HTML

Énvezettem?

Minden amitől két másodperc alatt 300 atmoszférára felmegy az agyvizem a Macskafogó "Én vezettem??" szemszögéből nézve...

Friss topikok

  • nu pagagyí: Ostoba gondolat. A parlament bojkottja is eszköz lehet egy képviselő kezében. Különben is, választ... (2018.12.30. 15:54) Igazolatlan hiányzást a parlamentbe!
  • Online Távmunkás: Nincs kognitív disszonancia, a fideszes nyugdíjasok unokáit elrabolta a gonosz Brüsszel... (2018.03.31. 17:24) Erzsébet utalvány vagy unoka
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A magyar ellentét más. 2 fő tengely van: - nemzeti vagy idegen, - kapitalizmus vagy harmadik út.... (2017.12.18. 14:35) A Fidesz hármas ellenállása
  • É2I: Mondjuk ennyi. Csak ezt ugye nem hangoztatják ebben a fene nagy felbuzdulásban. Se gyártói kapaci... (2017.09.11. 12:40) Megújuló erőforrás, ugyanaz a hiba
  • fehérfarkas: Sem a kereszténység, sem az Iszlám vallás nem másik kírtásáról, legyilkolásáról szólnak, hanem eze... (2014.10.04. 22:51) A vallás vége

Az e-book nem könyv

2011-máj-22 | 141. nap |  Énvezettem?

Dvorak egyik legutóbbi bejegyzése sarkallt megint írásra. Az Amazon sajtóközleménye szerint ezen évtől több e-book-ot adnak el majd, mint tényleges, papír alapú könyvet. Ez az új elektronikus könyvolvasóknak (e-reader-ekenek) köszönhető, s a fejlődés, vagyis a papíralapú könyvek elektronikus változattal való leváltása, megállíthatatlan.

Éljen, és hurrá, így fogjuk megmenteni sok ezer fa életét. Ennek alapja az e-paper alapú technológia, amelyet a kijelzőkben használnak. Az iPad kivételével minden már e-reader ezt használja. 

Van egy nagy baj azonban az elektronikus könyvekkel. 

Az, hogy nem könyvek.

Egy új technológia értékelésénél elvárja az ember, hogy legalább egy, ha nem több, tényezőben felülmúlja a régi technológiát. Ilyenkor engem mindig segít, ha az értékelést megfordítom, és úgy nézek a változásra, mintha fordítva történne. Vagyis régi technológiát tekintjem újnak, mintha nem létezett volna előtte, és a mostani újat váltaná le. 

Ebből a szempontból nézve az e-book egyetlen egy szempontból előnyösebb, mint a régi, papír alapú megoldás. Ez pedig a súly. Vagyis, ha több könyvet akar valaki magánál tartani (pl. utazáskor), akkor az e-reader-ek kétségtelenül 'könnyebb' megoldásnak tűnnek.

De ha most valaki kihozná a nyomtatott könyvet az új e-book-ok helyett, szerintem mindenki csak örülne. Hiszen a súly ellenére szinte csak előnye van.

Sokkal gyorsabb az interface. Nem kell másodperceket várni arra, hogy a következő oldal megjelenjen. Sőt, akár több oldalt is lapozhat az ember egyszerre, ha akar. Mindemellett nagyon 'kézzelfogható' a könyv a lapozás közben, az elektronikus verzióval szemben, ahol csak egy gomb áll rendelkezésre az előre vagy visszafele lapozáshoz.

Sokkal jobb a felbontás. A mostani ofszet nyomtatás legalább 600 dpi-s minőségben teszi elénk a nyomtatott szöveget és képeket, a régi dombornyomás és rézmetszet pedig ennél sokkal nagyobb felbontásban tette mindezt. Ilyen szempontból már az ofszet is visszalépést jelentett, de az ezen technológia által lehetséges flexibililás megérte az áldozatot.

Színes, ha kell. Sőt, a fekete az fekete, a fehér az fehér, a krémszínű pedig krémszínű. Nem a szürke néhány árnyalatával kell beérnie az embernek, mint az e-paper esetében teszik azt a felhasználók kényszeredetten.

Nem villogja szét az ember agyát lapozáskor. Az új e-reader-nek talán ez a legnagyobb hátránya. Vagyis az, hogy a szellemképek megszüntetése érdekében (vagyis, hogy nem lássuk az előző oldalt a következőre vetítve), kénytelenek egyszer teljesen fehérre, majd teljesen feketére telíteni a képernyőt, mielőtt a következő oldalt megjelenítenék. 

Értem én, hogy a jelenlegi technológia fejlettség szintjén erre szükség van, de pont ettől tudok rövid időn belül epilepsziás rohamot kapni. S szerintem nem vagyok egyedül ezzel.

Amit pedig tényleg nem értek, hogy ha megvolt a lehetőség arra, hogy valaki egy új technológiát dobjon a piacra, mindenféle hagyomány (legacy) és korlátozás nélkül, akkor miért nem a lehető legjobb megoldásokat választották?

Nem lenne bajom az e-paper alapú olvasókkal, ha nem hívnák őket könyveknek.

Még szerencse, hogy van iPad...

Címkék: könyv technika · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://envezettem.blog.hu/api/trackback/id/tr112921825

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Papírkönyv vagy elektronikus? 2011.05.22. 22:37:23

Amióta csak kézzelfogható lehetőséggé vált, hogy egy civil elektronikus könyvet olvasson, amióta vannak digitalizált szövegek ÉS azok megjelenítésére alkalmas mobil eszközök, azóta lángolnak föl időről időre viták, hogy jó-e ez az egész e-könyvesd...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asszem 2011.05.22. 21:08:12

@Énvezettem?:
1. "mert kevésbé olvasható" - ez nem igaz, maximum neked valamiért kevésbé olvasható, de sokan megbirkóznak vele
2. "rosszabbul is néz ki" - ez szubjektív, én nem látok érdemi különbséget
3. "és még csak nem is az enyém, hiába 'venném meg' legálisan" - ha ez zavar, töltsd le, de azért mondtam, hogy a szavakon lovagolsz, mert ha neked a birtoklástól és nem a tartalomtól válik valami könyvvé, akkor tényleg nem az. Persze akkor a közkönyvtárakból kikölcsönzött könyvek sem könyvek...

gothmog 2011.05.22. 21:09:30

@ritmikus csimpifon: Az optikai tárolók már kifelé mennek a divatból. Pár dolgot még kiírkálunk (minőségi nyersanyagra, alacsony sebességen) és aztán gondosan elpakoljuk, hogy meglegyen. Amit nem annyira fontos hosszú távon megőrizni, az elvan a winyón (1TB-15e Ft -az olyan 230DVD-nyi, ugye), aztán törlődik. a maradék meg ott van a teten, meg a főhőbe'.
De ismerek olyat, aki terás satás vinyókat vesz, meg egy dokkolót hozzá, aztán elvannak neki a polcon.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:12:25

@ritmikus csimpifon:
Azért egy sajtolással előállított CD-ROM messze nem olyan tökéletlen, mint egy CD-R vagy egy CD-RW lemez. Az meg nem rémlik, hogy bakelithez olcsó otthoni felvevőket árultak volna. De a CD-R is nagyon múlik milyen márkájú, még inkább az, hogy az író meghajtó milyen. Pont azért megbízhatatlan a legtöbb, mert az olcsóság volt a szempont, reálértéken ma összehasonlíthatatlan a bakelit lemezekkel. Ugyanakkor a digitális és az analóg technika közötti óriási különbség, hogy az analóg adathordozódon tárolt zene minősége folyamatosan romlik, és sosem lesz az eredeti minőség reprodukálható belőle, addig egy digitális lemezen ha a hibakód tűrési határán belül van a romlás, addig minden pontosan visszanyerhető, ha azt átlépi, akkor meg már lószar. Éppen ezért a legjobb analóg eszköznél is jobb a legrosszabb digitális adatmentésre, csak ha szar a digitális adathordozó minősége, jóval több példányban és gyakrabban kell sokszorosítani.

errrrrrrrrr 2011.05.22. 21:14:27

"Nem lenne bajom az e-paper alapú olvasókkal, ha nem hívnák őket könyveknek."
aha! tehát csak a neve a gond? elektronikus olvasó néven már nem ecsetelnéd a hátrányait?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:14:40

@ritmikus csimpifon:
Szóval lényegében hülyeség amit írsz, a CD igenis jobb, mint a bakelit, csak jóval tágabb a minőségi spektruma, mint a bakelitnek volt.

Az e-book olvasó pedig a lényeges dolgokban már most jobb a könyvnél, a többiben meg be fogja hozni.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:16:26

Az meg persze borítékolható, hogy a papír alapú könyv még több évtizedig igen elterjedt lesz, és 100 év múlva is fognak nyomtatni. De szekeret is gyártanak ma is, attól hogy az autó elterjedtebb...

Goompah 2011.05.22. 21:26:29

@Énvezettem?:

"Fenntartom azon álláspontomat (hiszen eddig még senki sem győzött meg az ellenkezőjéről), hogy az e-book az nem könyv, mert kevésbé olvasható, rosszabbul is néz ki, és még csak nem is az enyém, hiába 'venném meg' legálisan."

Senki nem is mondta, hogy könyv. E-könyv. :)

De szíved joga bárhogy hívni.

Asszem 2011.05.22. 21:27:38

@Rigor_mortis: jaja, nekem annó egy pillanatig sem volt kérdés, hogy a létező legolcsóbb Kindle-t fogom megvenni, úgy gondoltam, hogy ha nem jön be, akkor eladom Vaterán minimális bukással.

Azóta persze teljesen beleszerettem, és egyáltalán nem érzem szükségét, hogy vennem kéne egy nagyobbat vagy drágábbat, szerintem mi jól megleszünk pár évig. Ha a szoftverét frissítik, kapunk hozzá hivatalos és jól működő collection managert és nem csak az Amazonról vásárolt könyvekkel működnének a kényelmi funkciók (sync to furthest page read, book description, popular highlight, tartalomjegyzék, plusz nálam valamiért még oldalszámok sincsenek, csak locationök, bár én eddig egyetlen könyvet sem vettem az amazonról...)

suhanyc 2011.05.22. 21:28:20

hát nemtudom, kipróbálok majd egyszer valami e-könyvolvasót, de én spec kb 12 éve olvasok pdn-n, később telefonon, mert azt úgy is lehet ha az ember egy kézzel kapaszkodik a buszon a másikkal meg fogja. ezt se könyvel, se e-könyolvasóval nem lehet megcsinálni. éljenek a multifunkciós eszközök!

mikrovp 2011.05.22. 21:29:52

A nyomtatott könyv lényegesen több információt tud hordozni, mint a mai e-könyv olvasók. Van pl. tördelés, kézbefogási élmény, és sok egyéb olyan dolog, ami miatt nem összevethető az elektronikus olvasással. Az más kérdés, hogy most is van olyan műfaj - pl. az egyszerolvasós krimi, stb. - amihez tökéletesen alkalmas az e-book is. Az egész lamentálás meg teljesen fölösleges hogy e-book vagy nyomtatott könyv, hisz az új technológia e sok egybevágó gazdasági érdek miatt le fogja nyomni a papiros könyveket, ahogy anno a cd a bakelitet. Elnézést, berkeken belül vagyok, azért mondom: a 80-as évek átlag cd-hangminősége alulmaradt a kor bakelitje mögött, aztán mégis. Viszont ma is van még bakelit, az akkori cd-k meg kezdenek olvashatatlanok lenni a természetes anyagszerkezeti romlásuk miatt. Ez egy ilyen dolog.

magyar ember teli szájjal 2011.05.22. 21:30:02

További nagy előnye hogy nem ragadnak össze a lapjai.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:31:40

@suhanyc:
Én régebben olvastam PDA-n, de az monokróm volt, és normál megvilágításnál nem volt háttérvilágítása, azt csak rossz fényviszonyok esetén kellett bekapcsolni, így viszont sokkal kevésbé fárasztotta a szememet, mint a mostani PDA-telefonom. Ráadásul annak a kijelzője is nagyobb volt, amúgy a felbontása ugyanannyi, mint a mostanié.

Asszem 2011.05.22. 21:32:03

@suhanyc: én is olvasok mobilon, ha úgy hozza és tény, hogy egy e-könyv olvasó nem fér el zsebben (bár a Kindle kabátzsebben tok nélkül nálam pont elfért...) de az biztos (tapasztalatból mondom), hogy bőven lehet fél kézzel tartva olvasni a buszon, metrón...

Ráadásul ügyesen csinálták meg, mert a készülék bal és jobb oldalán is van előre és hátra lapozó gomb, tehát tök mindegy, melyik kézben tartod, ugyanúgy tudsz lapozni.

Viszont a szemnek sokkal kényelmesebb, különösen erős napfényben, teljesen olyan, mintha papírt olvasnál, mintha egy varázspapírt olvasnál, amiben valami mágia átvarázsolja a betűket, amikor lapozol (ez az, ami a posztolónál úgy jelent meg, hogy kifolyik a szeme lapozások között :D)

Pionír 2011.05.22. 21:32:09

kindle 3g-m van. Rajta három giga könyv. Maradj a fán kolléga.
ui.: az Ipad tablet, nem ebook

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:35:16

@mikrovp:
"A nyomtatott könyv lényegesen több információt tud hordozni, mint a mai e-könyv olvasók. Van pl. tördelés, kézbefogási élmény, és sok egyéb olyan dolog, ami miatt nem összevethető az elektronikus olvasással."

Semmi olyat nem mondtál, amivel több információt hordoz, amiről te beszélsz, az olyan, mint ha valaki azzal érvelne, hogy a szekérnek megvan a maga életérzése az autóhoz képest. Ez valóban így van, de ettől még nem közlekedünk folyton szekéren, legfeljebb csak nosztalgiából. A papír alapú könyv is ugyanígy háttérbe fog szorulni, az unokáidnak meg nem fog ugyanúgy átjönni a papír könyv olvasásának életérzése, legfeljebb csak úgy mint nekünk a gőzmozdonyok.

Asszem 2011.05.22. 21:35:46

@mikrovp: hm, én ezt nem értem, a Kindle-nek is van kézbefogási élménye (nem is rossz, bár kicsit műanyag), ha veszel hozzá egy jó tokot, akkor kifejezetten kellemes, igaz, minden könyvnél ugyanez lesz.

Tördelés. Erre nem tudok mit mondani, a Kindle is tördeli a szöveget, ráadásul betűmérettől függően, ez a gyengébb szeműeknek nagy segítség, amikor fáradtabb vagyok néha én is eggyel feljebb veszem, de ez ritka, általában beállok egy méretre.

A konvertált cuccoknál néha tényleg vannak tördelési hibák, de ennyi bosszúságot még el tudok viselni.

A műfaji különbséget meg nem értem, mitől lenne más egy krimit és mondjuk a Háború és békét olvasni? Azt akarod mondani, hogy a nehezebb műfajoknak nem megfelelő formátum az e-könyv?

DominoFX 2011.05.22. 21:36:47

A Kindle-n nem csak az Amazontól származó könyveket lehet olvasni, akármilyen txt, epub, prc, html stb. olvasható rajta. Szinte az egész MEK is, ahogy írták is előttem.

És sok más előnye van a súlyon kívül. Nem kell gondolkozni, hogy hová tegyek még egy könyvespolcot a lakásba. hogy elférjenek az új szerzemények. Egyszerre többen is olvashatják ugyanazt a könyvet (több olvasón). Lehet keresni a könyvekben: ha tudok 1-2 kulcsszót a keresett részből, akkor sokkal könnyebben megtalálja, mint ha kézzel kellene bogarászni. Nem kell most már kistáskányi könyvet cipelni a kirándulásokra - elég a Kindle. A kategorizálhatóság és a kereshetőség miatt sokkal könnyebb megtalálni bármelyik könyvet, mint a lakásban levő több ezer kötet között. Nem kell ügyelni arra, hogy ne essen ki a könyvjelző belőle, mert mindig pontosan tudja, melyik könyvben hol tartunk. Még sorolhatnám.

gothmog 2011.05.22. 21:37:44

Ja, tök jó ez, hogy a papírkönyv tartósságát ecseteled a digitálissal szemben, de a helyzet az, hogy ha elkövetkezne az a sokak által áhítozott civilizációs összeomlás, ami lehetetlenné tenné a digitálisan tárolt eszközök olvasását, akkor bizony másodsorban a papírkönyveket mennének a kályhába, amikor hideg lesz.
Egy 8G-s pendrájvon 8-10ezer könyv fér el, ennek a költsége ma összesen 2-3 ezer Ft. (ha két dvd-re írod, az olyan 200Ft, de legyünk nagyvonalúak, csináljunk dupla biztonsági másolatot, akkor 400Ft) Összesen. Érthető? Ennyibe kerül biztonsági másolatot készíteni 10000 könyvről. Meg kb. negyed órába. Hmm? Most akkor -a példa kedvéért- elközelgett a nyugati civilizáció végromlása. Minek van több esélye hosszú távon túlélni? A városi könyvtárnak, (az alexandriai könyvtárnak?) vagy a több millió helyen elmentett zsebben elférő (merthogy tulajdonképpen nem kerül semmibe) digitális gyűjteménynek?
Illetve, ha már a könyvtár és az összes pendrájv meg DVD is megy a levesbe, akkor meg már úgyis mindegy, nem? De.

mikrovp 2011.05.22. 21:38:01

@Zabalint: vannak könyvek - pl. az albumok - amiknek lényeges, a tartalomhoz tartozó része a tördelés, ilyesmire gondoltam. Nem hagymázas életérzésre. Az ebook jelenleg egy sor olyan fogyatékossággal rendelkezik, ami miatt még sok-sok könyvet nem lehet rátenni. A szabványok nem alkalmasak rá.

Asszem 2011.05.22. 21:38:22

@mikrovp: létezik egy 7000 könyves magyar torrent, 4.5 giga...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:39:04

@mikrovp:
"Viszont ma is van még bakelit, az akkori cd-k meg kezdenek olvashatatlanok lenni a természetes anyagszerkezeti romlásuk miatt."

De azt a 80-as évekbeli cd-t rendszeresen sokszorosítva ma is pont ugyanabban a minőségben hallgathatod meg, miközben a bakelit minősége nem sokat, de fokozatosan romlott, és azt már nem tudod az eredetire visszaállítani.

Pionír 2011.05.22. 21:39:51

@mikrovp: Van rajta magyar is. Pl.: Összes magyar nyelvű terminator regény, lem regény, setét torony a stephen kingtől, vadontermő ennivalók hogyha elvesznék az ebookkal (néhány katonai túléléses könyv) és egy rakat egyetemi jegyzet és tankönyv plusz saját irományok szintén az egyetemre

Asszem 2011.05.22. 21:39:53

@mikrovp: ez igaz, nem minden formátum megjelenítésére jó, amiben ábrák vannak, főleg színes ábrák (pl. anatómia) arra nem alkalmas a Kindle, aki főképp ilyeneket olvasna, az ne vegyen.

Szép és szórakoztató irodalom olvasására viszont tökéletes.

pupumpa 2011.05.22. 21:40:19

@Laci939: "Mit keres az Index címlapon?"
Ezt a megjegyzést rengeteg cikk kommentjébe beírják. Azért az Index címlap nem sokat jelent, ettől még nem a világ vezető hírei között szerepel.

gothmog 2011.05.22. 21:42:39

@Goompah: Szerintem mostantól hívhatnánk bobnak. :)

mikrovp 2011.05.22. 21:42:42

@Asszem: hát igen, egy igényes olvasó szereti, ha a könyveit külsőre felismeri. Az ebook egységesít, ez nem előny bibliofil szempontból. Tördelés: pl Apollinaire rajzos verseire gondolj, hogy valami extrát mondjak.
Tördelési hibák: ez megint igényesség kérdése: persze, el tudjuk olvasni a szöveget, de lássuk be: egy tisztességesen elkészített könyv szövegképe és az ebook uniformizált megjelenése között van különbség és nem az ebook javára.
A paperback-krimit pont ezért hoztam példának, mert azt tökéletesen lehet ebook-on prezentálni. Egy "fajsúlyosabb" irodalmi anyagot már egyáltalán nem biztos. Remélem érthető voltam. Béke.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:44:29

@mikrovp:
Pl. albumoknál ugyanúgy ki lehet alakítani egy hierarchiát egy elektronikus formátumú "könyvnél", sőt igazából még sokkal több lehetőség van benne, mint a nyomtatott könyvben, pl. a lásd 168. oldalon helyett sokkal jobb egy link.

"Az ebook jelenleg egy sor olyan fogyatékossággal rendelkezik, ami miatt még sok-sok könyvet nem lehet rátenni."

Ebben van valami, de fejlődni fog, nem is keveset. Igazából indokolt az elterjedése, mert sokkal olcsóbb és egyszerűbb valamit elektronikus formában tárolni és mozgatni, mint papírt gyártani, illetve eltárolni sok ezer könyvet. Az ára is sokkal lejjebb fog még menni, most megnéztem árgépen, 20 ezer körül vannak a legolcsóbbak, lesz az 3-4 ezer Ft is.

bőrmók 2011.05.22. 21:44:38

@Asszem: uhh..
nemsokára sok-sok magyar kiadó fog tönkremenni
(direkt a magyarokat mondom, mert mink nem szeretünk fizetni dolgokért)

Celtic 2011.05.22. 21:46:26

@Roltii: De TE miert nezed a facebookot kaja kozben? Vagy honnan tudsz rola, hoyg uzenetet kuldott eves helyett?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:47:24

@mikrovp:
"hát igen, egy igényes olvasó szereti, ha a könyveit külsőre felismeri."

Ez továbbra is így lesz, csak a borító virtuálisan lesz ott. Az lesz majd a külső.

"Az ebook egységesít, ez nem előny bibliofil szempontból."

"egy tisztességesen elkészített könyv szövegképe és az ebook uniformizált megjelenése között van különbség és nem az ebook javára."

Ez megint csak megvalósítás kérdése. Egy jól kifejlesztett ebook olvasónál minden könyvnél totál másképp nézhetnek ki az oldalak.

gothmog 2011.05.22. 21:47:28

Még valami, szinek. "A végtelen történet"-hez tényleg nem lesz jó a kindle, aki csak azt szeretné olvasni, az azt az egyet vegye meg papíron.

Kromi 2011.05.22. 21:49:00

A kedves cikkíró vagy nem használt még kettő percnél hosszabb ideig ebook olvasót, vagy szándékosan provokálja az embereket, de ennyi sületlenséget már rég nem láttam egy helyen.

1. Sokkal gyorsabb interface
A kindle gyorsabban lapoz, mint ahogy egy igazi könyvet lapozni lehet, és csak egy gombnyomás, elég hozzá egy kéz. Az viszont igaz, hogy sokat lapozni, keresgélni sokkal jobb egy igazi könyben.

2. Sokkal jobb a felbontás
Ez így van, de 20cm-nél messzebbről csak akkor látni a különbséget, ha nagyon koncentrál az ember, és olvasás közben egyáltalán nem észrevehető.

3. Színes ha kell
Most őszintén, milyen gyakran látni színes képeket az átlagos könyvekben? A kontrasztról lehet vitatkozni, egy jobb minőségű könyvé tényleg jobb, de ez sem feltűnő olvasás közben.

4. Nem villogja szét az ember agyát lapozáskor
Ez nyilván egyénenként változó, nekem még senki nem mondta, hogy ez zavarná.

Sima könyvolvasásra egy ebook olvasó sokkal kényelmesebb mint az igazi könyvek. Sok könyv egy helyen, kényelmesebb használni, nem kell fogni a lapokat, egy kézzel is egyszerű vezérelni.

Műszaki könyvek, ábrák megjelenítésére tényleg csak erős megszorításokkal alkamas jelenleg, de olvasásra tökéletesen megfelel.

A "még szerencse, hogy van ipad" mondat aztán teljesen no comment a végén...

Énvezettem? · http://envezettem.blog.hu 2011.05.22. 21:49:19

@Asszem: Kavarsz te is rendesen, mint a fagyigép: a gond itt mégiscsak az, hogy lízingről szó sincs. Itt a megjelenítés jogát licenszeled, de magát a másolatot nem birtokolod. Egy lízing esetén a tranzakció végén (lízing futamideje lejárta után) tulajdonossá válsz, ami az e-book esetén nem mondható el...

mikrovp 2011.05.22. 21:49:34

@Zabalint: off: a cd minden másolásnál adatot veszít, ez hallható is!
on: igen, én is örültem az első pillanatban az ebook-nak, mint könyvkiadó. Micsoda lehetőségek! De tapasztalatból mondom, a formátumok egy csomó dolgot, aminek nagyon volna értelme, egyszerűen kizárnak! Anno a cd szabványa is el lett szúrva, fel lett áldozva a technológia és a rövidtávú gazdasági érdekek oltárán, és ennek a levét issza az, aki igényes cuccon igényes zenét hallgatna.

Asszem 2011.05.22. 21:50:00

@mikrovp: Kétségkívül az ebook egységesít és tökéletesen egyetértek azzal, hogy egy szép könyv önmagában is esztétikai élmény. Bár információért én a Wikipédiához fordulok, attól még fent van a polcomon a Révai Nagy Lexikona...

Versek: én azt tapasztalom, hogy a versek olvasására - számomra - nem alkalmas a Kindle, én a simán tördelt verseket is szeretem kötetben olvasni, szeretem random lapozgatni a könyvet, bele-beleolvasni és valamelyiknél megragadni... a Kindle-n ez valahogy mindig is nehézkes volt.

A tördelés uniformizált megjelenésével kapcsolatban a Kindle is meg tud jeleníteni grafikát, nem is akárhogyan (ld. képernyővédők), tehát pusztán az e-book-ot készítő hozzáértésén és hozzáállásán múlik, hogy igényesre megcsinálja, akár minden fejezet kezdődhetne szép iniciáléval vagy egyéb díszítő elemekkel, technikailag nincs akadálya.

A Trónok harca után újra fogom olvasni a Háború és békét, asszem az elég fajsúlyos :-)

Asszem 2011.05.22. 21:54:46

@Takony_fősámán: nem csak a magyar kiadók, ami digitális, az feltörhető, ami feltörhető, azt feltörik, amit feltörtek, az torrentezhető lesz, én még az Amazon helyében sem lennék teljesen nyugodt, persze ha olyan minőségi szolgáltatásokat nyújtanak, hogy pusztán kényelmi szempontból ne érje meg a torrentekkel vacakolni, akkor lehet, hogy hosszú távon is sikeresek lesznek.

Öt-tíz év múlva az e-könyv olvasó olyan általános lesz, mint a számítógép vagy mobiltelefon és minden tartalom elérhető lesz torrenten.

mikrovp 2011.05.22. 21:55:37

@Asszem: no én is csak ide gondoltam kilyukadni a fene nagy ebook-dicshimnuszok és papírkönyv-kárhoztatás közepette: van, amire jó, van, amire nem és ott bizony marad a jól bevált papír alapú könyv.
A wikivel meg nagyon óvatosan, hihetetlenül megbízhatatlan és hamis is tud lenni, aki valamiben tényleg szakmázik, nos annak erősen kerülendő. Egy-két tudományterületről tudok nyilatkozni, de ott a megbízhatósága nem több 50-60%-nál. Természettudományok, tudománytörténet, ilyesmik.

mikrovp 2011.05.22. 21:57:43

@Asszem:
Öt-tíz év múlva az e-könyv olvasó olyan általános lesz, mint a számítógép vagy mobiltelefon és minden tartalom elérhető lesz torrenten.

Na ez meg egy másik olyan aspektus, amit asszem hazánkban még senki nem lát teljes biztonsággal. ti. miből fognak a könyvek - az e-könyvek is! - elkészülni, ha mindenki ingyen tépi le a tartalmakat???

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 21:59:00

@mikrovp:
"off: a cd minden másolásnál adatot veszít, ez hallható is!"

Ezt persze bemagyarázhatod magadnak, de ettől még nem lesz igaz. Ha igaz lenne ez a baromság, akkor nem lenne szükség másolás védelemre sem, hiszen egy szoftvernél akár 1 bit megváltozása is problémát okozna. Mégis tökéletesen fel tudtam telepíteni másolt CD-ről a Windows-t, sőt többféle Linuxot is, azok még érzékenyebbek lennének az ilyesmire. És ami a legnagyobb pláne, hogy a hibajavító kód nem csak eltűr néhány hibás bitet bizonyos határig, hanem le tudom másolni úgy a CD-t, hogy a hibajavító kódot újra építem, tehát a régi cd bithibái az újon már nem jelennek meg.

"Anno a cd szabványa is el lett szúrva, fel lett áldozva a technológia és a rövidtávú gazdasági érdekek oltárán, és ennek a levét issza az, aki igényes cuccon igényes zenét hallgatna. "

Ez is óriási baromság. Az emberek 99%-a még az mp3 és a CD között sem hallja a különbséget, nagyon ritka az a fül, amelyiknek nem jó a CD. De hát aki szerint a CD másolás adatvesztéssel jár...

Asszem 2011.05.22. 21:59:48

@mikrovp: naja, csak ez a poszt (és a többi e-llenző) úgy állítja be a dolgot, mintha az e-könyv az valami használhatatlan szar lenne szemben a papírral. Egyébként ahogy fejlődik a technológia, évek (vagy hónapok) kérdése, hogy mikor lesz elérhető a színes, olcsó, érintőképernyős, nagyfelbontású e-book olvasó.

A wiki csak példa volt arra, hogy azért, mert van valamiből naprakészebb még nem feltétlenül kell eltüzelni a régit, bár a funkciója már nem ugyanaz a Révai lexikonnak, mint régen volt. De a példa úgy is megállja a helyét, ha a wikipédia helyett az Encylopeadia Britannicát vagy bármelyik, hagyományos lexikont veszed, amit online frissítenek.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 22:01:20

@Asszem:
De ez a jelenség nem újdonság a könyvek területén sem. Tudod hány informatikus veszi meg eredetiben a 10-20 ezer Ft-os szakkönyveket?

mikrovp 2011.05.22. 22:07:48

@Zabalint: ezzel csak azt árultad el, hogy még nem volt alkalmad igazi hifi cuccon zenét hallgatni. Nem a milliós holmikra gondolok.
De próbálj meg egy olcsó kísérletet: egy eredeti audio cd-ről másolj fel egy számot a vinyóra, azt írd ki egy másik vinyóra és ezt csináld meg oda-vissza pár tucatszor, aztán a végén a fájlt írd ki cd-re és vesd össze az eredeti és az így másolt cd hangját egy asztali cd-játszó+erősítő cuccon.
A hibajavítás az elveszett információt nem tudja pontosan visszaépíteni, csak közelítőleg.

piszkosfred 2011.05.22. 22:10:18

Nem is értem miért használ a szerző számítógépet, hisz azon is csak virtuális betűket olvas és ír.

Szerintem maradnod kellett volna a vonalas füzetnék és a ceruzánál!

Pionír 2011.05.22. 22:13:28

@mikrovp: ha flacben csinálod, akárhányszor megteheted. Van olyan hangkártya amin van hdmi hangkimenet, de optikai hangkimenet is sokon megtalálható. A vinyóra meg felfér haddnemondjam mennyi album. Computer wins

gothmog 2011.05.22. 22:14:43

@mikrovp:Túl sok hifi magazint olvastál, nem? Azt azért meg ne magyarázd már, hogy egy digitális tartalom a számítógépen belüli másolgatáskor (winyóról winyóra) romlai fog...

Celtic 2011.05.22. 22:15:01

@Zabalint: Asszem, ez ide tartozik...Volt mar hasonlo, asszem a Modoroson linkelte valaki, szoval a csokak irhato cd-lemezeket hasonlitottak ossze, hoyg melyiknek jobb a hangja. Ilyenkor en erzem magam kinosan, pedig botfulem van...

(Ja, a masikban meg azt is megallapitotta a csoka, hoyg "ennek a cd-nek kicsit fahangja van, a masikon viszont barsonyosabb az enekhang")

Goompah 2011.05.22. 22:15:45

@mikrovp:

"a cd minden másolásnál adatot veszít, ez hallható is!"

Ha audio CD-ként másolod, akkor ez előfordulhat. Normális ember viszont lerippeli és FLAC-ban adatként tárolja. :)

"egy eredeti audio cd-ről másolj fel egy számot a vinyóra, azt írd ki egy másik vinyóra és ezt csináld meg oda-vissza pár tucatszor"

Szóval azt mondod, hogy a digitális adat minősége romlik (=megváltozik) a winchesterek közti másolás során? Na igen, a winchesterek adatlapjai szerint minden 10^15 bit másolása során megváltozhat egy bit. :)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 22:17:00

@mikrovp:

"ezzel csak azt árultad el, hogy még nem volt alkalmad igazi hifi cuccon zenét hallgatni. Nem a milliós holmikra gondolok."

De a CD alapvetően tömegcikknek készült, az mp3 még inkább, innentől kezdve a milliós hifi cucc nem téma, miért a CD-től várják el a csodát?

"De próbálj meg egy olcsó kísérletet: egy eredeti audio cd-ről másolj fel egy számot a vinyóra, azt írd ki egy másik vinyóra és ezt csináld meg oda-vissza pár tucatszor, aztán a végén a fájlt írd ki cd-re és vesd össze az eredeti és az így másolt cd hangját egy asztali cd-játszó+erősítő cuccon."

Ne hülyéskedjél, hasonlót megcsináltam zenénél nagyságrendekkel fontosabb file-okkal, és nem történt adatvesztés. Ráadásul bizonyíthatóan nem, mert volt ahol hibajelző kód is volt. De mondom, szoftvernél 1 bithiba, amit már a hibajavító kód nem tud kezelni, akár a teljes működésképtelenséget okozná, a valóságban viszont mégis sokszorosíthatóak CD-n. Az meg hogy a vinyóról vinyóra másolást is ide hozod, nevetséges, ott is előfordulhat a hibás másolás, de elképesztő ritka hibaeseményről van szó, tehát ez a másold vinyóról vinyóra pár tucatszor oda-vissza szöveged azt mutatja, hogy minimális hozzáértésed sincsen a témához.

"A hibajavítás az elveszett információt nem tudja pontosan visszaépíteni, csak közelítőleg."

Ez attól függ, hogy mennyi a hibás bit. Van amikor pontosan vissza lehet építeni, van amikor nem.

Goompah 2011.05.22. 22:17:18

@gothmog: Úristen, már 10 éve is ugyanezeket a butaságokat nyomták a nagyokosok. MÁr nem is írom le még egyszer, a hülyeség újratermelődik. (Nem neked szól!)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 22:18:18

"ezzel csak azt árultad el, hogy még nem volt alkalmad igazi hifi cuccon zenét hallgatni. Nem a milliós holmikra gondolok."

Azért a milliósra reagáltam az előbb, mert igazi hifi cuccon volt alkalmam zenét hallgatni, de nem vettem észre azt az ordító különbséget, és nagyon kevés ember venné észre vakpróbán, persze egy csomóan ezt sosem mernék beismerni.

gothmog 2011.05.22. 22:18:49

@Goompah: "winchesterek adatlapjai szerint minden 10^15 bit másolása során megváltozhat egy bit"
-és már sikít is hogy crc error van.

BKV - Önnek megyünk 2011.05.22. 22:19:38

"@mikrovp:
a cd minden másolásnál adatot veszít, ez hallható is!"

LOL ez mekkora!!! istenem istenem nagy az a bizonyos allatkert :D

Joaquin 2011.05.22. 22:19:59

@mikrovp: "egy eredeti audio cd-ről másolj fel egy számot a vinyóra, azt írd ki egy másik vinyóra és ezt csináld meg oda-vissza pár tucatszor, aztán a végén a fájlt írd ki cd-re és vesd össze az eredeti és az így másolt cd hangját egy asztali cd-játszó+erősítő cuccon."
Hú ezt komolyan mondod? Még annak is nevetségesen kicsi az esélye, hogy 1000 másolás után egyetlen bit másképp lesz, mint az eredetin :D
Analógról digitálisra már kicsit más, de megfelelő szakértelemmel úgy lehet felvinni, hogy ember meg nem mondja a különbséget. Itt inkább az van, hogy egy szoftverrel végezteted el a piszkos munkát, az meg annyira okos amilyenre megírták...hát nem a Sony stúdiók programját használod az az érzésem :))

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 22:21:45

@Celtic:
Hallottam én is már kemény dolgokat ebben a témában. Pl. egy ismerősöm meg volt győződve, hogy kihallja a vastag és a vékony audio kábel közötti különbséget. Meg olyan is akadt, aki a számítógépe és a hangfal közötti audio kábel elhelyezése szerint "hallotta ki" a különbséget.

gothmog 2011.05.22. 22:22:35

@Goompah: Valaki valahol írta egyszer, hogy ha a HiFi magazinban leírnák, hogy a kutyaszarral kent lemezjátszótányér jótékonyan hat a hangzásra, ezeknek az alakoknak kilószám lehetne eladni az előre csomagolt szart, aztán kennék is, és utána elismerően hümmögnének, meg bólogatnának.

Celtic 2011.05.22. 22:23:19

@Zabalint: Utobbiban lehet valami, ha mondjuk a tapon huzza keresztul az audiokabelt :)

Pionír 2011.05.22. 22:24:10

Srácok, utoljára akkor láttam ilyen egyirányú véleményt (és szívemnek kedveset), amikor a paksi atomerőmű bezárása miatt kampányoltak csernobil évfordulóján

Celtic 2011.05.22. 22:24:43

@gothmog: Egyebkent az idezett cikk utolso bekezdese:

"Teszt után: kaptam egy tippet, hogy érdemes lenne kipróbálni az író alatt egy tönkölybúza párnát. Hát, köszönöm, nekem bejött. Szóval, ha valaki vállalkozó kedvű, és van rá ideje, akkor ne higgyen a számítástechnikusok által fennen hirdetett bithelyes másolásnak, és legyen igazi, vérbeli hifista…"

Hatigen, de kozben tarokk-kartyat is kellene vetni talan...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 22:25:12

@Celtic:
Ja, de nem erről volt szó, hanem kb. olyan szinten ment, hogy asztal alatt vagy fölött... :-)

gothmog 2011.05.22. 22:26:32

@Zabalint: Bizony, szintén hifi magazin, a vezeték sodrási (érpáron belül is) és fekvési iránya, meg ilyenek.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 22:29:44

@gothmog:
Amúgy ezek a dolgok igenis számítanak, már ha több ezer méter hosszú kábelekről beszélünk. :-)

BKV - Önnek megyünk 2011.05.22. 22:29:53

milyen kár hogy a masolas soran ennyire serulnek az adatok. emiatt nem lehet sajnos globalis szamitogepes halozatot epiteni mert mire a csomagok megerkeznenek a celba addigra a rejto regenybol a hifi magazin legujabb szama lenne!

ha nem lenne ez a probelam en feltalalnam ezt a halozatot es azt hiszem internetnek keresztelnem el :D :D

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2011.05.22. 22:30:24

@ritmikus csimpifon: ja OK, értem. Pedig tök jó lenne, ha lehetne PDF-et is, így e-papír alapon.

A pdf lapkép-orientált. Vagy csinálj A5-ös lapképet, vagy vegyél nagy eInket, pl Kindle DXG. És jó vagy a pdf-fel.

Apropó, az iPad+goodreader kombó elég jó a szakmai (és nem rekreációs!!) pdf olvasgatásra.

ritmikus csimpifon 2011.05.22. 22:32:17

Sok hozzászólás érkezett bakelit vs. CD kérdésben.

Egyvalamit kérdeznék: tudja-e valaki bizonyítani, hogy a bakelit és a CD között mi különbség van:

- tartósság
- sávszélesség
- hibatűrés

terén.

Csak kíváncsi lennék. Mert én "azt hallottam" (lehet, hogy rosszul), hogy a bakelit még mindig messze lekörözi sávszélességben/hangzásban a CD-t.

Engem csak kívülállóként érdekel. Egyáltalán nem vagyok elkötelezett egyik irányban sem. Csak kérdezem.

gothmog 2011.05.22. 22:32:40

@Celtic: Ezt a tarokk vetést kifejtenéd egy kicsit bővebben? Nálad meg-e lehetne ezt megtanulni? :D
Illetve hogy megy ez? Azt sejtem hogy ha elsőre a "Kaszás" jön ki, akkor nem szabad CD-t írni, de például az akasztott embernél már nem olyan egyértelmű ez.
Csakviceltem.

Joaquin 2011.05.22. 22:33:03

@Celtic: Na nee, ettől még most is sírok :D
A bithelyes másolást nem értem, nem audio CD-ként írta őket?

Goompah 2011.05.22. 22:34:39

@gothmog:

A vicces az, hogy a kutyaszarral kent lemezjátszótányérral tényleg jobban szólna a lemez. :D Meg úgy általában szinte bármivel, ami csillapítja a rezgéseket. Kivéve az olyan rezgéseket, amitől nem lesz a hangzás kevésbé hamis, de tetszetősebben fog szólni a zene, mert az ilyen bűvölések többnyire így működnek (pl. lejátszókar, lábak hangolása).

@Zabalint:

Nem is tudom. Nekem nincs túl jó fülem, de ha valaki KÖVETKEZETESEN kihall valamit, akkor abban tényleg van valami, legföljebb mág nem tudjuk, hogyan kell kimérni. A vezeték sodrása pl. biztos ront valamit a frekvenciaátvitelen, hiszen induktivitást jelent. Más kérdés, hogy ezt tízezerből talán egy ember hallja meg, és akkor még kérdés, vajon következetesen, reprodukálhatóan hallja-e.

Joaquin 2011.05.22. 22:37:43

@Goompah: És ha ugyanez a valaki KÖVETKEZETESEN ufókat lát? :))

Goompah 2011.05.22. 22:38:10

@gothmog: Ez az a hiba, ami már javíthatatlan. (Most nem arról beszélek, amikor RAR-olod és redundáns adatot teszel bele.)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.22. 22:39:58

@Goompah:
"Nekem nincs túl jó fülem, de ha valaki KÖVETKEZETESEN kihall valamit, akkor abban tényleg van valami, legföljebb mág nem tudjuk, hogyan kell kimérni. "

Ez igaz, és el is ismerem az ilyesmit. De a legtöbb nagyszájú csak mondja, vakteszten megbukna, és bemagyarázza magának

"A vezeték sodrása pl. biztos ront valamit a frekvenciaátvitelen, hiszen induktivitást jelent. "

Ez így van. Pl. számítógép hálózatoknál az 5-ös típusú sodort érpárnál kisebb a zaj, mint a 3-as típusúnál, a különbség a sodrás sűrűségében van. Hangcuccokhoz túlzottan nem értek de feltételezem, hogy digitális hangátvitelnél ha egy bizonyos határon belül van a zaj, akkor 0 a különbség, analógnál meg annyi amennyi.

gothmog 2011.05.22. 22:43:19

@Goompah: Kutyaszar-már védetem is le az ötletet. :)
Drót-lehet hogy valamikor valahol fellép valamilyen -esetleg kihallható, minimális- különbség, de ez az elhanyagolható tartományba esik a hangtechnika többi részének minőségéhez képest.
Szóval szar erősítővel tekergetheti az audiofül a drótokat ahogy akarja, akkor is szar lesz, egy minőségi cuccnál meg tökmindegy, hogy baszod le a sarokba a kábelköteget, akkor is szépen fog szólni. De legyen nekik mondva, hallják meg amit képzelek.

Goompah 2011.05.22. 22:46:04

@Zabalint: Na igen, csak analógnál hallhat meg egyáltalán bármit.

@gothmog: Pontosan erről van szó, a lánc többi részéhez képest minimális mértékben okoz változást.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2011.05.22. 22:47:54

Csak hogy kicsit kevésbe legyünk off-ok (a CD-LP témát én dobtam be),

nem vitatom, hogy az LP szólhat jobban mint a CD. Lehet. DE. Ettől nem adnak el többet LP-ből, sőt a CD is csökken erősen, pusztán azért, mert a piac az egyszerűbb és komfortosabb használat felé mozog.

Különben meg minden audiofül lúzer :-))vegyenek koncertjegyet és hallgassák élőben Karajant vagy a Buena Vistát, az a valami, nem a fos rögzített zene :-P

Goompah 2011.05.22. 22:48:43

Még csak annyit, hogy a csoportfutási időt is TALÁN befolyásolhatja annyira, hogy nagyon érzékeny fülűek észreveszik a fázis változását az egyes frekvenciákon. Persze analógról beszélek.

ritmikus csimpifon 2011.05.22. 22:51:09

@Dworkyll:

"nem vitatom, hogy az LP szólhat jobban mint a CD. Lehet. DE. Ettől nem adnak el többet LP-ből, sőt a CD is csökken erősen, pusztán azért, mert a piac az egyszerűbb és komfortosabb használat felé mozog."

== "nem vitatom, hogy Csehov értékesebb, mint a Való Világ. Ettől nem adnak el több Csehovot, sőt a Való Világ is csökken erősen, pusztán azért, mert a piac az egyszerűbb és komfortosabb használat felé mozog."

TROLL VAGYOK :)

gothmog 2011.05.22. 22:51:42

@Dworkyll: "vegyenek koncertjegyet és hallgassák élőben"
Persze, aztán van az a rész amikor Hannibal Lecter meghallja, hogy a második fuvolás legalább kétszer hibázott. Aztán meghívja vacsorázni a zenekart.
:D

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2011.05.22. 23:43:04

@ritmikus csimpifon: kevered a formátumot a tartalommal.

De ettől még lehetsz troll :-))

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2011.05.23. 08:39:37

én pda-n olvasok, ami nem a legjobb megoldás, de használhatóbb egy könyvnél.
nem csak könnyebb, sok egyéb tulajdonsága is jobbá teszi.
könyv alatt általában a regényt értem, ahol tök fölösleges a különböző színek használata, olvasáshoz bőven elég a fekete-fehér. vannak könyveim, amikben a fejezetek iniciáléval kezdődnek, de ezek elvesztésével a könyv tartalma nem ad kevesebbet.
lehet, hogy vannak, akik csak 4-5 könyvet hordozgatnak magukkal, nálam általában legalább 50 körüli mennyiség van. az aktuálisan olvasott mellett ott vannak a kedvenc könyveim egy része, és vannak olyanok, amiket tervbe vettem, hogy olvasok. amikor befejeztem az aktuális regényt, hangulattól függ, mibe akarok belekezdeni, és szeretem, ha van választék.
lapozásnál gyakorlatilag semmit nem kell várnom, nyomom a gombot, és ott a következő oldal. ha ötször nyomom, öt oldalt lapozok, ha sokat akarok, akkor beütöm az oldalszámot. tudok betenni könyvjelzőt, de ezeket már leírták.
amikor buszon állva olvasnék, megtehetem, hogy egy kézzel tartom a pda-t, azzal a kézzel tudok lapozni is, de ha akarom, két gombnyomással gördülővé teszem a szöveget (sebessége az olvasási sebességnek megfelelően állítható), és akkor még a lapozással sem kell foglalkoznom. a gördülés bármikor leállítható.
lapozáskor egyáltalán nem villog, nem is értem, miről beszélsz.
a 600 dpi-t sem igazán értem, mi szükség van rá. esetleg akkor, ha bolha méretű betűket akarok olvasni, számíthat, de azt nem szoktam.
a tördelés pedig a tartalmat nem javítja. biztos vannak, akiknek a nyomdai tördelés olvashatóbbá teszi a szöveget, de nem mindenki tartozik az átlagba. van, akinek pont ez okoz olvasási nehézséget. ha pedig ő más tördeléssel könnyebben olvas, engedjük meg neki, ha már van rá lehetőség, és ne szivassuk.
az pedig, hogy az e-book nem könyv, ez nyilvánvaló. nem könyv, hanem e-book. ahogy a könyv sem papirusztekercs, és a papirusztekercs sem kőtábla. más. de hasonló célra.

egyedül a formátum elavulása miatt félek, hogy ha a régi olvasó tönkremegy, és az újak nem kezelik a meglévő doksit, akkor lehet konvertálni. feltéve, ha a szoftverek ismerik még a meglévő doksiformátumomat. nekem van még régi dos-os szövegszerkesztővel (wordstar) írt szövegem, ami még csak 20 év körüli, de már nehézséget okoz a beolvasása. és ez a helyzet idővel csak romlik...

Roltii 2011.05.23. 09:03:11

@Celtic: onnan, hogy odaszólt, hogy írt a falamra...köpni-nyelni nem tudtam...

@Zabalint:
"Az emberek 99%-a még az mp3 és a CD között sem hallja a különbséget, "
csak az igényesen kódolt mp3-nál igaz, a sok gagyi 128 kbit-sec-eseknél, vagy akár youtube "hallgatása" közben nem nehéz hallani a különbséget...

Sokan írtátok, hogy a PDF szűnjön már meg...na ezt nem teljesen értem, miért is? Attól, hogy ebookolvasóhoz ez nem jó, attól még egy kurva jó formátum és kész.

Celtic 2011.05.23. 09:15:08

@Roltii: Eleg perverz munkatarsaid lehetnek :) Ennyi erovel tenyleg elmondhatta volna, amit akar :) Mint egyes cegeknel, ahol a szomszed irodaba is telefonon szolnak at...

PDF-ellenesseget en sem ertem, teljesen jo formatum. Az Adobe-termeke meg a heti kritikus hibajavittasal olyan, amilyen.

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2011.05.23. 09:20:23

ja, és még kifelejtettem, hogy én nem szeretem a frissen kiadott könyv szagát. egyedi, az igaz, gyakorlatilag olyan, mint a friss pénz. csavarja az orrom, szabályosan fojtogatónak érzem azt a büdöset...

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2011.05.23. 09:53:56

@Celtic: A pdf jó valamire. A zárt oldalkép visszaadására. A baj ott van, hogy ész nélkül akarják mindenre használni, pl. újratördelhető szöveg visszaadására, amire viszont minden igyekezete ellenére is alkalmatlan, leginkább a belső adatábrázolási logikája miatt.

A tartalomhoz kéne optimális formátumot találni, és nem a formátum korlátait ráerőltetni a tartalomra.

Goompah 2011.05.23. 10:08:09

@Celtic: Ha az a cél, hogy megfosszuk az elektronikus dokumentumot a papírral szembeni azon hatalmas előnyétől, hogy az igények szerint módosítható a megjelenítése, vagyis gyakorlatilag a nyomtatott formátum merevségét rá akarjuk erőszakolni az elektronikus dokumentumra, akkor a PDF kiváló formátum.

Vannak esetek, amikor ez valóban kívánatos (adatlapok, prospektusok stb.). Minden más esetben azonban mindez hátrány, nem is kicsi. A PDF az elektronikus könyveket lényegében éppen attól a rugalmasságuktól fosztja meg, ami az egyik legnagyobb előnyük a nyomtatott papírral szemben.

Szóval a PDF azoknak a mazochistáknak jó, akik szeretnek zsákba varrva táncolni. :)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.23. 10:47:17

@Roltii:
"csak az igényesen kódolt mp3-nál igaz, a sok gagyi 128 kbit-sec-eseknél, vagy akár youtube "hallgatása" közben nem nehéz hallani a különbséget..."

Ez igaz, de 256 kbit/s-nál már nagyon kevesen hallják a különbséget. Ilyen tömörítésnél még ha van is eredeti cd-m, legtöbbször az mp3-at hallgatom.

@Goompah:
Már nem azért, de pl. regény olvasáskor mi a francnak átrendezni a szöveget? Ok, persze ha valami kis készüléken olvasol érthető, de ha elég nagy a készülék, legalább lapméretű, akkor teljesen jó a pdf.

Goompah 2011.05.23. 11:02:59

@Zabalint: Pl. azért, hogy ne kelljen még egyszer megvásárolnod az egyszer már kifizetett e-könyvedet, ha áttérsz egy lényegesen nagyobb vagy kisebb kijelzőjű olvasóra. Mert ha a megvásárolt PDF-ed x*y felbontású kijelzőre van "optimalizálva" (magyarul: korlátozva), akkor baromi hülyén fog kinézni egy 2x*2y felbontású, ráadásul fizikailag is kétszeres méretű kijelzőn. És nemcsak az a baj, hogy hülyén néz ki, hanem az olvashatósága is romlik, kurvára zavaróak a túl nagy betűk is.

Dworkyll · http://ekonyvolvaso.blog.hu/ 2011.05.23. 12:26:21

@Goompah: Így így. Mert ugyan a telefon rosszabbul adja vissza az ekönyvet, mint egy eInk, de van az a szitu, buszmegálló vagy értekezlet pl. amikor arra a pár percre tök jó a telefon is.

Az meg ugye alap, hogy egy publit egyszer kéne megvenni, egy példányban, és az a példány alkalmazkodik az olvasó platformhoz. Na erre képtelen a pdf, és erre képes az epub (úgy ahogy) és a prc.

Ugyanígy, vannak olyan attribútumok, amik a kiadónak tök érdektelenek, az olvasónak meg nem, pl karakterméret. Ezt sem tudod jól kezelni pdf-fel. Az oldalankénti zoom nem megoldás, az áttördelés viszont az.

meoindil 2011.05.26. 13:18:10

@Énvezettem?: Ne haragudj, de ez egyszerűen butaság. Mennyit olvastál te ebook-readeren?
A lapozás semmivel nem lassabb mintha egy könyvet lapoznék. De ami a lényeg: Hidd el, nagyon nem mindegy, hogy nagyítható-e a betűméret vagy nem. Igazad van, a tipográfusok biztosan egyetértenek veled a tördelést illetően. Mindenki más pedig akinek kicsit is rosszabb már a szeme nagyra értékeli ezt a lehetőséget! Én jó pár könyvet elolvastam már a Kindlemen és nagyon örültem a nagyíthatóságnak. Igaz nem olyan szép, de sokkal(!) olvashatóbb. Még azt is inkább Kindlen olvastam, ami egyébként ott sorakozik a polcomon. Egyszerűen kényelmesebb az olvasás. Mért is kellene fárasztanom a szemem a kényelmesnél kisebb betűmérettel, ha akkorára nagyíthatom ami nekem a legmegfelelőbb?
Nyilván van amire egy ilyen olvasó nem jó, szakkönyvek, művészeti kiadványok és sok más is biztosan. De regényeket olvasni tökéletes...
Az Ipad - Androidos tabletek szerintem inkább a multimédiás tartalmakra jók. (És a képregényekre! :)) Nem sok ilyen volt a kezemben, ami igen (egy Prestigio) az tetszett, de hosszabb ideig olvasni inkább egy e-inkes ebook-readert választanék.

meoindil 2011.05.26. 16:00:36

@Roltii: "Ebook olvasót szerintem főleg azok vesznek akik nem igazán olvastak sokat eddig."
Ne viccelj már! :) Te komolyan azt gondolod, hogy pont azok áldoznak több tízezer forintot egy ebook-readerre, akik nem is nagyon szeretnek olvasni? Éppenhogy a könyv és olvasás mániások várták legjobban, hogy végre legyen olyan kütyü, ami már megfizethető nekik.

Roltii 2011.05.26. 16:08:54

@meoindil: szerintem meg geekek, technokraták veszik. Legalábbis kis hazánkban biztos...

meoindil 2011.05.26. 19:37:30

@Roltii: Nem győztél meg. :) Azok inkább vennének valami tabletet ami valóban sokoldalú eszköz. Egy ebook-readert gyakorlatilag igazán csak olvasásra lehet használni, aki ilyet vesz ezért veszi...

Neonknight 2011.06.20. 20:14:11

Kedves Szerző,

"Sokkal gyorsabb az interface. Nem kell másodperceket várni arra, hogy a következő oldal megjelenjen."
Nem tudom milyen eBook-readert próbáltál, de a Kindle3 eInk Pearl kijelzőjénél már egyáltalán nem kell hosszú időt várni a lapozásnál, a lapozáskori "villantás" sem zavaró.

Ami nálam egyértelműen igazolja az elektronikus könyvek létjogosultságát az a következő:
- Mióta megvan a Kindle-öm azóta egy hónap alatt több könyvet olvastam mint eddig egy év alatt.
- A klasszikus szépirodalom témakörben rengeteg mű beszerezhető ingyen (nem kalózkodás, lejárt a szerzői jogi oltalom).

Nekem úgy tűnik, hogy az évekkel ezelőtti eInk-eket tapasztaltad meg, úgy született ez a cikk.
Ha az Ipadot olvasásra alkalmasabbnak tartod akkor szerintem kár volt megírnod ezt a cikket, nyilvánvaló, hogy nem olvasol több száz oldalakat egyhuzamban.

Neonknight 2011.06.20. 20:27:15

@ritmikus csimpifon: OFF: "Bakelit" vs CD? A bakelit tud jobb lenni állítólag, de ehhez az is kéne, hogy megfelelő minőségű erősítő és hangfalak társuljanak mellé (a lemezjátszó minőségéről nem is beszélve). Szerintem a zenehallgatók 95% olyan erősítést használ amin nem képes érvényesülni az a plusz amit a bakelitlemez adni tudna. Szerintem ennek a kérdésnek onnantól kezdve van értelme, ha van az embernek egy jófajta elektroncsöves erősítője, jól megtervezett hangfalakkal egy direkt zenehallgatásra berendezett szobában.

Neonknight 2011.06.20. 20:31:42

@Goompah: A vezeték sodrása inkább kapacitást jelent (vezetőszálak közt a lakkréteg és a levegő a dielektrikum). Induktivitást feltekercselve jelentene. De az ilyen veszteségek ellensúlyozására találták fel a hangszínszabályzást...
süti beállítások módosítása