Hamár a vasútnál tartunk, és amúgy is sztrájk van, egy kis érdekesség arról, hogy mennyire keményen dolgoznak (már amikor) a magyar vasutasok. Most jött a hir, hogy Hollandiában új vasúti menetrendet vezettek be a múlt vasárnap. A járatok számát megemelték 3%-kal. Ez éves szinten most kicsivel több, mint 100 ezer új járatot jelent. A teljes járatszám ezzel kb.3.4 millióra növekszik majd.
Összehasonlitásképpen néhány adat.Hamár a vasútnál tartunk, és amúgy is sztrájk van, egy kis érdekesség arról, hogy mennyire keményen dolgoznak (már amikor) a magyar vasutasok. Most jött a hir, hogy Hollandiában új vasúti menetrendet vezettek be a múlt vasárnap. A járatok számát megemelték 3%-kal. Ez éves szinten most kicsivel több, mint 100 ezer új járatot jelent. A teljes járatszám ezzel kb. 3.4 millióra növekszik majd.
Összehasonlitásképpen néhány adat. Hollandia területe nagyjából a Dunáltúl területével egyezik meg (41.5 ezer négyzetkilométer az itthoni 93 ezret meghaladóval). A magyarországi népsűrűség helyett ezen a dunántúlnyi földdarabkán több mint 16 millióan laknak: a népsűrűség közel négyszáz fő négyzetkilométerenként a magyar kicsivel több mint száznál).
Ehhez kell a sok vonat, naponta több mint 9400 (óránként kb. 475), amely 390 állomást köt össze napi 20 órában reggel félöt körültől éjfél utánig óránként legalább kétszer. És mindezt, mondhatnók, csak a Dunántúlon...
A magyar számok a Máv Zrt. adatai szerint a következőek. 736 állomás, ami kb 20%-kal kevesebb területarányosan nézve, mint a holland. Összes közlekedtetett "személyvonatok és szerelvények" száma 1.2 millió, ami kb. hat és félszer kevesebb személyvonat, mint Hollandiában. Az, hogy személyvonatok és szerelvények pontosan mit is jelent, fogalmam nincs.
Az utasok számában hasonló különbség mutatkozik: mig Hollandiában éves szinten kb. 440 millió utast szállit a vasút, addig nálunk 156.5 milliót, ami területarányosan kb. 6 és fészeres szorzót tesz ki a két ország között.
Persze a hollandoknak könyű. Van kb. 2900 működőképes mozdonyuk a mi 890-ünkhöz képest, és persze van ütemes menetrendjük is, amit nem enged sem az állam, sem az utasközönség szétbarmolni. Igy könnyű ilyen sok utast elszállitani A-ból B-be. Ami a legérdekesebb, hogy ezen utasmennyiséget 2700 km-nyi vasúton bonyolitják le a mi 7700 km-nyi pályánkhoz képest. Vagyis a hat és félszer annyi utast a majd harmadannyi helyen oldják meg. Vagyis effektivitásban úgy nagyjából egy húszszoros szorzót kell elképzelni a magyar és holland vasúti személyszállitás között.
Most lehet a vasutas szakszervezetnek szörnyűlködni, hogy mennyit is dolgozhatnak a holland kollégák. Most még el lehet ezen tűnődni, de előbb vagy utóbb vissza kell majd menni dolgozni... Jó lenne már igazándiból is végre.