Azt hittem, hogy kibírom, hogy ne posztoljak ebben a témában, de a tegnapi indexes cikk az SkyCourt-ról, és a ma reggel a rádióban hallott beszélgetés végül is megtette a a hatását.
Az, hogy a repülőteret Ferihegyről vagy Liszt Ferencről nevezzük el, szerintem teljesen felületes vita abból a szemszögből nézve, hogy ha ez ennyire fontos, akkor mit keres egy AirCourt-nak nevezett akármicsoda az új fogadóépület kellős közepén?
Ezt miért nem hívjuk Dózsa György felül-étkezdének, levegő-kávézónak, légből-kapott-tüzes-trónnak? Miért hívjuk a nagy nemzeti felemelkedés kellős közepén, mikor a repülőteret magát akarjuk méltó névvel illetni ezt a dolgot SkyCourt-nak?
Noooooormális?
Nem ezen kellene vitázni most százezreknek, csakúgy, mint a Ferihegy-Liszt Ferenc kérdésnél tették azt. Ami, a mostani példa alapján nagyon valószínűleg elkerülhető lett volna, ha valakinek eszébe jut, hogy a Ferihegyet lehet, hogy inkább FeriMountain néven kellene a népnek és a bizottságnak beadagolni, és csakúgy, mint az SkyCourt, ez is simán, a léc rezegtetése nélkül ment volna át a gépezeten.
De a legnagyobb baj mégsem ez.
S erre egy ma reggeli, a rádióban hallott beszélgetés vezetett rá. A kedves betelefonáló elmondhatta, hogy munkát keres, és hogy nagyon szeretne dolgozni, végzettsége van, minden ami kell. Erre kapta azt az egyszerű, és teljesen ártatlan kérdést, hogy mindez szép és jó, de mi a unique value proposition-ja, vagyis mitől képvisel ő különleges értéket a munkáltató számára.
Amire csak a habogás, a sztenderd rizsa, miszerint motivált, csapatember, aki keményen tud dolgozni, jött elő nagysokára.
Hát ettől nem fogják még alkalmazni, az is biztos.
Mint ahogy a FeriMountain repterünket sem fogják átutazóban levő turisták választani csak azért, mert vagy FeriMountain (régi nevén Ferihegy), vagy Liszt Ferenc reptérnek, vagy csak az egyszerűség kedvéért Budapest Airport-nak nevezik.
Hanem azért, mert van valami különlegessége, egy olyan valamije itt Budapesten, ami csak itt van. Egy unique value proposition.
Ami persze most nincs. Az ilyet nem veszi az ember a boltban, hogy kérek kettőt, köszönöm, hol kell fizetni? A nagy közel-keleti repterek (hub-ok) több mint egy évtizede dolgoznak azon, hogy ilyen nagy nemzetközi tranzit-repterekké nőjjenek ki. Amire nagy esélyük van, mert átlagon felüli flottával, rengeteg kényelmi, szórakozási, pénzköltési lehetőséggel várják az utasokat.
Vagyis FerMountain akkor lesz érdemes a nevére, ha itt olyan tudnak az utasok csinálni, amit máshol pár ezer km-es körzetben nem. Mindent adó nélkül sokkal olcsóbban vásárolni, mint azt otthon tehetnék, akár EU-n belül utaznak, akár kívülről jönnek vagy mennek. S most gondoljunk tényleg mindenre, autóra, bármiféle fogyasztási cikkre, befektetésre. Vagy olyan szolgáltatást tudunk nekik nyújtani, mondjuk az egészségügy terén, amit máshol nem kapnak meg, vagy csak sokkal drágábban. Vagy belenézhetnek a legújabb magyar pornóforgatás részleteibe. Vagy kapnak egy három Michelin csillagos magyar ebédet-vacsorát. Vagy mondjuk ehhez le sem kell szállniuk, mert ilyen színvonalú a Malév járatain a felszolgált étel.
Mert ezért érdemes lenne idejönni, itt átszállni.
De most csak egy különlegességgel szolgálhatunk. Azzal, hogy az ilyen névváltoztaási dilettáns akciókon szívből nevethetnek. De ezt megtehetik otthon is...