakik pedig holland nightklubbokban a 20 éves hookereket ölelgetik.

Ludovikás Levente 2012.12.19. 01:02:37

@hackbard.c
Az IMF-et nem igazán a hosszútávú növekedés érdekli, hanem az államháztartási egyensúly. Ez már abból is kiderült, hogy Orbán növekedésösztönző programját úgy 1 éve élből visszavágták. Többször is elmondták, hogy a kormánytól erőteljesebb kiadáscsökkentő intézkedéseket várnak, szerinted ez a felsőoktatásban például mit jelent?

Az elműlt hónapok kommunikációjában tényleg megjelent a növekedésösztönzés az IMF részéről, ez azonban egészen konkrét intézkedések becsomagolására való kommunikációs panel: a hazai terepen működő nemzetközi bankok feltőkésítését (gyengébbek kedvéért: az állam tegyen százmilliárdokat közpénzből a magánbankokba), egyes IMF-nél lobbipozícióban lévő nemzetközi cégek számára extra kedvezmények nyújtását jelenti

Az IMF se nem jó, se nem gonosz, hanem egy lobbizervezetek által erősen befolyásolt szervezet, amelyik legkevésbé a magyar diákok ábrándjai megvalósulását tekinti céljának

Ludovikás Levente 2012.12.19. 01:55:44

@hackbard.celine:

Összeszedtem néhány idézetet az IMF dokumentumokból, nehogy azt mondd hogy a Magyar Hírlapból szedem az információkat. Ugyanaz amit leírtam már, az IMF tolvajnyelvébe burkolva, de még a hozzád hasonló tökfejek számára is nehéezen félreérthetően (bár lehet hogy ezzel túlbecsülöm a képességeidet):

"The financial sector is also something we always look at very carefully."

"elimination of sectoral levies, including on the banking sector, should proceed as fast as possible."

"We also see scope for further strengthening public finance management, to avoid a recurrence of the spending slippages observed in the past"

"some adjustments to social benefits because some of them are by international comparison a bit generous"

gigabursch 2012.12.19. 03:29:17

@tede:
Félig igazad van.

Az előbb felhozott problémába azért nem árt figyelembe vennei azt, hogy egy erdőmérnöki diplomával mekkora "vagyontestet" lehet "kitermelni", szemben mondjuk egy halmozottan olcsóbb bróker/bölcsész/stb. diplomával.

Ellenben egy erdőmérnök munkáját tekintve várható, hogy évtizedeken keresztül igyekszik úgy dolgozni, hogy azzal abszolút a háttérben maradva mégis biztosítson a szűkebb/tágabb emberiség számára természet és környezetkímélő módon egy megújuló alapanyag forrást.

Szóval vannak olyan drága képzések (épp a szükséges gyakorlati háttér miatt), amelyeket egy az egyben kiszámlázni elég felelőtlen dolog lenne*.
Szerintem...

Szóval csak ésszel.

Hozzá kell tenni, hogy a fent emlegetett képzést illetően az elmúlt 50-60 évben - amennyire én tudom - nagyon nem változott a felvételi keretszám és a végzős szám.

_____
* állatorvos, orvos, a legtöbb mérnöki képzés (például egy kohó- vagy anyagmérnök képzés)

gigabursch 2012.12.19. 03:43:43

@breezer:
Szerintem a Gábor Dénes meg a Kodolányira gondol.

Legalábbis én már láttam ilyen hirdetést.

kistesoka 2012.12.19. 06:17:11

Legtöbben főiskola után automatikusan mennének el az országból. Fizessenek csak.

Zabaalint (törölt) 2012.12.19. 09:12:12

@Mr. Teddy:
Ezek egész egyetemekre átlagok. Egy bölcsész vagy egy közgazdász képzésben van ahol csak 150 ezer a költségtérítés. A középiskola féléve meg simán 200 ezerbe kerül, csak erről nem beszélnek. Ellenben sok szakon már az első félévben komoly laborgyakorlatok vannak, ami nem olcsó, a mérnök szakoknál reális a 300-400 ezer / félév, orvosnál az az alig több mint 1 milliós támogatás, amit az állam ad, nem elég, a külföldiekkel 3 millát fizettetnek, így jön ki a 2 milliós átlag, amibe a képzés ténylegesen kerül.

Ja és egy szakon belül minden félévet ugyanannyira hozzák ki, nyilván az első a nagy előadásokkal olcsóbb valójában. De egyébként sem fejenként vannak a valós költségek, többek között ez az amit a kormány nem fog fel, ha egy évfolyam létszámát felére csökkentik, legfeljebb harmadával csökkennek a költségek, de a bevétel meg felére.

Zabaalint (törölt) 2012.12.19. 09:19:40

@Távmunkás:
Ezt azért írod, mert a blogodból is kiderül, informatikus vagy. Hidd el, én sem vettem könyveket az egyetem alatt, 1-2 kivétellel és azok is olcsók voltak. De az orvos vagy a gyógyszerész ugyanezt nem tudja megtenni. Neki nem elég kigugliznia, mert a szakirodalom nagy része nem olyan könnyen elérhető, informális forrásokra meg nem támaszkodhat(lásd pl. wikipedia). A környék fénymásoló szalonjai 1000-el dolgoznak, de pl. egy anatómiai atlaszt még így is elég sokba kerülne színesen lemásolni, majdnem annyiba, mint megvenni, de a fénymásolási költségek is akár 30-40 ezret jelentenek egy átlag hallgatónál félévente, azon felül, amit inkább érdemes megvenniük.

Informatika nagyon más tészta, mert tényleg mindent megtalálni a neten, mind a matematikai alapozást, mind a számításelméleti alapokat, mind a szakmai anyagokat.

Zabaalint (törölt) 2012.12.19. 09:22:09

@tonypek:
Az egyetemek nem is akarnak lépést tartani ebben, ha az lenne, hogy mivel 4 évente megváltozik minden (ami nem teljesen igaz), és ők csak 6-7 év lemaradásban tolják, akkor egyetértenék, de pl. programozás módszertanban a legtöbb egyetemen olyan 20 éves lemaradásban vannak.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.19. 10:20:10

@Zabaalint: Tévedsz, nem informatika szakot végeztem. Egyébként a blogomban leírt munkákat többnyire bölcsészek végzik...

Az egyetemisták 99%-ának van saját számítógépe, többnyire laptopja, az okostelefonokról nem is beszélve. Amit 10 éve még csak 1-2 helyen, főként informatikusoknál működött, az már mindenhol elérhető, mivel nem kell informatikai tudás egy közös fájlmegosztó tárhely létrehozásához, 1-2 kattintás elég.
Elérhetőek az órai jegyzetek, tankönyvek szkennelt vagy profibban digitalizált verziói, évekre visszamenőleg a ZH és vizsgasorok, stb. Persze ezekről a forrásokról főleg a kollégiumok lakói tudnak, de régebben is ők voltak a használt tankönyvek és előző évi jegyzetek adásvételének fő szereplői :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.19. 10:24:03

@Zabaalint: Az egyetemeken be kellene vezetni, hogy minden tantárgy tananyagához a kötelező/ajánlott irodalomba be kell venni legalább egy új könyvet 3 évente és az a könyv nem lehet 5 évnél régebbi.
Mondjuk lenne is nagy felhördülés azon professzorok körében, akik 10-15 éve ugyanazokból a könyvekből tanítanak, amiket mellesleg ők írtak...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.12.19. 10:27:22

@breezer: @gigabursch: Én néhány éve olyan álláshirdetést láttam a HVG-ben, amiben matematikus/fizikus végzettségű embert kerestek, kizárva a pécsi egyetemen végzetteket.

sirpalee 2013.01.09. 17:14:54

@endike: Akkoriban teljesen más világ volt a programozásban. Minden egyszerűbb, kisebb volt. Nem véletlen tudott sok gyerek (köztük sok hülye is) megtanulni "programozni". Manapság csak azok tudnak megtanulni így, akiknek tényleg van érzékük hozzá.
süti beállítások módosítása